Gå til innhold
Arkivverket

Zacharias Simonsen, Vardøhus festning

Randi Johansen
 Del

Recommended Posts

Zacharias Simonsen var født 1789 i Balsfjord, Troms. Han giftet seg 1. juni 1817, med Ane Hansdatter Kjærland i Vardø. Han skal ha vært soldat på Vardøhus festning. Det jeg er interessert i er tiden som soldat. Noen som vet om det finnes digitale arkiv fra Vardøhus festning? Regner med han var der en gang tidlig på 1800-tallet. Har ingen eksakte årstall på når han var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Arkivverket/Statsarkivet i Tromsø har arkiv fra Vardøhus festning, som blant annet inneholder en serie Hb - Ruller, rulleblad, ruller over befal og menige 1780-1943. Arkivsignaturen er AV/SATØ-S-0036:

https://www.arkivportalen.no/entity/9aa804d5-0560-4b25-a31e-c36984dce0d6?ins=AV

Jeg ser at noe av materialet i dette arkivet er publisert på Digitalarkivet, men det er inventarprotokoller og bygninger:

https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-09000000124433&archive_key=&start_year=&end_year=&text=

Det finnes også digitaliserte ruller for norske festninger, og fra Vardøhus er det for årene 1790-1792: 

https://media.digitalarkivet.no/db/contents/51384

Jeg er ingen ekspert på militære arkiver, men det er dette jeg finner ved noen søk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk☺️Jeg må nok på Statsarkivet for å evt finne Zacharias. Får håpe det publiseres mer om dette i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zacharias var født i 1791, 27. juni og døpt 4. s.e.Trin.  Han ble konfirmert fra Seljelv i Balsfjord (hjemplassen) i 1809.  Han nevnes ikke i Balsfjord i 1815.  Man måtte vel være myndig, 21 år?, for å bli utskrevet eller verve seg i det militære.  De som vervet seg hadde gjerne en åremålskontrakt på 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1811 var Zacharias dreng hos Hemming Haagensen på den ytre halvdelen av Seljelv.  Haagen hadde overrtatt denne delen etter Sylvester Larsen.  Zacharias sin far Simon Larsen født i Bergen ble oppfostret hos Sylvester og nevnes der 13 år gammel i 1769, men ikke i ekstraskattemanntallene i 1760-årene.  

Zacharias sin mor Karen Baardsdatter var født omkring 1748-1750.  Hun døde i 1801 Hans far Simon Larsen var født omkring 1752-1754, han døde i 1808.  Jeg har ikke funnet noe skifte etter dem.  Så Zacharias og hans søsken var mindreårige da foreldrene døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk☺️ Helt nytt for meg, så det var artig at du fant ut av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvin Andreassen: Jeg har nok en del å lære, for bruker stort sett bare kirkebøker og folketellinger. Har du link til da Zacharias var dreng hos Hemming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebøker og Folketellinger gir jo mye, men svært ofte må man inn i annet arkivmateriale for å komme videre.  Men mye av dette annet arkivmateriale er ikke skannet og lagt ut.  Man må til arkivet.  Men så må man vite at det finnes noe, eller få hjelp, for å finne og få frem dette materialet.  I årevis satt jeg om somrene på Statsarkivet i Tromsø og bladde i arkivmateriale som ikke var lagt ut, skrev av eller fikk kopier.  Rulle (militær) 1811 er et slikt som jeg har kopi av.  Zacharias Simonsen er da som nevnt dreng hos Haagen Hemmingsen (ikke Hemming Haagensen som jeg skrev ovenfor).  Zacharias sin lit yngre bror Søren Simonsen var fostergutt på nabogården.  Han ble senere bruker på Kalvebakken i Ramfjord.

(Lesesalen på Statsarkivet i Tromsø har nå åpent bare noen få timer på mandag, så i praksis er alt arkivmateriale der stuvet vekk i mørket og glemt.  Og svært lite materiale derfra blir skannet og lagt ut.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser helt klart at det er mye annet nyttig i arkivet. Takk for at du deler☺️ Synes det ofte er vanskelig å tyde det som er av litt eldre dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randi.  Jeg ser at Zacharias ble gift og boende i Vardø med familie.  Er du i slekt med ham?   Hilsen Alvin A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider