Gå til innhold
Arkivverket

"Raudpenn" på info i folketellinga i Skien 1920. Kvifor?

Aron Spangelid
 Del

Recommended Posts

Hei.

I folketellinga i Skien i 1920 ser det ut til at ein eller annan offentleg "teljeperson" har sitte med "raudpenn" anten rett etter oppteljinga eller i ettertid.

Nokon som veit kvifor? 

Og dei to lenkene under høyrer til slekta mi. Desse to hushaldningane budde saman (mor, dotter og barnebarn), men kven hadde kva av husrom osb.? Nokon som klarer forstå kva som er retta og til kva?

https://www.digitalarkivet.no/fs10171711101805

https://www.digitalarkivet.no/fs10171711101803

På forhand takk.

Beste helsing,

Aron Spangelid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forståelse:

Den første lenken beskriver leilighet nr. 2 i Pausgate 13, i første etasje i forgården. Der bor det 1 kvinne. Husleien er 8 kr. pr måned. Der har noen vært ute med rødpennen og strøket kr. fordi det allerede står trykt på skjemaet. Det kan være at det som opprinnelig stod som 1 alminnelig værelse og " 1 værelse", er blitt rettet med rødpenn slik at den som skrev med rødpennen mente det skulle stå "1 værelse", en summasjonsstrek, og 2 værelser til sammen. Men jeg tror dette er feil tolkning, og at personen i 'leilighet nr. 2' faktisk deler det ene alminnelige rommet med beboerene i husstand 1, og at 1/2 står for en halv . Det følger ikke kjøkken med, så det gir mening at den som bor her, delte husholdning med noen andre. 

Jeg mistenker at O eller 0 med rød penn i denne rubrikken betyr at de ikke har nedsatt husleie på grunn av slektskapet, men jeg er ikke sikker.

Grunnen til at jeg tror at det bare var 1 rom og kjøkken i 1. etasje, er:

1) Kvisten over har 1 rom og kjøkken som det betales 12 kr for. Rommet i hovedetasjen hadde sannsynligvis samme grunnflate, men hvis det var lavt skråtak ville det være vanskeligere å utnytte plassen ut til veggene, så totalt sett var det mindre plass. Dermed gir det mening at leiligheten under kunne leies ut til 2 x 8 =16 kr.

2) Husleien for en leilighet med 3 rom og kjøkken i samme gate er så mye høyere at jeg mener en delt leilighet hvor den ene parten har kjøkken er mer sannsynlig.

Den andre lenken beskriver leilighet nr. 1 i Pausgate 13, i første etasje i forgården. Der bor det 5 personer, 2 av hankjønn og 3 av hunkjønn. Denne leiligheten har eget kjøkken og eies av en slektning. Igjen kan det se ut som om det dreier seg om 1 alminnelig værelse og 1 sekundæværelse (type ikke spesifisert) slik at det er en summasjonsstrek mellom det røde ett og totallet, men jeg har forklart hvorfor jeg tror det skal være 1/2 rom pluss kjøkken.

Det finnes ikke bad i noen av leilighetene, og det er heller ikke adgang bad.

Mest sannsynlig var det den eldste kvinnen som ble ansett som boende i 'leilighet 2', og datteren med barn som bodde i 'leilighet 1'. De kan ha delt av rommet i første etasje f. eks. med frittstående skap eller køyesenger med forheng for å markere hvem som brukte hva. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode forslag. Det du skriv gjev god meining.

Beste helsing,

Aron

Lenke til kommentar
Del på andre sider