Gå til innhold
Arkivverket

Statspolitiets hovedregister 1943–1945 (vårslippet 2024)

Marlene Bakke
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har funnet noen slektninger i kilden "Statspolitiets hovedregister 1943–1945" (Arkivverket/Riksarkivet/RA-S-1329 Statspolitiet) som ble publisert i årets vårslipp. På kartotekkortene er det et felt med "J. nr. :" - journalnummer? Henviser dette nummeret til videre saksmateriale som man vil kunne undersøke? Finnes dette digitalt? Jeg har ikke klart å finne det. Kan man eventuelt få tilsendt noe ved henvendelse til Arkivverket dersom man oppgir journalnummer for de sakene man ønsker å se, på lik linje med avhørsrapportene fra Kjesäterregisteret? Eller må dette oppsøkes på lesesalen?

Vennlig hilsen
Marlene Bakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2024 den 18.41, Marlene Bakke skrev:

Jeg har funnet noen slektninger i kilden "Statspolitiets hovedregister 1943–1945" (Arkivverket/Riksarkivet/RA-S-1329 Statspolitiet) som ble publisert i årets vårslipp. På kartotekkortene er det et felt med "J. nr. :" - journalnummer? Henviser dette nummeret til videre saksmateriale som man vil kunne undersøke? Finnes dette digitalt? Jeg har ikke klart å finne det. Kan man eventuelt få tilsendt noe ved henvendelse til Arkivverket dersom man oppgir journalnummer for de sakene man ønsker å se, på lik linje med avhørsrapportene fra Kjesäterregisteret? Eller må dette oppsøkes på lesesalen?

Kildeinformasjonen lenker til Arkivportalen, hvor du finner full arkivkatalog for dette arkivet (AV/RA-S-1329 - Statspolitiet, Hovedkontoret / Osloavdelingen). Det finnes flere forskjellige serier med journaler i arkivet: https://www.arkivportalen.no/search/1?under=AV%2FRA-S-1329%2FC%2FCc

Kartotekkortene må antas å vise til disse journalene i de fleste tilfeller, men kanskje ikke alltid.

Seriene med journaler er ikke digitaliserte; søk på arkivet i Digitalarkivet for å finne ut hva som er digitalisert: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=9f819058-1780-40d6-a47e-231e3e142cdc

Seriene med journaler ser ut til å ha klausuler på 80 år. Journaler som er avsluttet i 1943 eller tidligere skal da være fritt tilgjengelige for lesesalsbruk. Journaler som er avsluttet i 1944 eller 1945 er i prinsippet ennå klausulert, men i mai 2025 skal alt være eldre enn 80 år.

Du kan be Arkivverket om oppslag (https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning), men det kan være at du vil bli bedt om å gjøre undersøkelsene selv på lesesalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.