Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av et forlik av 15. november 1811, tinglyst 17. februar 1812, folio 341a

Frank Rusten
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe meg med å tyde følgende tekst i et forlik av 15. november 1811, tinglyst 17. februar 1812, folio 341a (øverst på side 341);

image.thumb.png.545f38cb286f293703154410457cdc6d.png

Østerdalen sorenskriveri, SAH/TING-032/H/Hb/L0008/0002: Pantebok nr. 8b, 1811-1817, s. 341.

Tinglysingsmateriale: Østerdalen sorenskriveri, SAH/TING-032/H/Hb/L0008/0002: Pantebok nr. 8b, 1811-1817, s. 341 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

F. Rusten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke enkelt. For meg ser det ut til at de første bokstavene på nesten hver linje mangler. 

Jeg er ikke god på gotisk skrift, men prøver å lære ved å øve meg... Vet ikke om jeg får til noe mer enn det du selv kan se, og det jeg kommer til er neppe helt til å stole på.

1 ) no [skal nok være Anno] 1811 den 5e November blev følgende til Töndset Fo...[? rligelses?] .......[?] ind[?]...[?] ...[?] 6

2 ) ...[?]taget[? eller laget] .....[?] No 58 Anders Arnesen Str...[? Strøm?] ...[?] hans[?] afgangne[?] ...Enke[?]

3 ) ...[? phie? skal kanskje være Sophie ut fra underskrift?] Jons[?] Eggen angaaende hans........... sat[?] til den af hende[?] beboend[?]-

4 ) ...[? Jeg  gjetter Rydnings, men første bokstaver er ikke kommet med] ...[? plads?] Haugen[?]  under [?] Gaard Eggen ................[?] at[?] för[?] ....[?] Enkes[?]

5 ) ....[?] Laugverge[?] Asle[?] Larsen Sandeggen, som bleve[?] saaledes[?] forligte[?] ............[?]

6 ) ...................[?] pladsen[?] Haugen ......[?] 22[?] ...[?]

7 ) ...........[?] hundrede og[?]  ...tyve Rigsdaler ...[?roog]tyve Skilling[?], og for denne Summe[?] ......[?]

8 ) ...[?] ...[Fosberg?] ..............[?] af 5e April d.[antagelig forkortelse for 'dette'] A[? antagelig forkortelse for 'Aar'] ....[?] Rydningsplads Haugen

9 ) nder[?  under?] Gaarden Eggen, samt hans .......[?], det[?] til ....[?samme], til .....[?] 

10 ) ...[?] Enke, saaledes at denne Plads som[?] ......[?]  med ...........[?]

11 ) 120[?] rd 48 ß, ...........[?] de tyve[?] Rigsdaler ...........Enken Sophie Jonsd, som

12 ) ...[?]og[?] .........[?] Anders A A:S: Arnesen Strøm[?]...[?] 

13 ) med Paahold i Pennen, paa Enken ...[?] Sophie Jonsder ...[? Vegne?] Asle ALS: Larsen Sandeggen

14 ) ........[?] med Tøndset Forligelses ..........[?] Töndset Præstegaard

15 ) den 15 Februar 1812 A.F[?]. Di...[? trolig Dirks https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058248000003]

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for hjelpen.

Jeg har selv vanskeligheter med å lese denne tekstformen, og må nok spørre videre om det er noen andre i dette forum som kan hjelpe til med å fylle inn den tekst som mangler i dette dokumentet.

