Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde detaljene i denne kjøpekontrakten av gården SLETTEN i Årstad, Bergen, 1881

Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Her er ingen Henrik Brown, kun en Jens?

[397a] 

07 1. Forsvarlig at indhegne efter de opsatte Mærker det Kjøbtehvorfra alle Frugttræer, Lærketræer, 

08 Furutræer og de Træer der ikke fælde Løv om Høsten, ere undtagnesom udenfor Handelen. 2. Fri og  

09 ubehindret Adgang til for migsaalænge jeg har Eiendom paa Sletten, at tage Brændsel af alle 

10 Sorter TræerRødder og Løvhvor jeg maatte ønske paa den solgte Eiendomligesom jeg ogsaa 

11 der, saalænge jeg ønskerskal have Brætning[?] for 12 Faar fra 28de September til 20de Mai aarlig, 

12 og skulde jeg fraflytte Sletten er Kjøberen forpligtet til at have forsvarligt Tilsyn med Faarene, 

13 at de ikke komme til Skade eller gjøre nogen Skade for Naboerne, 3. Alle Ærinde til og 

14 fra Byenligesom jeg og hvad der maatte behøves nedog opkjørt for mig og Familienbesørges 

15 af Kjøberen, saa og i Sygdomstilfælde Lægeneller hvem der i hans Sted behøves for os. I Til- 

16 fælde at jeg skulde ville flytte mit Hus fra Stedetforbeholder jeg mig Ret til at bo i Kjø- 

17 berens Hus hersteds[?], indtil Opførelsen af mit Hus %til% er tilendebragt, 4, Alt den samlede 

18 Eiendom i Sletten med Fiskerpladsen paahvilende aker[?]arbeide udføres af Kjøberen til enhver 

19 Tid og i rette Tid. Disse Forpligtelserpaahvilende Kjøberen og den her solgte Eiendom uden noget- 

20 somhelst fremtidigt Vederlageen[?] af[?] os[?] for det stemplede Papirs Forbrug efter beste Skjøn og 

21 Lovens Bestemmelse ansat til en Værdie at 850 Kroner. Sluttelig bemærkes, at Kjøberen er 

22 gjort bekjendt med de mit Hjemmelsdokument paategnede Anmærkninger, med Hensyn hvortil jeg 

23 i enhver Henseende er uden nogetsomhelst Ansvar, Til Bekræftelse under min Haand. Bergen 

24 den 1ste Februar 1881. Jens Brown. Foranførte vedtages af mig som Kjøber. D. u. S. 

25 Nils Halvorsen Sletten. 

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jens Henrik Brown het denne luringen her 🙂 Men tusen, tusen takk 🙂

Endret av Bente Borgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider