Gå til innhold
Arkivverket

Sogneprest til Eidfjord i Hardanger Anders Andersen Riber ca 1625-1688. Men hvem var hans foreldre?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg sitter  og pusler litt med slektstreet mitt, og har stoppet opp ved Sogneprest i Eidfjord, Hardanger Anders Andersen Riber, trolig fra Ribe på Jylland, Danmark. Han var gift med Katarina Helvig Lauritsdtr. (Galtung) ca 1635-1693.

Etterslekten vet vi mye om, men er det noen her i Brukerforumet som har klart å finne noe om opphavet til denne Anders Andersen Riber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av det du spør om:

Varig lenke: Norske kongebrev : med innlegg : regester. 2 : Kongebrev under Christian V : 1670-1680

https://www.nb.no/items/96db7a9c1304f0b4e12b5067a1ab9cc0?page=85&searchText="anders andersen riber"

Nederst høyre side:

Hele Norge fylke, Danske kanselli, norske registre nr. 11 (1670-1673), Protokollside, Side 383a
https://media.digitalarkivet.no/view/60472/767

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk til Jon og Grethe.

Men med mindre mine øyne ikke makter å se det åpenbare, så har heller ikke T.K. Zinom  opplyninger om opphavet til Hr. Anders Andersen Riber.

Etterslekten samt hustruen har jeg brukbar kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Anders Andersen Riber, trolig fra Ribe på Jylland

Hei Rune

Ikke så mye til hjep, men mulig han var fra Ringkøping

Anders Andersen Riber (ca. 1627-1688) was about 20 years old when he was inscribed in 1647 at the University of Copenhagen in Denmark, from the school of Ribe. Interestingly, he was called “Andreas Andreas Rincopius” in Latin during his inscription1. Landsarkivet for Nørrejylland suggests that he was probably born in the small town of Ringkøbing on the east coast of Jutland. Later, Anders Andersen Riber became the bishop in Eidfjord Parish in Hardanger, where he was ordained on August 21, 1656. He remained in Eidfjord until his death on Good Friday in 1688.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Ivar. 

Det er jo åpenbart mange før meg som har prøvd å finne hans opphav, uten hell. At hans far het Anders, er vel rimelig sikkert, men enten han var født i Ringkøbing eller Ribe så kan det se ut som sporet stopper der. Men hvem vet, plutselig dukker det opp noe som kan avklare hans opphav.

Akkurat den delen av slektstreet er jo interessant, men der er andre deler som kanskje er mer spennende og lettere å få svar på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Mange takk til Jon og Grethe.

Men med mindre mine øyne ikke makter å se det åpenbare, så har heller ikke T.K. Zinom  opplyninger om opphavet til Hr. Anders Andersen Riber.

Etterslekten samt hustruen har jeg brukbar kontroll på.

Augene dine er det IKKJE noko i vegen med Rune !

Tor Kristian Zinow er gift m/ mening laaaaangt ute, som kun folk her i DA bryr seg om. 
Tanken var å visa deg kva han hadde funne fram til.
—-

Tanken bak innlegget her: Føra deg FYREBILS øverst på lista, Rune !

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Jon.

Det er jo riktig fint å kunne stå øverst på en liste igjen, det begynner å bli en stund siden. 🙂

Jeg er en tålmodig mann, og har alltid et håp om at svaret finnes der ute et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undres på om det kan være kobling til denne Anders Andersen

121-122. Boddum, Ydby og Hurup (wiberg-net.dk)

6. 1652. Anders Andersen Ringkjøbing af Kbh. Holmens K. (F. blev Biskop i Aalborg); St. Aalbg. 45; Pr.; ~ F. E., Skifte Thisted 20/10 96; see J. M. Borchhorst i Broust-S.; H. V. Holstebro i Taarup-K.; [† 1666; var i sin Ungdom Rytter, og der fortælles, at hans Fader to Gange maatte løse ham ud fra Rytteriet. Da Biskopen engang vilde besøge ham, mødte han ham i sin hele Ryttermundering tilhest, hvorfor Faderen satte ham stærkt i Rette; see Taubers Biogr. Notitser om Disc. fra Aalbg. Sk. 3/33].

KUM I, s. 192 (»Andreas Andreæ Rincopius«); PT 11:3 (1942), s. 237 (se nedenfor); Sixhøj nr. 598.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ivar for et interessant bidrag.

Den Anders du viser til var det skifte etter i 1696, så det kan i alle fall ikke være samme mann. Så da er det spørsmål om det var to med samme navn fra samme sted, eller om den ene var fra Ribe og den andre som du viser til her, var fra Ringkøbing.

Det kan selvsagt dreie seg om samme slekt, men denne karen ble så vidt jeg kan forstå Biskop i Aalborg.

Det kan imidlertid være interessant å se nærmere på denne Biskopen og hans opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei Rune

Jeg leser det litt annerledes. Denne Anders dør vel i 1666.

Det er også henvist til dette skiftet, uten at jeg forstår hvorfor. Det er riktignok en Maren Andersdatter her.

74 Jacob Mortensen Borchorst, præst i Brovst og Øster Svenstrup. 19.9.1689. Nr.29.
E: Maren Andersdatter Bodum. LV: Ejler [Nielsen] Rybjerg, præst i Lerup og Tranum. B:
1) Anders Jacobsen
2) Johan Claus Jacobsen
3) Mourids Jacobsen
4) Anne Jacobsdatter
5) Margrethe Jacobsdatter
6) Kirsten Jacobsdatter
7) Else Jacobsdatter.
FM:
1) Urban Pedersen Bruun, præst i Tømmerby og Lild
2) Mourids Hansen på Rask
3) Laurids Hansen, præst i Haverslev
4) Jørgen Hansen Horne i Årup, [præst i Torslev].

Mulig jeg misforstår.

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk igjen Ivar.

Nei, det kan godt tenkes at det er jeg som leser det feilt, det var noe forvirrende. Men uansett så er det ikke samme mann.

"Min" Anders Andersen Riber må ha kommet til Eidfjord/Granvin på 1650 tallet og giftet seg med Katarina Helvig omlag 1657, trolig i Eidfjord. De fikk sitt første barn i 1658. Han døde i Eidfjord i 1688 og det finnes skifte etter ham.

Første sønn er døpt Lauritz etter Katarinas far. Den neste ble døpt Anders etter farfar. Så kom døtrene Anna Katrina og Mætta  fulgt av sønnene Johannes og Per og tilslutt Lisbeth Maria.

Katrinas mor var Elisabeth Ottesdtr. Orning, så da må vi kunne anta at Lisbeth Maria ble oppkalt etter henne. Kanskje har det vært en datter til som ble døpt Lisbeth tidligere, men som døde liten. Da sitter jeg igjen med Anna Katrina og Mætta som alternativer til Anders sin mor.

Men om dette hjelper meg til å finne foreldrene til Anders vet jeg ikke.

Andre og langt dyktigere folk enn meg har tydeligvis prøvd på det samme tidligere, men uten å lykkes. Men håpet lever fortsatt.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvis denne Anders døde i 1666 så kan han være far til din Anders. Men her må ekspertisen inn å se på om det er rett at han døde i 1666, eller det var han det var skifte etter i 1696. Jeg skjønner ikke helt betegnelsene F. - F.E osv  ( (F. blev Biskop i Aalborg); St. Aalbg. 45; Pr.; ~ F. E., Skifte Thisted 20/10 96)

Hvor er vår gode venn Ivar Ertesvåg når vi trenger han 😀

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant skifte fra 1696

Refs herred
Gejstlig justitsprotokol
1686-1786
C 11A-1

Heri ét skifte.

69 Kirsten Pedersdatter i Bodum præstegård. 20.10.1696, fol.32.
Enke efter Anders Andersen [Ringkøbing], præst i Bodum, Ydby og Hurup, [død 1666]. B:
3) Anders Andersen Bodum, degn i Nibe og Vokslev
4) Maren Andersdatter i Thisted, enke efter Jacob Mouridsen Borchorst, præst [i Brovst og Øster Svenstrup].
Første ægteskab med [Claus Christensen Morsing, præst i Bodum, Ydby og Hurup, død 1652]. B:
1) Peder Clausen Bodum, præceptor på Tandrup
2) Frands Clausen Bodum i Bodum præstegård.

SLUT.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk igjen Ivar.

Da kan vi slå fast at det dreier seg om to stykk Anders Andersson Ribe. Denne som er nevnt over og som var gift med Kirsten Pedersdtr.  Og den Anders Andersson Ribe som var sogneprest i Eidfjord og døde der i 1688.

Den ene trolig født i Ribe, den andre i Ringkøbing.

Den som var nevnt i skiftet i 1696 som avdød i 1666 hadde også en sønn Anders, men denne var degn i Nibe og Vokslev.

Da må vi nok fortsatt vente på svar ang opphavet til sognepresten i Eidfjord. Litt underlig kanskje, for presteslekter pleier å være godt belyst.

Men en stor takk til deg Ivar for at du løste nøtten ang han som døde i 1666. Hvem vet Ivar, den informasjonen kan kanskje komme til nytte ved en annen anledning, så jeg lagrer det du fant der.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider