Gå til innhold
Arkivverket

Jon Rønningen i Hedrum

Torbjørn Steen_Karlsen
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

En mann ved navn Jon Rønningen oppererer i kirkebøkene uten farsnavn. Jeg aner kanskje, men finner ingen bevis. Han har iallefall etterkommere gjennom datteren Dorte, Har noen vært borti denne?

Jeg aner ikke hvilken Rønningen i Hedrum dette kan være, men jeg tror det kan være i Kvelle.

Jon Rønningen.

Barn:

1.   Anna Jonsdatter, døpt 8. januar 1769.

2.   Dorte Jonsdatter fra Rønningen, døpt 20. mars 1771. Død 1839. Gift 1800 med Lars Halvorsen Lauve i Hedrum, fra Grinden u/Nordby, født 1752. Død 1836. Se nr. 255.

3.   Maria Jonsdatter, døpt 5. september 1773.

4.   Michel Jonsen, døpt 16. juli 1774.

5.   Anund Jonsen, døpt 19. november 1775.

6.   Maria Jonsdatter, døpt 19. november 1775.

Mvh. Torbjørn.

Endret av Torbjørn Steen_Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A "rule of thumb" sometimes indicates the patronymic with the first names of male children, so try either Michel (or Mikkel) and Anund, so Jon Mikkelsen or Jon Anundsen to see if you can find any possible candidates.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Torbjørn Steen_Karlsen said:

En mann ved navn Jon Rønningen oppererer i kirkebøkene uten farsnavn. Jeg aner kanskje, men finner ingen bevis. Han har iallefall etterkommere gjennom datteren Dorte, Har noen vært borti denne?

Jeg aner ikke hvilken Rønningen i Hedrum dette kan være, men jeg tror det kan være i Kvelle.

Jon Rønningen.

Barn:

1.   Anna Jonsdatter, døpt 8. januar 1769.

2.   Dorte Jonsdatter fra Rønningen, døpt 20. mars 1771. Død 1839. Gift 1800 med Lars Halvorsen Lauve i Hedrum, fra Grinden u/Nordby, født 1752. Død 1836. Se nr. 255.

3.   Maria Jonsdatter, døpt 5. september 1773.

4.   Michel Jonsen, døpt 16. juli 1774.

5.   Anund Jonsen, døpt 19. november 1775.

6.   Maria Jonsdatter, døpt 19. november 1775.

Mvh. Torbjørn.

Dorte was Lars' 2nd wife:

https://www.digitalarkivet.no/en/census/person/pf01058299000260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastic. Once again you hit the spot. Thank you. 🙂 🙂 ☝️

Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tusen takk til Jackie K. Marler

Da ender vi opp med denne familien på Ragnhildrød Rønningen (Øde Oklungen) i Hedrum (Kvelde)

Jon Arnesen Rønningen, født ca. 1736. Begravet 26. mars 1809, 73 år gammel. Gift med Berte Amundsdatter Langangrønningen i Eidanger, døpt 13. januar 1736 i Eidanger kirke. Død 1806 på Ragnhildrød-rønningen. De bodde en tid på Rønningen u/Langangen i Eidanger. Så til Oklungen i Eidanger, der de døpte barn fra 1765-1767. 69 år i 1801. Husmann på RagnhildrødRønningen 1767-ca. 1795, da sønnen overtok.

Folketelling 1801 – Ragnhildrød (Rønningen)

Jon Arnesen, 68, mann, begge i 1ste ekteskap, ophold af pladsen begge

Berte Amundsdatter, 69, hans kone, begge i 1ste ekteskap, ophold af pladsen begge

Margrete Jonsdatter, 38, deres datter, ugift, vanvittig

Anders Jonsen, 24, deres sønn, dagleier

Barn:

1.   Margrete Jonsdatter, født ca. 1763. 38 år i 1801 og vanvittig.

2.   Eli Jonsdatter, født ca. 1764. Død 1813.

3.   Kirsten Jonsdatter, født 1765.

4.   Arne Jonsen, født 1767. Død 1809, 40 år. Gift med Karen Larsdatter. Overtok plassen. Fire barn og etterslekt.

5.   Anna Jonsdatter, døpt 8. januar 1769.

6.   Dorte Jonsdatter fra Rønningen, døpt 20. mars 1771. Død 1839. Gift 1800 med Lars Halvorsen Lauve i Hedrum, fra Grinden u/Nordby, født 1752. Død 1836. Se nr. 255.

7.   Maria Jonsdatter, døpt 5. september 1773.

8.   Michel Jonsen, døpt 16. juli 1774.

9.   Anund Jonsen, døpt 19. november 1775. u

10. Maria Jonsdatter, døpt 19. november 1775.

11. Anders Jonsen, født ca. 1777. 34 år i 1801 og i dagleie.

Endret av Torbjørn Steen_Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Under Eidanger på Eidangerslekt har jeg tatt med de gamle Kveldegårdene som å dag ligger i Eidanger. Der var mye gifte mellom dem og Eidangerfolk.

Dere finner dem nenvt under gårdene i Eidanger. 

Dere finner dere Jon Arnesen nede på listen her. Der det det en link til han, da jeg har registrert han under Oklungen.

eidangerslekt.org/eidanger-bygdebok-ny/hedrum/ragnhildrod/ragnhildrod.htm

eidangerslekt.org/eidanger-bygdebok-ny/oklungen/jon-arnesen-1736.htm

Jeg ser dere har noe på han som jeg mangler. Dette skal jeg får med. Bare si i fra dersom der er noe feil hos meg. Lenge siden jeg satte opp dette.

Det gjelder vel ikke her, men mente en noen mødre som var ukjente rundt disse gården. Den tiden det var vanskelig å kommer seg til Kvelde ser det ut til at de fikk bruke Eidanger kirke. Der er de jo bevart kirkebøker mye lenger bakover enn i Kvelde. Der dukket de opp.

Jørn

Endret av Jørn Olsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo at hans to hustruer døde på Rønningen i henholdsvis 1806 og 1809. De gravlegges i Eidanger. (Han giftet seg andre gang i Eidanger i 1807.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Udmerket. Jon Arnesen Rønningen har fått en familie på kryss og tvers

Takk takk Jørn

TSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har ikke noe på barna fra Anne Jonsdatter døpt 08.01.1769 og fremover. Kan du hjelpe meg med det. Du kan godt sende det på melding, for det du ville ha avklart er vel på plass. Greit å slipper å lete det frem, dersom du har det.

Jørn

Endret av Jørn Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funnet i Hedrum og i folketelling 1801.

Dorte Jonsdatter fra Rønningen, døpt 20. mars 1771. Død 1839. Gift 1800 med Lars Halvorsen Lauve i Hedrum, fra Grinden u/Nordby, født 1752. Død 1836. Se nr. 255.

Maria Jonsdatter, døpt 5. september 1773.

Michel Jonsen, døpt 16. juli 1774.

Anund Jonsen, døpt 19. november 1775. 

Maria Jonsdatter, døpt 19. november 1775.

Anders Jonsen, født ca. 1777. 34 år i 1801 og i dagleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Da noterer jeg dem inn slik i basen min.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider