Gå til innhold
Arkivverket

Forsikrer meg om at jeg forstår folketellingen 1865 og spørsmål om gården Bøhagen (Ulnes, Oppland 1865)

Johan Stenslie
 Del

Recommended Posts

Jeg vil sette stor pris på om noen kan fortelle meg om jeg tolker denne folketellingen riktig. Jeg ser på Bøhagen Gård Bnr 126. Sigri Olsdatter er eier av Bøhagen og bor i en bygning med sin sønn og datter på eiendommen. Johan Andersen på sin side leier tomten av henne som husmann og bor sammen med sønnen, datteren og barnebarnet i en annen bygning på eiendommen.

Videre mener jeg fra min forskning at Bøhagen Bnr 126 i denne kilden er den samme som Bøhagen Bnr 7 i Norske Gardsbruk: Oppland Fylke. Mens Bøhgaen Bnr 125 er den samme som Bøhagen Bnr 5. Men siden det er oppført to bygninger og husstander i Folketellingen 1865 for Bøhagen Bnr 126, lurte jeg på om både Bnr 7 & 5, kunne være en del av Bøhagen gård.

Jeg håper spørsmålet mitt gir mening. Igjen vil enhver innsikt for å forstå hvordan gårdssituasjonen var, bli satt stor pris på. Takk skal du ha!

1865 Folketellingen

https://media.digitalarkivet.no/view/38074/120 

Norske Gardsbruk: Oppland Fylke

https://www.nb.no/items/c5d8619a30ec09721410f53d27761b8d?page=217&searchText=b%C3%B8hagen 

Skjermbilde 2024-04-18 kl. 10.52.11 am.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr. 125, 126 osv. er "løpenummer" etter matrikkelen 1838.  Løpenummer er ordna fortløpande frå nr. 1 for kvart prestegjeld/herad, dvs. éin serie for heile prestegjeldet.

Ved deling kunne 125 verte til 125a og 125b; og så kunne 125a verte til 125a1 og 125a2, osv.  (ulik praksis i ulike område).

nr.5, 6, 7 osv  er "bruksnummer" etter matrikkelen 1886. Bruksnummer har éin serie for kvar matrikkelgard.

Denne sida viser overgangen frå løpenummer til bruksnummer i 1886:

https://rhd.uit.no/matrikkel/mtliste.aspx?knr=0542&gnr=43

Matrikkelgarden er Bø (matrikkelnr. 40 i 1838, gardsnr. 43 i 1886).  Her er Hagen (eller Bøhagen) ført som bruksnamn for bnr.5, 7 og (ein del av) 4.

Det ser ut til at for bnr.1 , 3 og 6 er Bø brukt som bruksnamn.

Bnr. 5 er Lnr. 125b og 126a2; dvs at ein del av bruket er ein teig frå Lnr. 125 og ein teig frå 126.

I 1886 er Knut Olsen eigar/brukar av bnr. 5.  Det må vere han som er 17 år og son til Sigri i 1865.

I folketejlinga har teljaren ikkje skilt mellom 126a, 126b, osv. 

Det er mogeleg at huset står på Lnr.126a2, sidan teljaren har ført 126 på bruket til Sigri. Det er også mogeleg at

teljaren ikkje tok dette med dei detaljerte løpenummera så nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Ivar S. Ertesvåg said:

nr. 125, 126 osv. er "løpenummer" etter matrikkelen 1838.  Løpenummer er ordna fortløpande frå nr. 1 for kvart prestegjeld/herad, dvs. éin serie for heile prestegjeldet.

Ved deling kunne 125 verte til 125a og 125b; og så kunne 125a verte til 125a1 og 125a2, osv.  (ulik praksis i ulike område).

nr.5, 6, 7 osv  er "bruksnummer" etter matrikkelen 1886. Bruksnummer har éin serie for kvar matrikkelgard.

Denne sida viser overgangen frå løpenummer til bruksnummer i 1886:

https://rhd.uit.no/matrikkel/mtliste.aspx?knr=0542&gnr=43

Matrikkelgarden er Bø (matrikkelnr. 40 i 1838, gardsnr. 43 i 1886).  Her er Hagen (eller Bøhagen) ført som bruksnamn for bnr.5, 7 og (ein del av) 4.

Det ser ut til at for bnr.1 , 3 og 6 er Bø brukt som bruksnamn.

Bnr. 5 er Lnr. 125b og 126a2; dvs at ein del av bruket er ein teig frå Lnr. 125 og ein teig frå 126.

I 1886 er Knut Olsen eigar/brukar av bnr. 5.  Det må vere han som er 17 år og son til Sigri i 1865.

I folketejlinga har teljaren ikkje skilt mellom 126a, 126b, osv. 

Det er mogeleg at huset står på Lnr.126a2, sidan teljaren har ført 126 på bruket til Sigri. Det er også mogeleg at

teljaren ikkje tok dette med dei detaljerte løpenummera så nøye.

Dette er en ny nettside for meg og jeg har aldri søkt i matrikkelen etter 1886. Takk for den nye kilden! Dette er definitivt noe jeg kommer til å bruke mange ganger i fremtiden. Hovedpersonen jeg undersøker er Kristian Larsen, som er etternavnet oppført i lenken du delte. Takk for det detaljerte svaret og nyttig informasjon. Ha en vidunderlig dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider