Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finner jeg leilendingskontrakter fra 1600- og 1700 tallet (Eidanger)

Christer Kjølsrud
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Hvor finner jeg leilendingskontrakter fra 1600- og 1700-tallet for Eidanger (nå en del av Porsgrunn kommune)? I den grad det finnes slike kontrakter, vil de da stå i panteboka eller tingboka, eller et helt annet sted?

Det gjelder min forfar Søren (Søfren) Stoesen (Stoffsen) og hans forhold til gårdene Ørstvet og Kvestad i Eidanger. Alle opplysninger fra online-bygdeboka Eidangerslekt https://www.eidangerslekt.org/eidanger-bygdebok-ny/orstvet/orstvet.htm :

- I Rostjenestemanntallet fra 1686 er han for første gang nevnt som bruker av en del av Ørstvet, så rundt denne tida burde det vel ha blitt skrevet en kontrakt.

- I Kontribusjonsbergningen fra 1692 bruker han hele gården, så det ble vel også skrevet en ny kontrakt en gang mellom 1686 og 1692.

- I Rostjenesteberegningen fra 1700 er han fremdeles bruker på Ørstvet, men i Sjølegden fra 1706 er han ikke lenger på gården.

- I Skoskatten fra 1711 er han bruker på gården Kvestad, så da kunne man kanskje være heldig å finne en kontrakt på forholdet til Kvestad fra en gang mellom 1700 (1706) og 1711.

Er det noen som kan hjelpe meg litt (eller mye) på vei?

Endret av Christer Kjølsrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finst pantebok for Bamble frå 1692.

Bamble sorenskriveri, SAKO/A-214/G/Ga/Gaa/L0001: Pantebok nr. I 1, 1692-1818, s. 1
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20061205010002

Du kan sjå om du finn bygselkontrakter her (generelt), eller om det berre er skøyte som er førte inn.

Eg finn ikkje panteregister ...

Tingbok frå 1674

Bamble sorenskriveri, SAKO/A-214/F/Fa/Faa/L0001: Tingbok, 1674, s. 1
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090527610116

Her kan du rekne med å finne korte innførsler som at

NN tinglyste bygselbrev frå MM av skyld XX på garden YY.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det som er viktig i vite er at i Bamble sorenskriveri gikk panteboka gikk tapt i brann og mangler frem til 1818. Pantebok nr. I 1, 1692-1818, er en rekonstruert pantebok som ble gjort i 1842. Du ser den nevnes som "Reguleringskommisjonens rekonstruerte pantebok" i oversikten. Her har de bruke det da hadde av kilder for rekonstruere den så godt som mulig. Den er da veldig mangelfull. Mange ting ble jo tinglyst, så tingbøkene blir jo da viktig som kilde.

Treffliste for Bla pantebøker - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Dermed har tingbøkene vært den viktigste kilden min på Eidangerslekt.org når det gjelder handel, deling og bygsel av gårdene i Eidanger og Siljan. Også private arkiv er jo viktig. I Siljan har vi jo grevens arkiv på Kongsberg, man eide jo ikke så mye i Eidanger. I bøkene til F C Knudsen om Eidanger/Porsgrunn og Gjerpen/Porsgrunn har han jo brukt private arkiver på de gården som ble en del av Porsgrunn by.

Eidangerslekt.org

Endret av Jørn Olsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Under de forskjellig gårdene i Eidanger her jeg øverst på gårds-arket en link til fakta om den gården du inne på. Der kommer du inne på en side der jeg har samlet slike ting om gården. 

Endret av Jørn Olsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2024 den 14.15, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det finst pantebok for Bamble frå 1692.

Bamble sorenskriveri, SAKO/A-214/G/Ga/Gaa/L0001: Pantebok nr. I 1, 1692-1818, s. 1
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20061205010002

Du kan sjå om du finn bygselkontrakter her (generelt), eller om det berre er skøyte som er førte inn.

Eg finn ikkje panteregister ...

Tingbok frå 1674

Bamble sorenskriveri, SAKO/A-214/F/Fa/Faa/L0001: Tingbok, 1674, s. 1
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090527610116

Her kan du rekne med å finne korte innførsler som at

NN tinglyste bygselbrev frå MM av skyld XX på garden YY.

Takk, Ivar, for disse opplysningene. Nå har jo Jørn litt dårlige nyheter om pantebøker for Bamble sorenskriveri i innlegget over, men i hvert fall er det mulig å finne noe i tingbøkene. Da er det bare å sette på seg lesebrillene og gå i gang 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Jørn Olsen skrev:

Det som er viktig i vite er at i Bamble sorenskriveri gikk panteboka gikk tapt i brann og mangler frem til 1818. Pantebok nr. I 1, 1692-1818, er en rekonstruert pantebok som ble gjort i 1842. Du ser den nevnes som "Reguleringskommisjonens rekonstruerte pantebok" i oversikten. Her har de bruke det da hadde av kilder for rekonstruere den så godt som mulig. Den er da veldig mangelfull. Mange ting ble jo tinglyst, så tingbøkene blir jo da viktig som kilde.

Treffliste for Bla pantebøker - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Dermed har tingbøkene vært den viktigste kilden min på Eidangerslekt.org når det gjelder handel, deling og bygsel av gårdene i Eidanger og Siljan. Også private arkiv er jo viktig. I Siljan har vi jo grevens arkiv på Kongsberg, man eide jo ikke så mye i Eidanger. I bøkene til F C Knudsen om Eidanger/Porsgrunn og Gjerpen/Porsgrunn har han jo brukt private arkiver på de gården som ble en del av Porsgrunn by.

Eidangerslekt.org

Takk for viktig informasjon, Jørn. Jeg har hatt Pantebok 1692-1818 framme noen ganger, men ble overrasket over at jeg ikke fant det jeg lette etter. Nå skjønner jeg hvorfor. Da får jeg nøye meg med den (antakelig) kortfattede informasjonen som står i tingbøkene.

Jeg har en vag idé om at jeg en gang har lest at det finnes en avskrift av tingbøkene for Bamble sorenskriveri. Er det noe som finnes tilgjengelig i et av lagene nede hos dere i Grenland-distriktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schilbred fikk under sitt arbeid hjelp av ansatte i arkivverket til å lete frem det du kunne finne i tingbøkene. Detter er sortert på gårder. Det er en del av hans arkiv som jeg har og brukte. Dette fra tingbøkene, som er skrevet på kort, er fotografert av Grenland ættehistorielag og heftet sammen i en stor enkel bok. Usikker på om de har den ennå. Men det er ikke mer der enn det jeg har skrevet inn i Eidangerslekt. Har funnet et par småfeil der, men dette er gjort av dyktige folk og er veldig etterrettelig. Schilbred var jo selv veldig dyktig til å transkribere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jørn Olsen skrev:

Schilbred fikk under sitt arbeid hjelp av ansatte i arkivverket til å lete frem det du kunne finne i tingbøkene. Detter er sortert på gårder. Det er en del av hans arkiv som jeg har og brukte. Dette fra tingbøkene, som er skrevet på kort, er fotografert av Grenland ættehistorielag og heftet sammen i en stor enkel bok. Usikker på om de har den ennå. Men det er ikke mer der enn det jeg har skrevet inn i Eidangerslekt. Har funnet et par småfeil der, men dette er gjort av dyktige folk og er veldig etterrettelig. Schilbred var jo selv veldig dyktig til å transkribere. 

Tviler ikke på at det har vært dyktige folk i sving, deg inkludert, Jørn 🙂  Jeg har bare en greie med at jeg alltid vil lenke til orginalkildene, men med henvisningene fra Eidangerslekt skal jeg nok finne fram i tingbøkene. Hadde håpet å finne noe i pantebøkene - om det fulgte hus med i bygselen og liknende - men skjønner at det ikke er mulig all den tid pantebøkene fra før 1818 ikke eksisterer lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider