Gå til innhold
Arkivverket

KB Sande, Vestfold viede 26/8-1831

Arna Kristin Johansen
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg tenger tydehjelp til kommentaren i forbindelse med vielsen mellom Hans Mathisen og Mari Hansdatter.

Kommentaren er bare notert i Ministerialboka

Kommentaren er ikke tatt med i transskripsjonen av KB.

Transkribert versjon: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001137899

KB, nr 13: https://www.digitalarkivet.no/kb20051018030597

Mvh,

Arna Kristin Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget mangelfullt, men kanskje en begynnelse:

Hun er oprind.[elig]

fra Eger, har [her?] fr[?]

[??] Attest fra ??-

dahl.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for tilbakemelding, det eneste jeg muligens kune tyde var Eger, he, he...  Bygdeboka sier hun er fra Eiker men på endel slektsstrær på nettet har plassert henne både i Hallingdal og i Oppland, of de som oppgir EIker har  heller lagt ut noen bevis.  ...og jeg legger ikke til hvemsomhelst i slektstreet, men jeg har en god kandidat fra Eiker jeg skal sjekke nærmere.

Takk for hjelpen sålang, 

Arna Kristin

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

@ Arna Kristin Johansen

Arna Kristin,

Du er på rett spor. Mari Hansdatter var fra Eiker. Døpt 10. september 1806 ved Haug kirke som datter av Hans Nilsen Loes-eie og ektefelle Marte Hansdatter. Faren er fra Solløs (f. 1770) og moren døde 4. april 1834 på Viks-eie. Nå avdøde Arnt Hole på Eiker var i 2006 så vennlig å dele en kopi av lensmannens dødsfallsmelding fra 1834 med meg, hvor det går helt greit fram at Hans Mathisen er svigersønn.

Jeg har skrevet et lite stykke om dette i Gjallarhorn nr. 38 (2006) kalt "Mari Hansdatter fra Eiker og dødsfallmeldingene".

Selv er jeg etterkommer etter deres datter Marte Marie Hansdatter Innlaget (1835-1906), hvilket barn er du etterkommere etter?

Vennlig hilsen

Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har notert meg den Mari Hansdatter som en mulig kandidat, men den gangen fant jeg ikke dåpen hennes, bare konfirmasjon og vaksinasjon. 

Jeg er også etterkommer av Marthe Marie Hansdatter, og resten av lista: Gina Ottersdatter/Anton Dystvold – Marie Bolette Dystvold/Mathias Pedersen – Helma Marie Pedersen/Arne Christoffer Johansen – Leif Andreas Johansen/Björnsdottir – meg

Jeg har begynt på kurs i DNA i slektsforskning og måtte bite i det sure eple og overføre slektstreet over på MH, da vi bruker MH som verktøy på kurset. …og jeg vil ikke ha noe fiktivt tre, så jeg har en stor ryddejobb på gang, håper å ha fått ryddet det meste før kurset starter opp igjen til høsten. 

Mvh,

Arna Kristin Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider