Gå til innhold
Arkivverket

Kirkegårdene i Øygarden


Gordon Collett
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Blant kirkegårdene for Øygarden i Slekt go Datas gravminnedatabasen står:

 

Kausland

Kausland gamle

Kausland nye

Kausland ved kirken

 

Inlegg for Kausland og Kausland gamle har hverken kart eller addresse. Kausland nye vises på kartet å være nord og vest for Kausland kirke. Kausland ved kirken er markert på karte å være nord for Kausland kirke. På satellite bilde ser det ut å være et vegg mellom Kausland nye og Kausland ved kirken. 

 

Bare kort vestover fra kirken står en stor gravplass.

 

Har Slekt og Data riktig markert Kausland nye and Kausland ved kirken slikt som jeg viser nedenfor?

Hvilken gravplass er den jeg har markert med spørsmålstegn?

Hvor er den fjerde gravplassen?

Takk for hjelpen,

Gordon Collett

 

 

Kausland.jpg

Endret av Gordon Collett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står litt her om gravplassene https://www.norske-kirker.net/home/hordaland/kausland-kirke/ og den fjerde er vel den som er nevnt ved Telavåg som ble brukt litt etter 1 verdenskrig. Nøyaktig plassering i kart kjenner jeg ikke til. Håper svaret er til hjelp evt kan du sende en mail til kirkekontoret i Øygarden eller mulig du kan sjekke i bygdebøkene for Sund eller sonelaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

Kausland og Kausland Gamle ligger der som du har spørsmålstegnet. Kausland Gamle er den delen som ligger nærmest veien. Så ble kirkegården utvidet og arbeidsnavnet ble Kausland, her er det lagt ned flere graver. Venter på tilbakemelding på om hva navet på den på hele vil hete eller om den skal være delt. 

Håper dette kan være til info.

HVH Jarle Hannisdal 

Gravkoordinator Hordaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gordon

Da har jeg fått avklaring på Gravplassene 

den som du har spørsmåltegnet på er delt i 2. og har navnet Kausland og Kausland Gamle.

de har ikke fått oppdatert på hjemmesiden sin ennå men det skal komme i løpet av høsten. 

Slekt og Data kommer til å oppdater bildene sinne i løpet av Sommeren. 

er det noen som du er på jakt etter der ute.

 

MVH Jarle Hannisdal

Gravkoordinator Hordaland Slekt og Data.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.