Gå til innhold
Arkivverket

Rødøy, Nordland


Grethe Forøy, Drammen
 Del

Recommended Posts

Hvor finner jeg kirkebok i Rødøy mellom 1750 og 1777 ?  Jeg leter etter Olava Olsdatters konfirmasjon. Hun er født i 1749 og skal være datter av Ole Suren (det er nok stedet Saura). Jeg finner heller ikke hennes mor eller når foreldrene gifter seg. 

 

mvh Grethe Forøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Grethe Forøy, Drammen skrev:

Jeg leter etter Olava Olsdatters konfirmasjon. Hun er født i 1749

 

For ordens skyld:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000000906666

Nordland fylke, Rødøy, Meløy, Lurøy i Rødøy, Ministerialbok nr. 841A01 (1739-1750), Fødte og døpte 1749, Side 125 - se høyre side, høyre kolonne, døpt i Meløy: https://media.digitalarkivet.no/view/16497/121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, tusen takk. Jeg ser at nå mangler jeg kirkebok mellom 1750 og 1758. Jeg tror denne Ole kan være født ca 1719 men det er jo ikke sikkert at han kom fra Saura. Vanskelig å finne folk som bar stedsnavnet og ikke fars navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
16 timer siden, Grethe Forøy, Drammen skrev:

Supert, tusen takk. Jeg ser at nå mangler jeg kirkebok mellom 1750 og 1758.

Om du ser i lenkja her

16 timer siden, Grethe Flood skrev:

så ser du at bøkene er nummererte fortløpande nr. 841A01, 841A02, osv. ,  medan det er sprang i tidsromma.

Boknummera er laga av arkivverket i nyare tid (1900-talet).  Det vil seie at det ikkje finst bøker innimellom dei du ser her, inkl. 1750-58.

Boka er anten tapt (mest truleg), eller aldri ført (også mogeleg).

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olava Olsdatter, Sneen, konfirmert i 1766: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/841/L0587: Ministerialbok nr. 841A02 /2, 1760-1776, s. 87
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050426020255

 

Stedsnavnet skal nok også tydes Sneen i 1749. Senere skrevet og lokalt uttalt: Snyen - gnr. 1 i Meløy, en lav øygruppe ute i havet vest for øya Bolga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp. 👍

 

mvh Grethe Forøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.