Endret av Frank Rusten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Forsøk:

01 [An]no 1811 den 5te November blev følgende til Tøndset Forligelses Commission indvarslede Sag 

02 [for]etaget til Mægling - No 75: Anders Arnesen Strømmen[?] imod hans afgangne Broders Enke 

03 [Sop]hie Jons Eggen, angaaende hans formeentlige Odels- og Løsningsret til den af hand beboende 

04 [Ry]dningsplads Haugen under Gaard Eggen – Parterne mødteCitanten personlig og for indkaldede Enke 

05 [he]ndes Laugværge [??] Larsen Sandeggensom bleve saaledes forligteCitanten imodtagerefter Ind- 

06 [??] givede Tilbud, for sin formeentlige Løsnings ret til Rydningspladsen Haugen den Summa 220rd 

07 [48]s skriver Toe Hundrede og Tyve Rigsdaler Firge[?]tyve Skilling, og for denne Summa overdrager han ved 

08 [d]ette Forligovereensstemmende med Forordningen af 5te April d: A: bemelte Rydningsplads Haugen

09 [u]nder Gaarden Eggen, samt hans formeentlige Odels og Løsnings Ret til sammetil bemelte hans Bro- 

10 [de]rs Enke, saaledes at denne Plads, overeensstemmende med over [??] Forordning bliver odelsfrit[?] 

11 [G]ods for Fremtiden – Saaledes bleve Parterneefter at Citanten havde imodtaget ovenmeldte Summa 

12 [2]20rd 48s, hvoraf de Tyve Rigsdaler Toe Ort er liqvideret [??] til Enken Sophie Jensdr., for-

13 eeenede, og bekræftede dette Forlig med deres Hænders Underskrivt – Anders A: A: S: Arnesen St?? 

14 med Paahold i Pennen. Paa Enken Indkaldede Sophie Jensdrs Vegne Asle[?] A: L: S: Larsen Sandeggen. 

15 Overeensstemmende med Tøndset Forligelses Commissions Protocol bevidnes Tøndset Præstegaard 

16 den 15de Februar 1812 - [underskrift] 

Mvh 

Endret av Even Stormoen
Slurv og slendrian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentarer til ovenfor transkriberte tekst;

02 - Det kan være Anders Arnesen Strømmen (som også bodde på Strømsløkken/Strømsberget). Her kan det kanskje stå en forkortelse for Strømsberget/Strømmenberget, eller "Straumen/Straumsberget", som det hette i bygdeboken.

03 - det skal være Sophie Jonsdatter Eggen

05 - Laugværge var Avle Larsen Sandeggen

Jeg er enig med Inger at det må være Andreas Fuglsang Dirks på vegne av prestegjeldet, som har underskrevet dokumentet. Han var sogneprest i Tynset i 1798, og prost i Østerdalen i 1816. Hans etterkommer tok først 1818, så dette passer godt inn (Kilde; Alvdal, Bygdebok. 1: Bygda gjennom tidene, side 244).

Tusen takk Even. Kunne jeg spørre deg om litt mer hjelp? Sophie skrev et testamente, og i det dokumentet lå det en påskrift fra Sognepresten Jørgen Andreas Hagerup fra Folldalen. Her er den. Har du mulighet til å transkribere den også?

Påtegning-Tønset prestegjeld-1826.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig oppløsning på bildet, men et forsøk:

01 At Enken Sophie Johns Datter Eggen, af 

02 lille Elvedalens Annex, og Tønsæts 

03 Præstegield, der ansøger Kongelig 

04 Confirmation paa et den 2den February 

05 1817 oprettet Testamentehvorved hun 

06 som ingen Livs-Arvinger harbestemmer 

07 at hendes Broderdatter Abelone 

08 Bersvends Datterog dennes Mand 

09 Simen Pedersen skal beholde hendes 

10 liden Eiendoms Plads og alt hvad hun 

11 ved Døden maatte efterlade sig, intet 

12 undtageney har større Eiendom end 

13 en liden Rydnings Plads, der med Løsøre 

14 omtrent kan udgiøre 150, eller 160 Spdlr [??] 

15 skulle jeg her efter Troeværdige 

16 Mænds Opgivende bevidne[?]. 

17/18 Tønsæt d: 16de November 1826 Hagerup Tønsæts Sognepræst 

Mvh 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Even.

Beklager at bildet var litt dårlig. Men jeg tror din oversettelse er presis.

Ha en fin dag og en god 17 mai om et par dager.

🙂 FR

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider