Gå til innhold
Arkivverket

Kilder til ekteskap i forbudte ledd?

Renate Hagen
 Del

Recommended Posts

Denne vigsla er i 1821 (brudgommen skal vere f. om lag 1797).

Frå 1800 kunne syskenborn gifte seg utan vidare. Du vil ikkje kunne finne noko løyve.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du har selvfølgelig rett. 1821. Gikk litt fort der. Så søskenbarn kunne gifte seg så tidlig som 1800. Da lært jeg noe nytt der. Tusen takk Ivar. 

På generelt grunnlag siden jeg har eldre tilfeller av dette på Ål-siden, hvor ville man kunne finne slike bevilgninger? Ville det stått merknad i kirkeboka?

Endret av Renate Hagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nokre prestar førte inn slike opplysningar, andre ikkje.

Det er ein del løyve på DA, men dette er det andre som har betre oversikt over enn meg.

Du kan prøve å søkje i forumet her, så finn du andre som har leita.

Danske kanselli ?

Det finst avskrifter frå Bergen bispearkiv - men det hjelper kanskje ikkje deg.

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&format=all&archive_key=&st[]=EKTE

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Ivar. 

Da skal jeg søke litt rundt her inne. Og takk for linken til Bergen. Slekta sprer seg mer og mer bakover, så de fire små områdene jeg begynte med har flyttet godt på seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved søk i Digitalarkivet på emneord = "Forlovelse, lysning og ekteskap", kommune = Ål og sluttår = 1800, finner man denne interessante arkivenheten, som riktignok bare dekker tidsrommet 1731-1738: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archive_key=&municipalities[]=0619&start_year=&end_year=1800&tags[]=114&text=

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Kristian. Vi har en del generasjoner i Ål, så denne kan nok bli nyttig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I serien norske registre i Danske kanselli finnes kongelige bevillinger av ymse slag, bl.a. ekteskapsbevillinger. Det er alfabetisk navneregister bakerst i hver protokoll.

https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-01000000006335&archive_key=&start_year=&end_year=&text=Norske+registre

Tida fram til og med 1703 er utgitt i bokform av Norsk lokalhistorisk institutt i serien Norske Kongebrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider