Gå til innhold
Arkivverket

Drammen innrulleringsdistrikt, Eldste ruller, Rulle nr. 1, 1704-1711

Recommended Posts

Denne kilden dekker innrullerte i perioden 1704 til 1711, og den er datert 1711. Alder oppgis for de rullerte, og dette konverteres til fødselsår. Det er imidlertid ikke angitt at fødselsår er en beregnet verdi, og den er beregnet ut i fra at aldersopplysningene er fra 1704, ikke 1711. Det beregnede fødselsåret bør derfor korrigeres med 7 år og angis som beregnet (f.eks. med en asterisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det flere ting å kommentere.

• For det første er det katalogdata / metadata. Rullen er datert 1704-1711 i arkivkatalogen, men det riktige vil være å datere den til 1711, siden den er satt opp ved mønstring dette året. Årstallet 1704 har kommet med, fordi matrosene er innrullerte i tidsrommet 1704-1711, men det er ikke nødvendigvis ei komplett liste over alle som har blitt innrullert i dette tidsrommet. I Digitalarkivet har jeg derfor endret kildens datering til 1711, og jeg har endret kildetittelen fra Drammen innrulleringsdistrikt, Eldste ruller, Rulle nr. 1, 1704-1711 til Drammen innrulleringsdistrikt, Eldste ruller, nr. 1: Rulle over innrullerte matroser i Bragernes distrikt, forfattet ved mønstring i 1711. I tillegg har jeg i kildemerknaden føyd til: Matrosene er innrullerte i tidsrommet 1704-1711. Jeg skal også omarbeide arkivkatalogen.
  • For det andre er det postene i det søkbare registeret. Her er hver enkelt matros' innrulleringsdato (antakelsesdato) brukt som handlingsdato, og fødselsår er beregnet ved å trekke alderen fra innrulleringsdatoen (jf. f.eks. https://www.digitalarkivet.no/view/213/op00000000107622). Det vil nok være mer riktig å bruke 1711 som handlingsdato; den/de eksakte datoen(e) for mønstringen(e) ser ikke ut til å framgå av rullen. Som påpekt i åpningsinnlegget, bør fødselsår beregnes ved trekke alderen fra 1711. Asterisken som markerer beregnet fødselsår, må være uteglemt her. For endringer i / ny tilrettelegging av registeret må jeg imidlertid spille ballen over til mine kollegaer. Dette vil nok kreve noe mer tid og arbeid enn mine raske metadataoppdateringer, så vi må være forberedte på at det er en oppgave som må prioriteres inn i en kø.
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsår er nå rettet med utgangspunkt i 1711 og markert med stjerne. 

• Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider