Gå til innhold
Arkivverket

'Rik onkel i Amerika' Jarl Grant Jacobsen f. 1905 - mulig kandidat til tråden om berømte utvandrere eller utvandrere med spennende historier hvis jeg kan få mer kjøtt på bena

Inger Hohler
 Del

Recommended Posts

Tar med f. reg. til Elsie Astrid fra FS:

Illinois, Cook County, Birth Certificates, 1871-1949https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QKDZ-345Z

Name: Elsie Astrid Lunde
Sex: Female
Birth Date: 8 September 1914
Birthplace: Chicago, Cook, Illinois
Father's Name: Diderich Lunde
Father's Sex: Male
Father's Age: 31 years
Father's Birth Year (Estimated): 1904
Father's Birthplace: Skien Norway
Mother's Name: Mariane Larsen
Mother's Sex: Female
Mother's Age: 29 years
Mother's Birth Year (Estimated): 1906
Mother's Birthplace: Larvik Norway
Event Type: Birth Registration
Event Date: 8 June 1935
Event Place: Chicago, Cook, Illinois, United States
Certificate Number: 35457

Household Role Sex Age Birthplace
Mariane Larsen Mother F 29 years Larvik Norway
Diderich Lunde Father M 31 years Skien Norway

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egil Johannessen

the links were not there when I started searching. That is the reason why I searched and posted them.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer om Elsie - Wednesday Journal of Oak Park and River Forest, by Deb Quantock McCarey, September 9, 2014 - Updated January 29, 2021https://www.oakpark.com/2014/09/09/a-legendary-oak-park-resident-and-friends-save-the-conservatory/

"Here in Oak Park, the good works of the late and great Elsie Jacobsen are legendary.

A community change agent, she had a hand in founding the Historical Society of Oak Park-River Forest, the Ernest Hemingway Foundation and the Frank Lloyd Wright Preservation Trust.

Beyond that, she was the first female District 200 school board president at Oak Park and River Forest High school, and forged the American Association for the United Nations’ School-to-School fundraising effort that annually raises and donates funds, which have led to the building of over 100 schools in developing countries around the world."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at Jarl og Elsie begge ble født i USA, tror jeg ikke at de er kandidater for listen over berømte emigranter. Men for meg er det morsom familiehistorie! De små detaljene som gjenstår klarer jeg sikkert selv.

Takk alle sammen som har bidratt. Jeg husker godt at 'onkel Jarl og tante Else' var på besøk, og at 'tante Else' kom tilbake en tur etter at Jarl var død. Frimerkealbumet jeg fikk etter Earl, som Elsie beklaget var blitt godt dynket i rødvin i kofferten hennes på vei over, ligger fortsatt i kassen med memorabilia det knytter seg en historie ved. Og jeg tror ikke noen i familien i Norge hadde noen ide om hva 'tante Else' brukte tiden sin på! De fremstod som 'helt vanlige folk' - bortsett fra at de opplagt hadde mer penger mellom hendene enn den norske delen av familien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider