Gå til innhold
Arkivverket

Korleis skrive ned informasjon om slekt slik at det blir oversiktleg?


Aron Spangelid
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Eg har starta eit (evigvarande) prosjekt der eg skriv ned alt eg finn av informasjon om forfedrane og formødrene mine i eit dokument (som dåp, konfirmasjon, giftemål, død, flyttingar, folketeljingar osb. Inkl. bilete og kart). Det er jo slik at ein har to biologiske foreldre, fire besteforeldre, og så byrjar moroa.. Det blir fort mange.

Er det nokon der ute som har ein god idé til korleis eg kan få til eit system der eg kan få inn all mogleg info om alle anane mine på ein (om ikkje lettlese, så i alle fall) forståeleg måte?

 

Blir veldig glad for svar på dette. Har grubla ei stund no.

 

Beste helsing,

Aron Spangelid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sikkert en hel del gode forslag.

Jeg kan jo starte med å anbefale Brother's Keeper.

 

Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt BK i mange år, og er fornøyd med programmet. Windows, på norsk, lett å bruke, oversiktlig. Ikke nettbasert-det kan føles som en ulempe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Dataprogrammer kan sikkert vært lurt, men man kommer også langt med Word-fil(er) og Kekulé-systemet (genealogisk nummereringssystem der du selv er nr. 1, far nr. 2, mor nr. 3, farfar og farmor nr. 4 og 5 osv.).

 

Et godt eksempel: https://www.oavesthagen.no/Mine_aner.htm

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange måter å gjøre dette på. Jeg har puslet med både min mor og min fars slekt i mange år, og sitter igjen med nokså omfattende beskrivelse. Etter hvert har jeg kommet til at det som kom ut av dette, skulle leses av slektninger/etterkommere hvor ingen av dem nødvendigvis har erfaring med "slektsforskning". Derfor har jeg satset på at resultatet måtte presenteres i en mest mulig "lesbar" form, også for de som får se min dokumentasjon på et langt senere tidspunkt enn i dag.

 

For min mors familiære bakgrunn har jeg laget en oversikt over slektsledd bakover fra min mormor og morfar, dvs av typen: foreldre - besteforeldre - tippoldeforeldre - osv. For hvert ledd (dvs foreldre-,  beste-, olde-, tippoldeforeldre osv) har jeg registrert deres barn og i noen få tilfeller noen tilleggsopplysninger. Siden dette har vært en "stabil" slekt, har arbeidet være ganske enkelt, og resultatet er oversiktlig..

 

For min fars familiære bakgrunn har jeg tatt utgangspunkt i fars mormor og hennes bakgrunn, med utgangspunkt i hennes søsken og deres etterkommere og ikke minst deres livshistorie.  Resultatet har i betydelig grad  en tekstlig beskrivelse. Min fars morfar er fortsatt et mysterium: jeg vet hva han (muligens) het og hvem han var, men her stopper alt. Slik kan også slektsforskning være... Jeg må innrømme at det likevel er min fars familiære bakgrunn som har gitt meg de største gledene ved dette arbeidet. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Eg jobbar førebels på slekta på farssida og finn ganske mykje om kvar person. Det er ein god idé å skrive på eit slikt vis at det enkelt kan lesast av andre. Takk for forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det meget viktig å kunne "se slekten" foran meg.

Så et slektstre var absolutt nødvendig.....for meg.

 

Jeg har en Windows maskin så først lastet jeg ned My Family Tree (helt gratis).

https://chronoplexsoftware.com/myfamilytree/

 

 

Senere begynte jeg å betale for et av online produktene.

 

Lykke til

🙂

 

rgds

kai

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Einig at det hjelper å "sjå slekta" framfor seg. Blir mange etter kvart. 

Takk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.