Gå til innhold
Arkivverket

Selvmord 1793. Ble det innført i kirkebøkene.

Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

En mann druknet seg i mai 1793. Finner ikke noe i kirkebøkene.

Enka døde av alderdom i august s.å., og ble nedsatt i kirka. (Agderfylkene)

Finner ikke noe skifte. Mulig det ikke var noe å skifte.

De hadde 1 sønn.

Noen som vet hva som gjaldt på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste først:

- nokon døyr med berre myndige born/arvingar:

privat skifte var (og er) det normale, så lenge arvingane vart samde og gjelda ikkje var uhandterleg. Du finn ingenting i skifteprotokollane.

-sjølvmordarar vart ikkje gravlagde på kyrkjegarden, og fekk ikkje kyrkjeleg seremoni. 

Kyrkjeboka er eit register over presten sine embetshandlingar, og inga handling - inga innførsle.  Det var ein del

prestar som førte inn slike ting, men det var ingen regel om det.

- folk som kom bort på havet fekk heller ikkje noko gravferd/seremoni, og kan vere utelatne i kyrkjeboka. Unnataket var

når familien ba om likpreike/minneseremoni, som vart ført inn. Igjen, det var prestar som førte inn (nokre) drukningar, men ingen regel.

Her er det eit spørsmål om korleis du veit at han "drukna seg". Kva slag kjelde fortel dette? (dersom ikkje kyrkjebok og skifteprotokoll seier noko)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det tidspunktet han døde var loven at formuen til en selvmorder skulle tilfalle staten.  https://no.wikipedia.org/wiki/Selvmord Dersom han faktisk begikk selvmord kan det kanskje være mulig å finne opplysninger om halve boet ble inndratt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to.

Det står i bygdeboka at han antagelig druknet seg i elva.

Jeg tror ikke ekteparet hadde mye penger/eiendom. Så da finnes nok ikke innføring i krk.boka eller skifte.

Men, det er en ting jeg lurer på: at enka ble "nedsatt i kirken", og ikke bare gravlagt på kirkegården.

Hva slags "hvilken status har hun for at det skal skje? Var det hennes status eller mannens, selv om han "begikk" selvmord.

En husmann ville vel ikke bli nedsatt?

Dette er ikke viktig ang. slektsdelen, men jeg er bare nysgjerrig ang. det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka må vel ha det ein stad ifrå ...

Nedsetjing i kyrkja hadde vel vanlegvis ein pris (til kyrkje/kyrkjeeigaren, ikkje presten)

- så det var vel eit spørsmål om betalingsevna (og -viljen) til den eine sonen.

Dersom det finst eit kyrkjerekneskap, står det kanskje noko der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
15 timer siden, Inger Hohler skrev:

På det tidspunktet han døde var loven at formuen til en selvmorder skulle tilfalle staten.  https://no.wikipedia.org/wiki/Selvmord Dersom han faktisk begikk selvmord kan det kanskje være mulig å finne opplysninger om halve boet ble inndratt.

... eller rettare sagt kongen.

Vil eit slikt skifte vere å finne i skifteprotokollen, futerekneskapen eller evt. begge stader?

Eg har elles sett eksempel frå tingbøkene der det blir argumentert for at det var formildande at den avdøde tok livet sitt etter å ha vore "sjuk", og at det difor vart halde vanleg skifte der borna fekk behalde arven.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står i bygdeboka at han "antagelig" druknet seg, ligner det mye på gjetting eller indisier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det virkar rart om bygdeboka skulle ta noko slikt ut av lause lufta. Så i så fall finst det kanskje ei kjelde frå 1700-talet med "gjetting eller indisier"?

... eller er det kanskje kjelda som er tvetydig og bygdeboka som står for gjettinga?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ved mistanke om selvmord eller der man var usikker på om dødsfallet hadde skjedd på naturlig måte, ble det ofte holdt en "undersøkelsesforretning", dvs. et avhør av de som kjente vedkommende og som kunne vite noe om saken. Disse forretningene ble noen ganger innført i tingboka.

Endret av Espen Tjernshaugen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.5.2024 den 1.07, Berit Knudsen skrev:

En mann druknet seg i mai 1793. Finner ikke noe i kirkebøkene.

Enka døde av alderdom i august s.å., og ble nedsatt i kirka. (Agderfylkene)

Hvor i Agder skjedde dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt på høgre side står det at Peder Eikevik hengte seg opp, 49(?) år gammal.

Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Ministerialbok nr. A 1 (1755-1778), Kronologisk liste 1771, Side 142
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070507640213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15. Juni 1784 i hovedkirken (Løken):
Dorthe Børgesdatter Klave som skar halsen over paa sig selv, men dog blev dømt til at begraves i Kirkens Jord, da hun efter Vidneners udsigende har giort dene ugierning i Sygdom og Raserie. 48 Aar

Akershus fylke, Løken, Hemnes, Setskog i Høland, Ministerialbok nr. I 5 (1780-1793), Kronologisk liste 1784, Side 71
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061030010092

Mvh BentØ

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr.48: 15 år gamle Mette Christine Olsdatter Ovlien, tjente på Braatesæter i Nes.

Hængt sig i Skoven hvor hun vogtet Qvæg.

Akershus fylke, Aurskog, Blaker i Aurskog, Ministerialbok nr. I 6 (1829-1853), Døde og begravede 1849, Side 488
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060314010466

På 31.5.2024 den 8.00, Ivar S. Ertesvåg skrev:

-sjølvmordarar vart ikkje gravlagde på kyrkjegarden, og fekk ikkje kyrkjeleg seremoni. 

Mette var kun 15 år, hadde alder noe å si om hvor hun ville bli begravet?

Dette skjedde i 1849.

Mvh Bent

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Bent Roger Ødegaard skrev:

Nr.48: 15 år gamle Mette Christine Olsdatter Ovlien, tjente på Braatesæter i Nes.

Hængt sig i Skoven hvor hun vogtet Qvæg.

Akershus fylke, Aurskog, Blaker i Aurskog, Ministerialbok nr. I 6 (1829-1853), Døde og begravede 1849, Side 488
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060314010466

Mette var kun 15 år, hadde alder noe å si om hvor hun ville bli begravet?

Dette skjedde i 1849.

I 1849 ville amtet teke stilling til om ho kunne gravleggast. Svaret på spørsmålet kan du sannsynlegvis finne i

prestearkivet, i brev frå amtet til presten tidleg i oktober. Innkomne brev er truleg ordna i mapper for kvart år, så

det er ikkje så vanskeleg å finne. Men du må altså på Statsarkivet i Oslo.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det var mange svar. Takk skal dere ha alle sammen.

Beklager at jeg ikke har svart før nå. Jeg må nok ta meg litt tid til å se gjennom alt.

Jeg har funnet noe i kirkeboka som jeg ikke helt forstår:

Nederst v. side 11. juni 1793 Bakke, Lista   https://www.digitalarkivet.no/kb20070329670358

Det gjelder Linde (Andreas)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Hei. Det var mange svar. Takk skal dere ha alle sammen.

Beklager at jeg ikke har svart før nå. Jeg må nok ta meg litt tid til å se gjennom alt.

Jeg har funnet noe i kirkeboka som jeg ikke helt forstår:

Nederst v. side 11. juni 1793 Bakke, Lista   https://www.digitalarkivet.no/kb20070329670358

Det gjelder Linde (Andreas)

Kan det være fru Linde som har mottatt Nattverden? Den 11. juni betient med N. Sacrm. den gamle Senge-holdende(?) frue Linde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Leif Johannessen skrev:

Kan det være fru Linde som har mottatt Nattverden? Den 11. juni betient med N. Sacrm. den gamle Senge-holdende(?) frue Linde.

Du kan ta bort spørjeteikna.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for "oversettelsen".

Jeg har ikke funnet noen begravelse av mannen i 1793. Vet heller ikke om han ble funnet.

Jeg er mest interessert i et "evt. uekte barn - Andreas/Anders". Så jeg får fortsette med å lete etter det.

Jeg vet bare ikke hvor barnet ble født.

S. 120 samme kirkebok: 31/7 1793: Samme dag døde enken Fru Linde .........(nattverden 11/6)

Hun var enke etter kpt.Samuel Linde, og moren til han som evt. druknet seg.

Takk for all hjelpen.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Takk for "oversettelsen".

Jeg har ikke funnet noen begravelse av mannen i 1793. Vet heller ikke om han ble funnet.

Jeg er mest interessert i et "evt. uekte barn - Andreas/Anders". Så jeg får fortsette med å lete etter det.

Jeg vet bare ikke hvor barnet ble født.

S. 120 samme kirkebok: 31/7 1793: Samme dag døde enken Fru Linde .........(nattverden 11/6)

Hun var enke etter kpt.Samuel Linde, og moren til han som evt. druknet seg.

Takk for all hjelpen.

Da kjente jeg igjen «slekta», Andreas var gift med Johanne Glastrup som var søskenbarn av min 5-tippoldefar Ole Jørgensen Førde. Litt om slekta Linde: https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Linde_(slekt)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2024 den 20.17, Berit Knudsen skrev:

Angående Andreas sin død kan vi lese i personaliasamlingen Linde: 1793,“Forhenværende Premier Lieutenant Andreas Linde er ved Døden afgangen paa Siirnæss her i Bakke Kald den 13 Maji sidstleden; hvilket herved testeres af Aagaard Præstegaard den 15 Junii 1793. – Emanuel Lund.”... Han skal ha rømt fra sin kone i Christiania, som i 1768 ba om skilsmisse. Han skal  "foruden at have forødet det Hun i Boet indbragte, endog befunden i Løsagtighed med andre Fruentimmer, og i Lunds Kirke bleven udlagt for Børnefader.. Jeg har ikke undersøkt kirkeboka for Lund, men kanskje det finnes noe der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for informasjonen.

Jeg har ikke hørt om Personaliasamlingen før. Jeg vet ikke helt hvordan den fungerer. Jeg fant noe, men ingen Linde eller 1793.

Så det er jo opplagt at  det er noe jeg ikke kan om det.

Problemet mitt blir å finne ut hvor kompaniet til Andreas LInde holdt til i 1766 - 1769.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
På 10.6.2024 den 17.27, Berit Knudsen skrev:

Takk skal du ha for informasjonen.

Jeg har ikke hørt om Personaliasamlingen før. Jeg vet ikke helt hvordan den fungerer. Jeg fant noe, men ingen Linde eller 1793.

Så det er jo opplagt at  det er noe jeg ikke kan om det.

Problemet mitt blir å finne ut hvor kompaniet til Andreas LInde holdt til i 1766 - 1769.

I "Forhandlingsprotokoll for Kristiansand domkapitels konsistorialrett 1734-1856" finnes skilsmissesaken mellom Andreas Linde og Johanne Christensdatter Glostrup innført den 18.6.1770. Der ble det fremvist en attest fra sogneprest Lassen i Lund (Rogaland) dat. 12.9.1766 "der oplyste at 1765 den 16. Octob: er døbt Gunnild CarelsdDatter Schierpes uægte Barn og derfore til Barne-Fader udlagt forbem:te Lieutnant Andreas Linde, hvilket og moderen har gientaget offentlig ved hendes aabenbare Skrifte-Staaelse den 10. Nov: 1765". Lenke til forhandlingsprotokollen fol. 103b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Berit Knudsen øverste linje 6/6 - 2024.

Vet ikke om Andreas Linde ble funnet etter selvmord?

I Grannen Bind 4 Linde , finner jeg i Sokneprest Langhorn sine notater: Andreas Linde skulle ta livet sitt ved å springe på Åna. Liket drev i land v/østefjells og der de fant han har stedet fått navnet " Lindestøa". Det står ikke noe mer opplysninger om begravelse ?

Vennlig hilsen 

Helene Olstad Oland

Lenke til kommentar
Del på andre sider