Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til å tyde skiftet etter Hans Lorentzen Fæster 01.04.1800.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Det var skifte etter Hans Lorentzen Fæster i Nordhordland/Sandviken 01.04.1800.

Men jeg klarer ikke å se hvem som er arvingene i dette skiftet.

Jeg trenger ikke hjelp til å tyde hele skiftet, men setter stor pris på om noen klarer å finne arvingene her.

Side 374b.

https://media.digitalarkivet.no/view/24083/375

Jeg mener å kunne se datteren Anna E. Fæster nevnt på øverste del av side 376a, men vet ikke hva som står etter navnet hennes. 2 januar 1800 er nevnt litt lenger oppe på samme side, kan det være dødsdatoen til Hans Lorentzen Fæster?

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Skiftet er rekvirert av Jomfrue Anne Elisabeth Fæster […] udi hendes ved Døden afg. Fader Hans Lorentzen Fæsters Boe […] for at tage samme under lovlig Behandling, siden Stervboe Huuset formeenes urettelig at være afhændet og hvortil kommer at den paa Boet hæftende Gjeld i saa Fald vil overgaae Indtægten.

Her er altså intet å arve.

Prokurator Friele er kurator for Anne E. Så blir det uklart (for meg). En hr. Irgens påstår han har kjøpt boets eiendom, og fremviser skjøte – men Anne E. mener det ikke stemmer.

Så opptrer en prokurator Balchen på vegne av mesterbaker Erich Angel som hadde vært gift med Hans F’s yngste Datter ved Madame[?] Karen Fæster, der formeente sig rettelig, her i Boet at være Medarving, da hand indtil dette Øieblik intet andet vidste end at afdøde […] til sin Dødsdag hensad i uskiftet Boe; men som han nu erfarede ved at Comparenten foreviisede Skiftebrev af 20 August 1757[?], der viiste at der da var foregaaet lovlig Skifteforhandling imellem nu afgl: Mand h: Fæster og hands 2de Børn […]

Så er det mye om og men med denne Irgens og skjøtet hans, – klarer bare tyde brokker – og såvidt jeg kan skjønne blir skiftet utsatt til senere.

Men ingen øvrige arvinger.

Datoen er dato for skiftesamlingen.

EDIT: 4de April 1800 er dato for samlingen, 26 mars er dato for Anne E’s rekvirering av samme. Ser ikke 2. januar noe sted?

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren! – skiftet fortsetter jo like etter. Det hadde jeg ikke fått med meg . . . Beklager.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Even.

Jeg sliter voldsomt med å lese dette, og blåser jeg opp skriften blir det bare mer utydelig.

Det var egentlig en bekreftelse på at datteren Anna Elisabeth var i live jeg var på jakt ette. Og nå vet jeg at hun i alle fall var i live i forbindelse med farens skifte.

Søsteren Karen var gift med Erich Leganger Angel, men hun var død flere år tidligere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.

Rune: Vet du om denne Fæster (-familien) har noe med Fæsteråsen ved Olsvik å gjøre?

Jeg bodde mange år i Fæsteråsen (80 - 90-tallet), og vet bare at det (steds-/gate-)navnet kom fra navnet til en familie, på en eller annen måte knyttet til stedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan-Thore.

Nei, dessverre det vet jeg ikke. 

Fæster slekten hadde sin storhetstid på 17-1800 tallet, og navnet forsvant etter hvert som nye generasjoner kom til. Man kan selvsagt ikke utelukke at det har noen sammenheng, men sannsynligheten for at navnet har en annen forklaring er vel heller stor.

Men det går nok an å finne ut av det om interessen er stor nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Rune,

Nå når interessen er vekket, må jeg nok hive meg over Google o.a., når været tillater...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veinavnet ble nok vedtatt/opprettet ifm. regulering av bebyggelsen sør for "tyskernes gjenværende visittkort". Kanonstillingene (betong-fundamentene) er der enda den dag idag, inklusive grunnmur for brakke (e.l.), like norvest for kanonstillingene (på en hylle nedenfor parkeringsplassen). Ta gjerne turen opp, der er "relativt god utsikt" i alle retninger. Det synes nok "gjestene" våre også, som bygget dette.

https://earth.google.com/web/@60.38688624,5.20985759,62.76100357a,1288.78614772d,35y,-64.05150637h,80.57983123t,0r/data=OgMKATA

Jeg bodde (inntil 1998) i et av husene (nr. 164) i feltet sør for det "røde rekkehusfeltet", med utsikt vestover, fra nord i (opprinnelige) Øygarden til senderen på Stord i sør (på klare dager). Fantastisk! Jeg var oppe på kanonstillingen nesten daglig, når det var tid for en kort lufting av hunden.

Men som nevnt, jeg har hørt og lest at navnet har en historisk familie-sammenheng, og navnet på selve åsen er nok eldre enn krigen og tyskernes byggverk. (Jeg oppgraderer hagen, med ny terrasse og plen, så forskning må vente til regnet kommer...)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen.

Og skulle du finne noe som evt knytter stedet til Fæster slekten, hører jeg svært gjerne fra deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider