Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av fornavn på ei Jørgensdatter Fønhus begravet i Aurdal i Valdres i 1695.

Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Her 3. september 1695 i Aurdal prestegjeld i Valdres:

Aurdal prestekontor, SAH/PREST-126/H/Ha/Haa/L0001: Ministerialbok nr. 1-3, 1692-1730, s. 82
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603890531
høyre side, litt ned på siden er det registrert begravelsen av ei Jørgensdatter Fønhus, 86 år gammel.

Hva er fornavnet hennes? Jeg ser på noen nettsider at noen har tolket det som Kari. Men det er da ikke det som som står der? Den første bokstaven er ikke en "K", sammenlignet med andre navn i samme tekst. Og det ser ut som en "r" til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikkje Kari. Eg las umiddelbart Live, men er usikker på om eg skal holde fast på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Aase. Ja, det begynner nok med Li, men kanskje det er Liev. Med en stum "e" slik som i "Niels". Og siste bokstav kan være en "v". "v" og "r" er ganske like. Det er vanskelig å finne andre kilder om henne, siden hun døde som en gammel kvinne og det er tidlig i den eldste kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ole Arild Vesthagen skrev:

Det er vanskelig å finne andre kilder om henne, siden hun døde som en gammel kvinne og det er tidlig i den eldste kirkeboka.

Godt framlegg. Ja, vår fyrste kyrkjebok er "full" av slike damer, ugifte, med eit namn og ein alder og elles ingen ting. Og eg bjir svært nysgjerrig på kven dei var - men får nok aldri vite det. Gifte kvinner har om ikkje anna ei plassering, om ikkje alltid eit namn. "Ole Vesthagens qvinde" får holde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var nok gift. Jeg antar at hun var gift med Ole Arnesen Fønhus og er min ane. Og for øvrig en av anene til forfatteren Mikkjel Fønhus. Ole Arnesen Fønhus hadde en sønn Jørgen, så det passer.

Endret av Ole Arild Vesthagen
Føyet til en setning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ole Arild Vesthagen skrev:

Hun var nok gift. 

Prestane skreiv nok ulikt på denne tida, og eg ser "din" har vore svært sparsam både med plassen og opplysningane. Eg er glad for at vår prest var litt meir sløsande, så han tok med husbonden sitt namn på dei damene som hadde det.  Lykke til i jakta! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider