Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne rett person ? Gjør et siste forsøk før jeg gir opp....

Hanne Berghagen
 Del

Recommended Posts

Min bestefars slekt på farsiden er helt umulig å finne ut av og nå kjenner jeg at jeg er i ferd med å gi opp. 

Fakta: Bestefar - Øyvind Wien f.29.08.1914 på Lysaker

Hans foreldre: Gudrun Jonette Olsen f. 1882 på Nannestad

Bent eller Bernt Andersen Wien/Vien f.1882 Gran på Hadeland

Så kommer problemet: Hvem var Bent/Bernts foreldre? Jeg vet at hans mor het Maria Torstensdatter og var født i 1846 på Gran. Etternavnet Wien/Vien skal stamme fra en gård ved samme navn. Det viser seg at det finnes 5 Vien gårder på Gran. (Opprinnelig en stor ættegård) Det finnes også minst 2 damer ved navn Maria Torstensdatter som er født i 1846, den ene i mai, den andre i november. Begge har fedre som het Torsten men bare en kan knyttes til en Vien gård. Denne er gift med en Peder Sørensen 12.10.1875 men kan ikke finne at de får en sønn med navnet Bent/Bernt. Den andre er gift med Anders Eriksen og de får en sønn som  heter Bent men kan ikke knyttes til Vien. Hvordan i all verden skal jeg komme meg videre med denne familien? Den Riktige Maria skal ha en mor som hetter Anne.

River meg i håret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel vera foreldra til Bernt som er registrert av Randi Bjørvik, som; "Ungk. Anders Eriksen, Helmeneiet, 22 år, s.a. Erik Eriksen g. 1867 Pike Maria Thorstensdtr, Gjefseneiet, 20år, d. a. Thorsten Johannesen".

Erik Eriksen g. 1828 Anne Henriksdtr.

Torsten Johannesen g1) 1832 Mari Halvorsdtr.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)
På 10.6.2024 den 20.39, Lillian Larsen skrev:

Fant vigselen til Bernt og Gudrun. Der er faren til Bernt oppgitt til å være Anders Eriksen. 

Bernt Andersen - Ministerialbok for Johannes prestegjeld 1907-1919 (0301M8) - Digitalarkivet

Og mor Gudrun Jonette Karlsen(! ikke Olsen).

Og hvis vi ser på originalen er Bernts far er oppgitt som Kjøpmand Anders Eriksen et-eller-annet og brudens far til "Dagarbeider Karl Johan Olsen":

(nr 50 øverst): https://www.digitalarkivet.no/kb20060515010092

Om det forandrer noe vet jeg ikke...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tom askerøi skrev:

Og hvis vi ser på originalen er Bernts far er oppgitt som Kjøpmand Anders Eriksen et-eller-annet

Njei, ikke helt Tom. Dette leser jeg som Husmand Anders Eriksen Gammeeie ...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider