Gå til innhold
Arkivverket

Anne Guttormsdtr. døpt i Askim 05.05.1754 på gården Tarm. Foreldre oppført som Guttorm (Gundersen) og Malene (Henrichsdtr.). Hvem var de og hvor kom de fra?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Anne Guttormsdtr. var altså døpt i Askim 05.05.1754. Foreldrene Guttorm og Malene bodde da på gården Tarm.

Men jeg finner ikke de nevnt i bygdeboka for Askim.

Er det noen som har vært borti denne familien tidligere og som evt. vet noe mer om Guttorm og Malene? Hva var farsnavnet, hvor ble de av ?

https://media.digitalarkivet.no/view/7480/37962/39

Se dåp nr 5 fra bunnen på høyre side i kirkeboka.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje Gunder og Malene jeg finner trolovet/viet i Askim 06.11.1750.

Guttorm Gundersen Odalen og Malene Henrichsdtr. Blandhoel?

Se tredje post fra bunnen på høyre side i kirkeboka.

https://media.digitalarkivet.no/view/7480/37965/14

Er det kanskje noen som har kunnskap om denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Guttorm og Malene døper en sønn Gunder 30.04.1752. Da bor de på Slengebraathytta i Askim. De døper også en datter Ingeborg i Askim 22.08.1756.

Så må de ha flyttet til Eidsberg. Der døper de en datter Marthe 17.12.1758, bosted Aasgaard.

Jeg finner dessverre ikke denne gården i Eidsberg. Jeg antar at de må ha dødd en gang mellom 1759 og 1800, uten at jeg har klart å finne noe dødsfall så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Jostein.

Jeg har lett gjennom Eidsberg/Mysen bøken uten å finne den. Men det er to bind jeg må søke om tilgang til, og det skal jeg gjøre i morgen. Forhåpentligvis finnes gården i ett av de bindene.

Men erfaring fra andre gårder i området er ikke forhåpningene store til at det finnes mye om familien der..

Jeg klarer heller ikke å finne noe dødsfall verken på Guttorm eller Malene i Askim/Eidsberg mellom 1760 og 1800. Kanskje de flyttet til et annet område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Rune Thorstensen changed the title to Anne Guttormsdtr. døpt i Askim 05.05.1754 på gården Tarm. Foreldre oppført som Guttorm (Gundersen) og Malene (Henrichsdtr.). Hvem var de og hvor kom de fra?

Aasgaard/Åsgård var ikke i bind 6 eller 7. Den skal være gård nr. 176, men bind 7 slutter med gård 148.

Bind 7 ble utgitt i 2015 og jeg kan ikke se at det er kommet nye bind etter det, i alle fall ikke i Nasjonalbiblioteket.

Så da forblir spørsmålet om Guttorm Gundersen og Malene Henrichsdtr.s liv og opphav fortsatt ubesvart.

Etter hva jeg kan se bodde de fire forskjellige steder mellom 1752 og 1758. De var trolig leilendinger og flyttet mye på seg. Hvor de tilslutt endte opp er uvisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider