Gå til innhold
Arkivverket

To spørsmål om ekstraskatten 1762 i Senja og Troms

Harald Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Det første gjelder kolonnene: Navnene er skrevet med mer moderne skrift og er greie å lese, men kolonnenavnene er skrevet med gotisk håndskrift som jeg fortsatt sliter med. Kan noen lese hva kolonnenavnene er i denne tabellen?

https://media.digitalarkivet.no/view/48943/137

Det andre jeg ville spørre om, var et navn som er uklart for meg selv om det er skrevet med "nyere" skrift: I første kolonne på høyre side her, hos Josef Larson og Marit Gabrielsdatter, bor det en Johan - Johan Sekivn? Selin? Jeg klarer ikke tolke det til noe meningsfullt. Det eneste jeg er temmelig sikker på er at det ikke er et patronym, for skribenten ser ut til å ha brukt : konsekvent når han forkortet disse.

https://media.digitalarkivet.no/view/48943/142 (øverst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Harald Korneliussen skrev:

Det andre jeg ville spørre om, var et navn som er uklart for meg selv om det er skrevet med "nyere" skrift: I første kolonne på høyre side her, hos Josef Larson og Marit Gabrielsdatter, bor det en Johan - Johan Sekivn? Selin? Jeg klarer ikke tolke det til noe meningsfullt. Det eneste jeg er temmelig sikker på er at det ikke er et patronym, for skribenten ser ut til å ha brukt : konsekvent når han forkortet disse.

Navnet leser jeg som Johan Schiøn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Harald Korneliussen skrev:

Det første gjelder kolonnene: Navnene er skrevet med mer moderne skrift og er greie å lese, men kolonnenavnene er skrevet med gotisk håndskrift som jeg fortsatt sliter med. Kan noen lese hva kolonnenavnene er i denne tabellen?

https://media.digitalarkivet.no/view/48943/137

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Harald Korneliussen skrev:

Kan noen lese hva kolonnenavnene er i denne tabellen?

Gaardenes Navne -

Hvad enten det er Propri. Beneficeret eller Selv eyer gods -

Mand og Kone deres navne -

Børn over 12 Aar og deres Navne -

Tiæneste Karle og deres Navne -

Drenger over 12 Aar og deres Navne -

Piger over 12 Aar og deres Navne -

Andre hos Sig havende Folk og deres Navne -

Huusmænd Inderster med Børn og deres Navne -

Tilsammen -

Particulaire Erjndringer -

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Navnet leser jeg som Johan Schiøn.

Når du sier det, så ser jeg det jeg også. Det var et litt uventet navn på den tid og sted! Men jeg ser at det bodde noen Schiøn-er i Karlsøy prestegjeld i samme tidsrom, så det er helt sikkert riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider