Gå til innhold
Arkivverket

Rettsdokumenter - Elen Birgitte Larsdatter Moe 1792-1860

Magnus Kjøren Berg
 Del

Recommended Posts

Min tipptipptippoldemor Elen Birgitte Larsdatter Moe 1792-1860 ble i mai 1818 dømt i Høyesterett for drap på sitt barn. Jeg har fått tilgang til dokumentene fra alle tre rettsinstanser, men sliter med å lese disse. Det er pent skrevet, med luft mellom linjene og ikke noe problem å lese for den som kan tyde eldre (gotisk?) håndskrift, oppfatter jeg.

Det er rundt 90 sider totalt, hvorav 70 stammer fra underretten i Trondheim (denne som er mest interessant). Om det er noen her inne som tar på seg oversettingsoppdrag, så er jeg interessert i å betale for det. For å spare tid og unngå at man må skrive av flere titalls sider, er det helt fint om man leser inn sidene på opptak hvor jeg selv transkriberer i ettertid.

Funfact: På tukthuset møtte Elen Gjest Baardsen. De dro på rømmen nedover Mørekysten og fikk også barn sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.