Gå til innhold
Arkivverket

Konvertere gård og bruksnummer på folketelling til dagens adresse, eller kordinater? (eks. 1920)

Fabian Mihle Hansen
 Del

Recommended Posts

På for eksempel folketelling Oppegård 1920, så brukes det gård og bruks nummer for lokasjon.
Er det mulig å finne ut hvor det er i dag, etter dagens system, eller ca. kordinater uten at det tar mye tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å vite hva du mener med mye eller lite tid, men her er i hvert fall min fremgangsmåte.

Jeg har tatt utgangspunkt i denne listen (bare tilfeldig valgt): https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073679000070

Stedet heter Sørli, og hadde gnr/bnr 35/47 ved folketellingen. Oppegård er i dag en del av Nordre Follo kommune. Gårdene rundt Oppegård sentrum har stort sett gnr som begynner med 2-tall, typisk 2xx. Det kan derfor virke som at det er lagt til 200 til alle gnr ved kommunesammenslåingen.

Jeg går til norgeskart.no og forsøker meg ved å søke på

3207-235/47

3207 er nummeret for kommunen Nordre Follo, og så har jeg tatt det jeg tror er riktig gnr/bnr.

I resultatet klikker jeg på "Se eiendomsinformasjon" og "Vis mer informasjon". I det nye bildet trykker jeg på "eiendom" og sjekker bruksnavnet

image.png.9d8910f0af535ddc78188bd299c9c27e.png

I dette tilfellet stemmer bruksnavnet, og jeg er ganske sikker på at jeg har funnet riktig system. 

Nå går jeg tilbake til resultatet i kartet, og trykker på "Se koordinater"

image.png.821309b368df5d97d987e5f37b37ebb4.png

Der kan du få ulike varianter av koordinatsystemer i nedtrekkslisten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Hei! Ville satt pris på om noen kan hjelpe meg med å finne dagens adresse eller koordinater til følgende bosted fra folketellingen i 1910:

Kommune: 1242 Samnanger herred, Prestegjeld: Os

Tellingskrets: 007 Tysse, ytre og indre

Bosted land: 0007 Solhaug

Matr.nr/Gnr: 112

Løpenr/Bnr: 29

Endret av Robert Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider