Gå til innhold
Arkivverket

Sersjant Nils Olsen Briscah (Brisak) ca.1718-

Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Sersjant Nils Olsen Brisach ca.1718-1786 giftet seg 1748 i Ytterøy i N. Trøndelag med Else Sofia Jensdatter Colberg ca.1718-1803. De brukte Rotvold på Inderøy ved folketellingen 1755. Begge døde i Trondheim, der Nils eide et hus på Kalvskinnet og var lærer, og Else døde på St. Jørgens stiftelse. De hadde en sønn Petter Kristian som bla. var kjøpmann fra senest 1782 (handelsborger fra 1787  )og havnefogd i Trondheim fra senest 1799 til 1816, en haug med unger.

Jeg jeg regner med at jeg har gravd fram flere detaljer om disse tre etter 1748, enn jeg trenger.

Spørsmålet er: Hvor kom Nils Olsen Brisach fra?

Han kan vel ha opphav i Trøndelag, men kan også ha tjenestegjort f.eks på Akershus eller en annen plass på Østlandet, før han kom til Ytterøy.

Endret av Geir Thorud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld, her er trolovelsen i desember 1747:

https://www.digitalarkivet.no/view/325/hv00000000260459 - henvisning til trolovelsen. 

Nord-Trøndelag fylke, Ytterøy, Mosvik i Ytterøy, Ministerialbok nr. 722A02 (1718-1755), Trolovede 1747, Side 222
https://media.digitalarkivet.no/view/16410/213

??

https://media.digitalarkivet.no/view/32857/1

Plansjer Norsk Hær.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Takk skal du ha.

Jeg har en uvane med at jeg sjekker primærkilder først, og glemmer av og til å søke på "forumer", så det på Slektsforum hadde jeg ikke fått med meg. Da ble det litt om ekstraskatt og branntakster som jeg ikke hadde funnet. Nils bodde i Prinsensgate i Trondheim, sannsynligvis fra senest 1762.

At Nils Brisachs nærmeste opphav var Hugenotter (jfr. Slektsforum) bør vel tas med en stor klype salt .... at faren het Ole taler vel ikke for det. Slike avstamninger ser ut til å ha vært god underholdning. Men at navnet kan komme fra utlandet kan vel ikke utelukkes.

Kona til Nils, Else Sofia Colberg, oppholdt seg antakelig fra ca. 1743 i Akershus slottsmenighet (eller i nærheten), og det kan Nils også ha gjort.

Det kommer sannsynligvis en større artikkel om bla. opphavet til kona i Vestoppland slektshistorielags tidsskrift - trolig til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
På 12.5.2024 den 9.19, Grethe Flood skrev:

For ordens skyld, her er trolovelsen i desember 1747:

https://www.digitalarkivet.no/view/325/hv00000000260459 - henvisning til trolovelsen. 

Nord-Trøndelag fylke, Ytterøy, Mosvik i Ytterøy, Ministerialbok nr. 722A02 (1718-1755), Trolovede 1747, Side 222
https://media.digitalarkivet.no/view/16410/213

Her ser vi at Brisach blir oppgitt å være sersjant ved kaptein Jens Buddes mellom innnherredeske landvernkompani. 

Hvis vi går til Ovenstads plansjer over den norske hæren på Digitalarkivet, så finner vi at dette lå under det 1. (nordre) Trondhjemske infanteriregiment.

Riksarkivets bibliotek, RA/-, 1628-1818, s. 34
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru10071210040034

Landvernet ble opprettet i 1742, og i 1747 ble det opprettet egne landvernkompanier ved regulære, nasjonale regimentene: De bestod av eldre reservesoldater, de yngste uttjente vernepliktige. Se lokalhistoriewiki (se også denne masteroppgaven fra 20222 om landvernet). Offiserer og underoffiserer ved disse ble avgitt av de nasjonale regimentene.

Mønsterrulle for komnpaniet finner du i Digitalarkivet, her:

Kommanderende general (KG I) med Det norske krigsdirektorium, RA/EA-5419/E/Ea/L0509: 1. Trondheimske regiment, 1740-1748, s. 251
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20111110670503 

Der finner man også sersjant Niels Brisach, 29 år gammel og født i Norge. 

Hvis du ser i masteroppgaven, s. 39, så ser du at det finnes en del korrespondanse mellom Kommanderende General og regimentssjefer omkring utvelgelsen av befal. Går du inn i Kommanderende generals arkiv på Riksarkivet, så burde det være mulig å finne ut hvilket regiment Brisach ble avgitt fra. At han ble rekruttert på denne måten bidrar også til å forklare at han ble gift med en offisersdatter fra Akershus.

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Ola. Godt gjort å finne fram til dette.

Da kan det hende man må se etter en korporal - før han havnet i landvernet. Hvis jeg forstår deg riktig så er det listene med kandidater som er nevnt i fotnotene i masteroppgaven som kanskje kan gi svaret. Det kan vel også hende det finnes flere lister enn de som er nevnt.

Jeg må prøve å få Arkivverket til å skanne disse - jeg har ikke mulighet til å lete på RA. (Det merkelige er at jeg ikke finner RA-EA-5419/E/Ea/L0057 på arkivportalen - den første i Ea er L0473 - men man har ikke startet nummereringen på L0473, så L0057 finnes nok.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo også en måte å sortere på, men fotnotene bør være feil. 

Referansene er til L0057/0003. Det er også ei mappe 0002 "Offiserer til Landvernet og skiløpere" som kan være interessant. 

Bestilling til RA er lagt inn. Ser ut som det kun er "Brev fra oberst Peder von Helm til general Arnold med liste over offiserer til landvernskompaniene i 1. Trondheimske nasjonale infanteriregiment, Rørvik 20. september 1747." som er mest interessant, men jeg har foreslått at de skanner hele 0003, så får vi se. Hver av disse listene bør ikke være på mange sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det rette er vel serie Ee og ikke Ea? Uansett er vel hele pakke 57 potensielt interessant. Det er jo diverse legg med søknader o.l. Det kan også være noe å finne i serien med innkomne brev fra de ulike regimentene (serie D), men det krever en del letearbeide i ulike pakker når man ikke vet hvilket regiment sersjanten opprinnelig kom fra.

Når det gjelder navnet, så finnes det en gård i Hårslev sogn på Fyn i Danmark som dag heter Prisak, men som på 1600-tallet også ble skrevet Brisach. Det virker etter min mening som et bedre bud på opprinnelsen til en Nils Olsen enn Flandern. Militærrullen fra 1748 oppgir at Nils var født i Norge, så det må eventuelt være hans far igjen som kan ha navnet sitt derfra.

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspill fra siden: I dette arkivet ser det ut til at arkivenhetene har hatt ei gammel nummerering, som siden har blitt beholdt ved ny ordning / oppdeling i serier. Numrene i serie Ea er en direkte fortsettelse av numrene i serie D. I tillegg har seriene B og C gjennomgående nummerering, og det samme har seriene Eb - Ek.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian, det har du nok rett i. Det er første gang jeg er borti noe slikt, så nummereringen i Ea var forvirrende. Kanskje har inndelingen skjedd etter at masteroppgaven ble skrevet, det kan forklare at referansene er til Ea og ikke Ee.

Ola, vi får se hvor mye Arkivverket prioriterer eldre militært materiale. Jeg turte ikke foreslå å skanne mer enn ei mappe - svaret om at man må oppsøke lesesalen spøker i bakgrunnen. Vi må nok skifte fokus til 1940-45 og rettsoppgjøret, det er vel der ressursene brukes.

Prisak/Brisach på Fyn er nok mye mer sannsynlig enn Hugenotter, kanskje var det militæret som brakte Nils sin far Ole til Norge, og med MYE flaks kan han kanskje finnes i en eller annen rulle ... men det få bli en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Geir Thorud skrev:

Kristian, det har du nok rett i. Det er første gang jeg er borti noe slikt, så nummereringen i Ea var forvirrende. Kanskje har inndelingen skjedd etter at masteroppgaven ble skrevet, det kan forklare at referansene er til Ea og ikke Ee.

Katalogens ordning er eldre enn som så. Det er tastefeil i masteroppgaven; studenten har oppgitt riktig referanse (Ee) i fotnote 10 og 237, men feil referanse (Ea) i fotnote 193-195, 200, 203 og 204. I kildelista (s. 61) har studenten faktisk utelatt seriereferansen i det hele tatt og kun angitt "RA/EA-5419/L0057/0003".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Da har jeg mottatt svar fra Riksarkivet med brevet fra oberst Peder von Helm til general Arnold datert 2 sept. 1748, med liste over foreslåtte offiserer til landvernskompaniene. Dessuten forslag til offiserer i skiløperkompanier. Tilsammen 32-40 offiserer (inkl. sersjanter og korporaler).

Det ble opprettet 4 landvern-kompanier i 1'ste Trondhjemske infanteriregiment, det 3'de var "Mellem Indheradske Landvern Kompani" der det var en: 

«Sergeant Niels Olsen Brishack 28 aar gammel skriver og regner vel [,] eet brugeligt og got Subjecta dermed(?) tiiden kand meritere meere».

image.thumb.png.2481a66e1d002f995aef092cb5f61abe.png

Det oppgis ikke at han ble forfremmet eller overført fra annet kompani ved overføringen til landvernet, slik det er oppgitt for mange andre. Det bør bety at han tidligere var sersjant, men hvor?  Han finnes ikke i de rullene som er bevart for regimentet i 1746. Det eneste man kan konkludere med er vel at dette ikke utelukker at han kan ha kommet utenfra regimentets område. At "subjecta" kunne forbedres bør vel bety at hans "militære egenskaper" som sersjant kunne forbedres - en svak kritikk?

Jeg foreslo for RA å skanne hele A/EA-5419/E/Ee/L0057/0002 og evt 0003. Dessverre opplyser de at materialet ikke er etterspurt, eller inngår i spesielle prosjekt, og vil derfor ikke bli publisert på Digitalarkivet. 

Det som forundrer meg, men som det sikkert er en forklaring på, er at man ikke legger ut de 13 sidene, som er skannet, på Digitalarkivet. Dette er ikke første gang jeg opplever at man ikke publiserer på DA, og andre har tidligere sendt meg interessante dokumenter som har blitt skannet på slik forespørsel, men ikke lagt ut i DA - så dette er ikke enestående. Når man først har skannet materialet er det snodig at man bestemmer at dette bare har interesse for personen som bestiller. (At det ikke er en full mappe kan kanskje være en forklaring, men det skal ikke så mye fantasi til for å merke slikt materiale.)

Når det gjelder materiale før i alle fall 1800, er det kanskje slutt på den tiden da slektsgranskere flest prøvde å lese gotisk skrift, slik at etterspørselen etter materiale før ca. 1800 kanskje er liten. Men det betyr ikke at få er interessert i resultatene av arbeid som benytter slikt materiale - de som omhandles kan være av interesse for svært mange etterkommere (jfr. f.eks. O. A. Vesthagens artikkel i siste Genealogen som antakelig vil berøre hundrevis av produserte slektstavler). 

At det dessuten er vanskelig å finne ut at materialet i det hele tatt eksisterer, som i mitt tilfelle, bidrar ikke til å øke etterspørselen. Å ikke publisere slikt materiale på DA bidrar heller ikke til å øke interessen. Å velge ut materiale som skal publiseres i DA, for det meste, basert på (den tidligere) etterspørselen, synes derfor å være et litt tynt grunnlag for prioritering. 

Hvis noen er interessert i dokumentene jeg har mottatt fra RA, 13 sider pdf, dvs. brevene med lister over foreslåtte offiserer i landvern- og skiløperkompaniene i 1'ste Trondhjemske infanteriregiment i 1748, så send meg en epostadresse gjennom forumets meldingssystem.

Så håper jeg andre bestiller skanning av brevene for Akershusiske og Smålenske infanteriregimenter, som nevnes side 40-42 i masteroppgaven nevnt i Ola Teiges innlegg over. Disse listene i RA/EA-5419/E/Ee/L0057/0003 (OBS Ee ikke Ea) må åpenbart ha interesse for flere slektsforskere, hvis de er av samme type som det jeg har mottatt.

Endret av Geir Thorud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider