Gå til innhold
Arkivverket

Hva står her: Erik Rasmussen Erlandsdalen og Marita Sveinsdatter - 1721 - Ryfylke Tingrett?


Turid Hølleland
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Dette er en sak hvor slektskapet mellom Erik Rasmussen Erlandsdalen og Marita Sveinsdatter blir forklart. Men hva blir forklart. Kan noen oversette for meg?

Side 134b i - øverste venstre side.

 

Ryfylke tingrett, SAST/A-100055/001/I/IB/IBBa/L0043: Tingbok, Karmsund og Hesby, 1719-1722, s. 134b-135a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090331430760
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090331430760.jpg
 

Takker på forhånd 🙂

Endret av Turid Hølleland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Turid Hølleland changed the title to Hva står her: Erik Rasmussen Erlandsdalen og Marita Sveinsdatter - 1723 - Ryfylke Tingrett?

Eg vil ikkje ta på meg å seie kva som står skrive i dette avsnittet frå tingretten. Derimot er sjølve kongeløyvet datert 4. oktober 1721 greit å lese: https://www.digitalarkivet.no/da20120914632199

 

Her kjem det fram at paret var "hinanden udi tredie lige leed...beslegtede"; dvs. at dei var tremenningar med kvarandre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ivar, dette var lesbart og flott kilde jeg ikke var klar over!

Jeg håper fortsatt på at det finnes mer detaljer i tingboka. Altså på hvilken side de er i slekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

skrifta krev ein del tilvenjing...

 

Dette er i Jelsa skipreide 5-6 desember 1721.

 

"Erich Rasmusen Erlandsdall for Retten frem kom till

Spurde laugRettedt oc ting Søgen almue saasom kand(?) ??

Stefnet tuende mænd nafnlig Peder oc Ender Huusand(?) ved(?) ed(?) ??

for Retten Huor Ner hand er Marte Svendsdatter Ero H??

beslegtiget, Peder oc Endre Husand(?) for Retten møtte Eftter at eeden

Er fore læst af lagde de deres eed med opRagte fingre sigende

Erich Rasmusen oc Marte Svens datter Er hinanden ??

beslegtiget paa faderne og møderes Side End udj 3de leed da

hand Et tingsvidne Var beg??."

 

Det manglar framleis nokre viktige ord ...

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp Ivar!

Forsandboka (bind 2, side 326) ved Sigleif Engen https://www.nb.no/items/1d0d79060c1eb690db15c5dbb0708dc3?page=333&searchText="erlandsdalen" nevner Peder og Endre Forsand som vitner, men Engen sier dette foregår i Isse skipreide (som Erik, Peder og endre tilhører). Kan du dobbeltsjekke om det er Jelsa eller Isse?

 

Også beklager jeg at jeg hadde skrevet 1723 i overskrifte, og ikke 1721. Slurv. 😞

 

Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Turid Hølleland changed the title to Hva står her: Erik Rasmussen Erlandsdalen og Marita Sveinsdatter - 1721 - Ryfylke Tingrett?

ja, det eg las som "Jelzue" kan vere "Idzue"

Etternamnet til Peder og Endre kan vere "Fosand" - med litt velvilje for F-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ivar. Og Inge.

Mysteriet om hvem disse er ikke løst. Jeg skjønner, utifra andre kilder, at de er  må være i slekt med Peder og Endre - men hvordan skjønner jeg ikke. Føler at jeg er blind. Kanskje det blir et nytt emne 🙂

 

Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.