Gå til innhold
Arkivverket

Olaf(V) Trygveson Johansen født på Bakklandet,Trondheim 01.06.1903. Hvor blir det av ham etter 1920 tellingen.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Olaf Trygveson Johansen var sønn av Martin Edvard Johansen og Lucie Anderdtr. og ble født på Bakklandet 01.06.1903. Jeg finner ham hos foreldrene i Trondheim både i 1910 og 1920, men etter det mister jeg ham av syne. Familien tok navnet Voltersvik i 1934, men jeg finner ham ikke under det navnet heller.

Så jeg håper det kan være noen av brukerne av dette forumet som evt kjenner til eller som kanskje evner å finne ham etter 1920.

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000003984380   Dåpen 1903.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01074138034919  Her er 1920 tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Grethe.

Da kan de se ut til at han mønstret av i USA 14.02.1920. Vet ikke helt betydning av anmerkningen 2-29 med mindre det henviser til dato 29.02.1920 (utenriks).

Men han er jo oppført i Trondheim 1920 som matros.

Så spørs det da om jeg skal tolke det som om han ble værende i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Men han er jo oppført i Trondheim 1920 som matros.

Hvis du ser på den skanna personseddelen og ikke bare på transkripsjonen (som bare omfatter utvalgte felt), så ser du at han ikke var til stede, og at den som har gitt opplysningene, mente å vite at han var i Spania: https://www.digitalarkivet.no/fs10761825701656

Det er også skrevet "ja" på spørsmålet om han var fast bosatt i huset, men det er åpenbart tilføyd i ettertid, og kan bero på en misforståelse. Om han ikke var fast bosatt eller midlertidig til stede, skulle det riktignok heller ikke vært opprettet noen personseddel på ham, men det kan være misforståelser i flere ledd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
45 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Da kan de se ut til at han mønstret av i USA 14.02.1920. Vet ikke helt betydning av anmerkningen 2-29 med mindre det henviser til dato 29.02.1920 (utenriks).

"2-29" står i feltet for fartstid og viser til at han har opparbeidet seg 2 måneder og 29 dagers fartstid fra påmønstring 15. november 1919 til avmønstring 14. februar 1920.

Annotasjonsrullen og FT1920 sett under ett kan vi gjette på at han har mønstret av i USA i februar 1920. Derfra har han mønstret på et amerikansk skip, og når han har vært i land i Spania, har han sendt et brev hjem til familien. I FT1920 regner familien ham fremdeles som bosatt hjemme, så de oppgir at han er midlertidig fraværende med antatt (les: sist kjente) oppholdssted Spania.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe:

Ja, det er samme familie. Og Olaf er ikke der.

De hadde en sønn Anders født 1904 død før 1906, samt datteren Johanna Karoline som døde i Bergen 1950.

Martin Edvard døde i Trondheim 16.10.1940 og Lucie i Fana/Bergen 1951.

Takk igjen for nye innlegg Grethe og Kristian.

Ut fra dødsmeldingen (som jeg ikke kan lese uten å be om innsyn) må vi kanskje kunne anta at han enten var død, eller at familien ikke visste om han levde eller evt. hvor han oppholdt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Grethe og Kristian.

Da vet vi i det minste at han var i live i 1940. Men hva skjedde med ham etter det? Kanskje mistet familien kontakt med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et lite håp om å finne noe om ham i krigsseilerarkivet. Men der fant jeg bare broren Harald.

Jeg må bare anta at han døde en gang mellom 1940 og 1951.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar på gåten om Olaf Trygveson.

Han dro til sjøs som 15 åring og kom aldri tilbake, ikke engang på besøk. Han slo seg ned i Nicaragua , ble gift der og fikk barn. Han døde der en gang på 1970 tallet, trolig 1977.

Takk for all hjelp med denne slektsnøtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Denne historien berører meg, men den er ikke unik. I min barndom fortalte min mormor at hun hadde 3 grandonkler som dro til Amerika på siste halvdel av 18-hundretallet. Der ble de borte. Etter at jeg begynte å "forske" på min egen slekt, fant jeg at den ene kom tilbake rundt 1900, sannsynligvis for å kreve en gård på odel. Det gikk ikke (men odelsrett hadde han). Så ble han borte. Ved hjelp av dette forumet ble alle tre "funnet" i USA, de hadde skilt lag og bodde som 3 enslige menn på hver i sin kant i det store landet. Men ingen hørte fra dem mer. Det er mange skjebner der ute....

Endret av Hans Martin Fagerli
feil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegget ditt Hans Martin.

Ja, det er mange sterke historier som kan dukke opp når man begynner å grave. Jeg har holdt på med dette i minst 30 år, og har mange lignende historier både i egen og andres slekt.

Det er en av grunnene til at jeg har holdt på med dette i så mange år. Det er ikke til å unngå å bli berørt av det man finner/hører/ser.

Jeg ble født sent på 1940 tallet, og erindrer fra min egen oppvekst at når det skjedde noe trist eller uhørt i slekten på den tiden, så skulle det absolutt ikke snakkes om, og i hvert fall ikke til oss barn/unge. Man kan jo lure på om det bare var for å beskytte oss mot virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider