Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp dom Kristiansund Byfogd 1811 - Gjertrud Aletta Larsdtr. Ottesen fra Trondheim - Tyveri

Håvard Hjorteland
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg forventer ikke en full transkribering av saken, men setter pris på om noen kan greie å lage en oppsummering angående anklage og dom.

Dom i Kristiansund: https://www.digitalarkivet.no/rg60085667000261

Høyre side, fortsetter et par sider til.

Dette var vanskelig å tolke, men jeg oppfatter ar Giertrud Aletha Ottesen (Larsdtr.) og en Johanna Christensdr. er tiltalt for tyveri.

Jeg har funnet frem til Kristiansund Byfogd dommen via fangeprotokoll Trondheim tukthuis

Sør-Trøndelag fylke, Trondheim, Fangeprotokoll nr. 1 (1737-1824) Trondheims tukthus:

https://www.digitalarkivet.no/db60192604000117

Gertrue Aletha Larsdatter %født i Christiansund%

Indkom den 20de. November 1811, efter Christiansunds Bytings dom af 26de. October S. Aar, fot begaaet Tyveri paa 2 dito?? Maaneder, Hun er født i Trondhjem og 20 Aar gammel

Udgaaet den 20, Januar 1812

og neste år innsatt for 3 år for andre gangs tyveri:

https://www.digitalarkivet.no/db60192604000164

Gjertrue Aletha Larddotter Ottersen f 1790.

Indkom den 14de. September 1812, efter Stifts Domrettens Dom af 26d. August S. aar, for anden ganngs begaaet Tyveri paa 3 ?? Aar. Hun er født i Trondhjem og 21 Aar gammel.

Løsladt den 14. September 1815.

Stifts Domrettens Dom af 26d. August S. aar har jeg ikke funnet på DA. Har noen greie på om den kan finnes?

NB: Gjertrud Alette giftet seg i 1816 med seglmaker Karl Henrik Engelke i Kristiansund.

Endret av Håvard Hjorteland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg klarer å få ut av dette ved en raskt oversikt, er at pikene ble straffet for 'første Gang begaaet simpelt Tyverie' (dette står under Dom på side 255b), hvilket, så vidt jeg forstår, betyr at de stjal uten å bryte seg inn noe sted, uten å true noen/øve vold (med mindre betydningen har endret seg).

Dessuten tror jeg det står noe om 

'...som
i Mangel af Formue' nesten nederst på siden, som vel betyr at de ikke hadde midler til enten erstatning eller bot eller begge deler. Men hva det var de stjal har jeg ikke funnet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ‹hullete› forsøk:

[255b] 

23 Dom 

24 Tvende unge Piger Gjertrue Aletha Ottersen og Johan- 

25 na Christensdatter have selv tilstaaet at have fælleds 

26 frastiaalet og deelet sig imellem endeel Sølv penge 

27 som Erik Heggernes Kone Mali Olsdr., under Forhøret har 

28 opgivet at være hende frastiaalet i Ædsker som stod i [?- 

29 ?] Rum i hendis Huus, hvor Angjældende fleere Næt- 

30 ter paa deres Reisetour LogeredeLetheden til at 

31 begaae Forbrydelsenkan saaledis meere have frem- 

32 skyndet den[?] her unge uerfarne Pigersom i øv- 

33 rigt har godt Skudsmaal – Pengene havde de, efter 

34 [??] at anstaa her til Byen, Ladet sælge som Sølvpenge 

35 mod Logie, dog tildeels for pengerdeels for vi- 

36 [??] - Endeel af Pengene som Erik Heggenes Eien- 

37 dom ere komne tilbagei den Bestiaalnes Ret, [??] 

38 var at forbeholde for det Manglende hos enhver 

39 [beløp?]. Under Sagførslen er ingen Forsømmelse ef- 

40 ter Omstændighederne viist, men samme [??] Lov- 

41 mæssigt - Efter disse Omstændigheder Kjendes 

42 for Rette: At Pigerne Gjertrud Aletha Larsdr. Otte- 

43 sen og Johanna Christensdr. for første Gang begaaet 

44 simpelt Tyveriebør i følge Lov[?] af 29 [??] 1789, ar- 

45 beide i ThjTugthuus hver i 2 / : Toe : / Maaneder 

46 Ligesom de, enhver for sig betale alle af Arresten 

47 Transporten og Actionen lovlig flydende Omkostninger 

48 deriblandt til Actor 5Ort 8s. og Defensor 2Ort 16s. som 

49 i Mangel af Formueudredes efter Øvrighedens 

50 nærmere Foranstaltning – Hvorhos den Bestiaalne 

[256a] 

01 Ret referderes[?] til Erstatning for det ej af det Bestiaalne 

02 tilbagekomne – [resten er formaliatror jeg, men leser at Da Dommen var oplæst erklærede Angjeldende sig dermed fornøjetuden at forlange den paaanket. ] 

Mvh 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk til både Inger og Even, storartet.

Jeg kan legge til at Gjertrud Alettas alder er feil oppgitt ved innsettelsene på tukthuset.

Hun var bare 16 år ved denne første forbrytelsen i Kristiansund.

Døpt 29/3 1795 i Trondheim Domkirke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16327&idx_id=16327&uid=ny&idx_side=-111

Konfirmert 29/4 1810, f. 1795: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16336&idx_id=16336&uid=ny&idx_side=-17

Ved konf. står denne kommentaren, tolket av Finn Olservik i det game DA Brukerforumet, hvor det har vært et par tråder om henne og Engelke slekten i Kristiansund.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16336&idx_id=16336&uid=ny&idx_side=-17

I Tieneste i Molværet (?) 1810 hos Toldbetjent Ebbesen i Frue Sogn. Kiøbmand Heltberg i Frue Sogn. Hr. Mann 1811. 
Flygtig reist 1811) til Christiansund uanmeldt. Attest 14. oct. 1811. I nov. 1811 til Trondhiems Tugthuus på 2 Måneder- 1812 (atter) til Xsund. Skal atter sammesteds. 1812 i october i Trondhiems Tugthuus på 3 Aar. Udkom 1815- i Xsund 1816, hvor hun er gift med ...., efter Rygte. 

Hun døde i Sogndalsfjæren 15 Mars 1883, enke etter andre ektemann Peter Muhl. som var skreddermester.

Disse flytten til Amerika ca. 1855, men hun har altså reist tilbake for å bo hos sin datter som bodde i Sogndal.

Hun er kallet Alethe/Aletha ved dåp/begraveølse, ellers i flere kider Gjertud Alette.

Endret av Håvard Hjorteland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider