Gå til innhold
Arkivverket

Hva er ordet foran "Pige"? 1777

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Omtrent umulig – det eneste jeg med noenlunde sikkerhet kan si er at ordet begynner med «V» . . . Kunne håpe på Velagte e.l. Men får det ikke til å ‹gå opp›. 😞

Beklager

Mvh

Endret av Even Stormoen
tastesnubling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Omtrent umulig – det eneste jeg med noenlunde sikkerhet kan si er alt ordet begynner med «V» . . . Kunne håpe på Velagte e.l. Men får det ikke til å ‹gå opp›.

Takk, jeg er enig i at ordet starter med V, men det er vanskelig å se resten 👁️‍🗨️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det muligens lesast som "Velyer", og då som i tydinga at det er eit familienamn ... ?

Litt tvilsamt at det skulle vere brukt i Oslo i 1770-åra kanskje men ein ser namnet t.d. i Michigan, USA i 1880 åra.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det stå "Væver Pige"? Liten æ ble noen ganger skrevet med høy bøyning over linjen. 

Under står d i "daatter" som når opp til 3. bokstav

Her er et annet eksempel, 30.06.1777, s. 786:

image.png.0c49322db6f14cf607ed00bed22e43ce.png

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sølvi Løchen skrev:

Kan det stå "Væver Pige"?

Det er slett ikke umulig! I hvert fall det beste forslaget så langt. Tilbøyelig til å tro at du knekket nøtten . . . 🙂

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Even Stormoen skrev:

Det er slett ikke umulig! I hvert fall det beste forslaget så langt. Tilbøyelig til å tro at du knekket nøtten . . . 🙂

Tusen takk for hjelpen! Jeg går for det hvis det ikke kommer andre forslag ☺️

Fra ODS:

Væver-pige, en. (jf. -kone) vævepige. Rostgaard.Lex.V56c. Havde man ikke selv Væv, lod man væve hos en Væverkone eller Væverpige. AarbFrborg.1918. 62.

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.