Gå til innhold
Arkivverket

Pass journal for Andreas Tollefsen og hans hustru Agnethe Knudsdatter . Fra Hedemarken fogderi . Skatter . Tingjournaler nr. 4 . 1897 - 1902 med passjournal 1850 - 1874 . Har den transkriberte teksten . Går det an å finne denne i en scannet protokoll ?

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei ...jeg lurer på en sak 

Andreas Tollefsen Lunde og hans hustru Agnethe Knudsdatter emigrerte i 1853 ut fra Ringsaker i Hedmark . De meldte utflytting den 12 april 1853 

I forbindelse med dette så fikk jeg på en eller annen måte tak på en slags transkribering av deres passjournal , men jeg aner ikke hvor jeg har den fra .

Jeg siterer fra mitt manus ; 

Det er visstnok en referanse til en slags kilde , og dette er det jeg da har i denne forbindelse ; Fra Hedemarken fogderi . Skatter . Tingjournaler nr. 4 . 1897 - 1902 med passjournal 1850 - 1874 .

Andreas Tollefsen Lunde 30 år Utstedt / vist  ; 1853 – 04 - 13 Nytt pass utstedt  ; 1853 – 04 - 13 til Nord-Amerika . 62 tommer høy , middels av statur , brunt hår, blå øyne dog det ene lidt brunagtigt . Reiser med hustru Agnethe Knudsdatter. Attest fra sogneprest Schnitler av 1853 – 04 - 12 og s.d. fra kaptein Reichborn om at han ikke er militær og over utskrivningsalder .

Agnethe Knudsdatter Lunde Kjønn ; k 24 aar  Utstedt/vist ; 1853 – 04 - 13 Nytt pass utstedt ; 1853 – 04 -13 til Nord-Amerika . 60 tommer høy , middels av statur , sort hår , blå øyne . Reiser med mannen Andreas Tollefsen . Attest fra sogneprest Schnitler av 1853 – 04 - 12

I og med at jeg har dette fra et sted må det vel da være litt logikk i det at det må komme fra en scannet protokoll et steds i fra . 

Er det mulig å finne denne passjournal i en scannet orginal protokoll ? 

På forhånd tusen hjertelig takk for hjelpen 🙂 og alle svar og innspill mottas med stor takk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk @Egil Johannessen 🙂 Tusen hjertelig takk for den 🙂ha en feiende flott lørdag 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bjørn Andreas Johansønn Løkken skrev:

Tusen hjertelig takk for den 🙂

Værsego.... 😆

7 minutter siden, Bjørn Andreas Johansønn Løkken skrev:

ha en feiende flott lørdag 🙂

I lige måde.... 😎

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider