Gå til innhold
Arkivverket

Tekst bak på private bilder

Vigdis Olsen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å identifisere personer i et gammelt fotoalbum vi har arvet. Vi ikke er sikre på hvem i familien som var den opprinnelige eieren til albumet.

Bak på noen ytterst få av bildene står det tekst.

Her er tre baksider. Jeg tror jeg leser det som står, men er noe usikker.

Hva mener dere det står?

22a.jpeg

22b.jpeg

22d.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Konstance jemme i Stuen

2) Mama, Helga, Johan i Stuen paa Grønlan

3) Mei Sjøl jemme i Stuen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg vil tro at bildene er omkring 100 år gamle. Var dette en vanlig måte å skrive på av "vanlige folk"?

Formulering som "Mei Sjøl"? Burde det ikke vært "Mig selv" - og med liten s?

Var det vanlig å skrive rommene med stor forbokstav: Kjøkken, Stuen - eller kan Stuen være et gårdsnavn?

Jeg vet om Grønlan(d) i Oslo og Drammen. Noen som kjenner til andre "Grønlan" i Norge? Muligens nærmere Tønsberg/Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Vigdis Olsen skrev:

Takk for svar!

Jeg vil tro at bildene er omkring 100 år gamle. Var dette en vanlig måte å skrive på av "vanlige folk"?

Formulering som "Mei Sjøl"? Burde det ikke vært "Mig selv" - og med liten s?

Her er det heilt private notat, så det er ikkje sikkert ein var så nøye med normeringa.

Tidleg på 1900-talet var det ei rørsle for å skrive austlandsk svært talemålsnært.  Roald Amundsen er vel ein av dei meir kjende.

Då ville det verte "mei sjøl",  "jemme"  og "Grønlan".

I samtida var stor forbokstav for substantiv m.m. ikkje uvanleg. Det er eit anna spørsmål, som ikkje hadde så mykje med uttale-nær skrift å gjere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Her er det heilt private notat, så det er ikkje sikkert ein var så nøye med normeringa.

Tidleg på 1900-talet var det ei rørsle for å skrive austlandsk svært talemålsnært.  Roald Amundsen er vel ein av dei meir kjende.

Då ville det verte "mei sjøl",  "jemme"  og "Grønlan".

I samtida var stor forbokstav for substantiv m.m. ikkje uvanleg. Det er eit anna spørsmål, som ikkje hadde så mykje med uttale-nær skrift å gjere.

Da dropper jeg tanken om Stuen som gårdsnavn.

Det er litt av et detektivarbeid å identifisere personer på gamle foto! Den som opprinnelig eide bildene visste det helt sikkert!

(Jeg har begynt å gå igjennom mine egne foto og skriver opp hvem som er på bildene. JEG vet det - men kanskje ikke de som kommer etter meg.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider