Gå til innhold
Arkivverket

"Grunndebrev" fra 1793, tinglyst 1827

Jakob T Meling
 Del

Recommended Posts

Som alltid er det ord vi sliter med. Jeg kunne også ønsket bedre oppløsning på skanningen her: https://media.digitalarkivet.no/view/22828/346

(Dokumentet som begynner nederst på venstre side). Jeg mener det jeg har klart er greit (greit nok), det som står som prikkede linjer ønsker jeg hjelp med!

På forhånd takk!

Jakob Meling

Grundebrev. Jeg underskrevne Henrich Petersen von Fyren tilstaaer at have med min ejende Gaard Østebøe leilændingers Samtykke bevilget ligesom jeg med dette mitt Grundebrev  ....... bevilger og ......... velagte lods Ener Enersen, et i bemeldte leilændingers ....... under bemeldte min Gaard nederst ved søebrædden udviist stykke Grund paa 17 Alens Længde og 8 Alens Brædde, beliggende omtrent 24 Skridt Synden for de saakaldte ........ eller nu Tørres Nielsens iboende Huse, for derpaa at opbygge sig et Vaaningshuus, alt paa Vilkaar. For samme Grund han er accorderet at betale aarlig under ...... Michaelij udi Grundelejepenge 1 Rdl skriver en Rigsdaler, hvoraf til mine leilændinger maae erlægges til godtgjørelse for den ....... som .... ...... ..... for Huset kommer til Skade aarlig .... .... .... og ........ ..... .... til mig eller efterkommende ejere af Gaarden, og det saalænge hans huus paa Grunden bliver bestaaende, og dersom han i tiden skulle begjære mere Grund til Søebod eller andre Huuse at ville tilstelle som han agter under ...... ... leilændingerne, .... maae han være ......... .... .... .......... at ...... deraf efter ........ med Grundeleje – I alt øvrige maae hand ikke ved  Huset gjøre nogen videre Indhegning til Gaardsrum af Marken eller tage deraf det Mindste enten til ....... eller andet af hvad ...... ....... kan enten til Gaarden eller mine lejlændingers Fornærmelse saafremt han ikke derfra paa lovlig maade vil vente at blive anseet og Grunden opsagt at frafløttes, under min haand og Segl – Datum Stavanger den 11te Juni 1793. Henrich Petersen von Fyren (SS). Thinglyst den 21 Juni 1827 og for Thinglysing betalt 1o8s skriver  én Ort og otte Skilling – testerer  E Schiøtz-.

Børge Petersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Enig i dårlig oppløsning – så mine forslag under er meget usikre og ufullstendige:

01 Grundebrev. Jeg underskrevne Henrich Petersen von Fyren tilstaaer at have

02 med min ejende Gaard Østebøe leilændingers Samtykke bevilget ligesom jeg med dette mitt Grunde

03 brev fremdeles[?] bevilger og tilstæder velagte lods Ener Enersen, et i bemeldte leilændingers Over[?]-

04 værelse under bemeldte min Gaard nederst ved Søebrædden udviist stykke Grund paa 17 Alens Længde

05 og 8 Alens Brædde, beliggende omtrent 24 Skridt Synden for de saakaldte ??leger eller nu Tørres

06 Nielsens iboende Huse, for derpaa at opbygge sig et Vaaningshuus, alt paa Vilkaar. For samme

07 Grund han er accorderet at betale aarlig under hver Michaelij udi Grundelejepenge 1 Rdl skriver

08 en Rigsdaler, hvoraf til mine leilændinger maae erlægges til Godtgjørelse for den Engbond[?] [England?] som

09 hved [??] Gang for [fra?] Huset kommer til Skade aarlig 4[?] ort[?] DC [dansk courant?] og 2 ort[?] d: til mig eller efterkommen-

10 de ejere af Gaarden, og det saalænge hans huus paa Grunden bliver bestaaende, og dersom han i

11 tiden skulle begjære mere Grund til Søebod eller andre Huuse at ville tilstelle som kan agtes

12 under Hevte[?] for leilændingerne, saa maae han være be?? paa nye Beredt[?] at svare

13 deraf efter Billighed mere Grundeleje – I det øvrige maae hand ikke ved  Huset gjøre nogen

14 videre Indhegning til Gaardsrum af Marken eller tage deraf det Mindste enten til Torv[?]-

15 skiær[?] eller andet af hvad Navn nævnes kan enten til Gaarden eller mine lejlæn-

[ny side]

01 dingers Fornærmelse saafremt han ikke derfra paa lovlig Maade vil vente at blive an-

02 seet og Grunden opsagt at frafløttes, under min Haand og Segl – Datum Stavanger den 11te Juni

03 1793. Henrich Petersen von Fyren (SS). Thinglyst den 21 Juni 1827 og for Thinglysing betalt 1o8s

04 skriver Een Ort og otte Skilling – testerer  E Schiøtz-.

Mvh                              

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, til stor hjelp. Det er ordet  ??leger i linje 05 jeg er mest opptatt av, skulle så gjerne stedfeste denne tomta skikkelig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idtlegte?
Scanning frå gammal, dårleg mikrofilm; du får spørje om å få scanna denne sida på nytt, eller besøke Statsarkivet i Stavanger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig  lysner ting for en.. Linje 09 må begynne "hvad angaar gang fra Huset", og "Engbond" rett før er engbunn. Så er det tale om slitasje på mark pga tramping i graset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider