Gå til innhold
Arkivverket

Store mangler i Detaljert personsøk FT1920


Recommended Posts

Jeg søker etter personer i Norderhov i FT1920, og får 0 treff.  Jeg får treff når jeg søker via "Finn kilde", men ikke i avansert søk.  Det ser ut som om det bare er et fåtall områder som tas med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ellen Fakset skrev:

Jeg søker etter personer i Norderhov i FT1920, og får 0 treff.  Jeg får treff når jeg søker via "Finn kilde", men ikke i avansert søk.  Det ser ut som om det bare er et fåtall områder som tas med.

 

Du har rett i at det er noe feil her, antakelig med den globale søkeindeksen.

 

Hvis vi søker på folketellinga 1920 i detaljert personsøk, og ikke gjør andre avgrensninger (slik: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&jt[]=18), så kan vi åpne geoigrafimenyen og se hvor mange treff det er i hvert fylke og hver kommune. For Buskerud er det f.eks. bare 5348 treff fordelt på Hemsedal, Krødsherad og Uvdal.

 

Hvis man derimot bruker det kildetypespesifikke søket for folketellinga 1920 (https://www.digitalarkivet.no/census/search/1920?fornavn=) eller søker i bare én kommune (som er en kildemessig avgrensning av det kildetypespesifikke søket), ser vi i geografimenyen at alt er komplett. Her brukes ikke den globale søkeindeksen.

 

Spørsmålet er om dette er en feil som har oppstått nå, eller om det kan ha vært slik i lange tider. Ditt innlegg er det første jeg har sett som påpeker feilen. Takk skal du ha!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått stadfestet at personene mangler i den globale søkeindeksen. Nå er det dessverre fredag ettermiddag, så da blir det neppe gjort noe med dette før på mandag. Feilen er ikke absolutt kritisk, siden man kan bruke det kildetypespesifikke søket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iverksatt ei oppdatering av den globale søkeindeksen. Vi kommer tilbake med mer informasjon når oppdateringa er fullført. Det er store datamengder, så det tar litt tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser vi at den globale søkeindeksen er riktig oppdatert med hensyn til folketellinga 1920. Vi har også kontrollert folketellingene 1801, 1865, 1875, 1891, 1900 og 1910. Vi har ikke kontrollert resten av folketellingene, men vi har grunn til å tro at den globale søkeindeksen er riktig oppdatert med hensyn til alle folketellinger og alle folketellingsdata.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.