Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til et etternavn. Jeg har aldri sett det etternavnet før.

Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Takk for raskt svar. Da er det nok ikke han som jeg leter etter.

Jeg kan ikke finne en som het Andreas Lind(e) f.ca. 1766-1769, og er ugift i 1801.

Så denne gangen forsøkte jeg hele landet med kun Andreas, ugift, f. 1766-69, og så var han i militæret.

Andreas Brinch var den eneste som passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes 2 Andreas(1) (far og ueke sønn?) Faren kaltes Linde og sønnen Andreas(2) Lind (von Lind.)

Dette er ikke bevist, men prøver å finne ut av det.

Takk for god hjelp til dere begge Inger og Anne-Lise.

Inger.

Jeg tror nok den Andreas(2) du har funnet er han jeg leter etter. Han ble gift i 1802. Han kalles Andreas von Lind.

Men, jeg finner ikke han eller tilkommende kone i 1801.

Anne-Lise

Du må også ha funnet Andreas(2) Lind.

Andreas(1) Linde (evt. far) døde 13/5 1793. Så han kan ikke ha vært fadder i 1793.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for begravelsen.

Hvor mange biskoper fantes i Rogaland i 1760 - 1800?

Jeg trodde det kun fantes 1 i Stavanger. Men, det har også blitt nevnt 1 biskop i Lund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Rogaland tror jeg det kun fantes 1 biskop i denne perioden. Biskopen i Lund hadde bispesete i Lund rett utenfor Malmø i Sverige,

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Hvor mange biskoper fantes i Rogaland i 1760 - 1800?

Jeg trodde det kun fantes 1 i Stavanger. Men, det har også blitt nevnt 1 biskop i Lund.

2 minutter siden, Remi skrev:

I Rogaland tror jeg det kun fantes 1 biskop i denne perioden. Biskopen i Lund hadde bispesete i Lund rett utenfor Malmø i Sverige,

Det var ingen biskoper med sete i Rogaland i denne perioden. Bispesetet i Stavanger ble flyttet til Kristiansand i 1684, og først da et nytt Stavanger bispedømme ble opprettet i 1925, fikk vi igjen en biskop med sete i Rogaland.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Kristian. Wiki er tilnærmet enig med deg bortsett fra at perioden Stavanger ikke var bispesete var i perioden 1682-1925. Hva som er korrekt (1682 eller 1684) har jeg ingen kunnskaper om. Uansett var der ingen biskoper i Rogaland i perioden 1760-1800.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider