Gå til innhold
Arkivverket

"Lien ved Kostveit i Vinje", Telemark. Skifte etter Gro Såmundsdatter. Noen som kjenner denne "Lien" og/eller damen - eller hennes slektninger?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)
Skiftekortet: Bamble sorenskriveri, SAKO/A-214/H, 1665-1734, s. 154: https://www.digitalarkivet.no/sk20100225630157

Lurer på om jeg har funnet originalen her: Bamble sorenskriveri, SAKO/A-214/H/Hb/Hba/Hbaa/L0001: Skifteprotokoll, 1665-1686, s. 129b-130a

https://www.digitalarkivet.no/sk20081015650473

uten at det gjør meg noe klokere for jeg klarer ikke å få noe særlig ut av kråketærne...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• tom askerøi changed the title to "Lien ved Kostveit i Vinje", Telemark. Skifte etter Gro Såmundsdatter. Noen som kjenner denne "Lien" og/eller damen - eller hennes slektninger?
5 timer siden, tom askerøi skrev:

jeg klarer ikke å få noe særlig ut av kråketærne..

Skiftet er immelum hindis effterladte

Morbrødre og deris Sødstere, som befindis hindis Næste

Arffuinger at Vere Naffnlig, [og nå blir det verre] Jost[?] och guner[?] Amundsønner som och

Hæge, Suaanug och Biriet Amunds døttre offuer Vehrendis

Aadt og Aslach Korstuedt och ehr som følger [osv]

Mvh

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• tom askerøi changed the title to "Lien ved Kostveit i Vinje", Telemark. Skifte etter Gro Såmundsdatter. NOEN SOM KJENNER DENNE "Lien" og/eller damen - eller hennes slektninger?

På skiftekortet står det vel at morbrødrene er arvinger, men det burde kanskje vært tilføyd "og deres søstre". Mor til Gro er vel da også en Amundsdatter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen skiftekort er rimelig slurvete (og nokså bortkastede). Det skulle selvfølgelig stått "morsøsknene" og deretter listen med disse navnene...

Men nå fant jeg originalen - og Even gjorde susen med navnene - så da får jeg vel være fornøyd.

Nå gjenstår det "bare" å finne ut hvilken Lien som lå "ved Kostveit" - det er ganske mange av dem i fjellbygda Vinje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kan det være bruk nr 3: https://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50.cgi

Og, når jeg tross alt fortsetter å spørre: 

18 timer siden, Even Stormoen skrev:

Noen som forstår hvorfor "Aadt og Aslch Korstuedt" er "offuer Vehrendis"? Kan de være morsøstrenes verger eller ektemennene til et par av dem?

Pussig nok ser det ut til at det har både vært en "Aadt" og en "Aslach" på Kostveit på siste halvpart av 1600-tallet:

En Odd Jonson Kostveit holdt oppgivelsesskifte 9/6-1694 og hadde to døtre ved navn Hege - oppkalling etter en første hustru Hege Amundsdatter?

https://www.digitalarkivet.no/sk20100225620637

og det var skifte (etter hans evt 2. kone 5/6-1691): https://www.digitalarkivet.no/sk20100225620636

(ingen barn fra et evt 1. ekteskap med en morsøster - noe som rimer med arvingene etter Gro.

Det finnes også skifte etter en Aslak Talleivson Kostveit 4/6-1676: https://www.digitalarkivet.no/sk20100225630143

etter ham er det 4 barn med kona Gro Iversdatter - noe som ikke rimer noe særlig med ekteskap med en morsøster i 1672 (selv om det skulle være barnløst...)

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• tom askerøi changed the title to "Lien ved Kostveit i Vinje", Telemark. Skifte etter Gro Såmundsdatter. Noen som kjenner denne "Lien" og/eller damen - eller hennes slektninger?
Skrevet (endret)
19 timer siden, Even Stormoen skrev:

Lurer på om "offuer" kan være den "Offuen (Augun)" som Rikard Berge i Vinje og Rauland bind I side 467 nevner som bruker av (del av?) gården Berge sammen med en Såmund Augunson og en Toré i 1663. Og at "det er tolleg visst" at Toré og "Offuen" var brødre...

Nevnte Såmund kan godt ha vært faren til Gro, for han "bytte til seg øydegarden Lid (rimeleg Skjerlid) av 'n Odd Nordigard Kostveit mot 7 mælir i Berge" iflg Rikard Berge I s468 og 494.

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

offuer Vehrendis = overværende – altså tilstede i en eller annen ‹offisiell› egenskap.

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Even Stormoen skrev:

offuer Vehrendis = overværende – altså tilstede i en eller annen ‹offisiell› egenskap.

Forsto jo egentlig det - men håpet du ville se på det en gang til for å være helt sikker på at det ikke sto "Offuen"... (smil)

23 timer siden, tom askerøi skrev:

Noen som forstår hvorfor "Aadt og Aslch Korstuedt" er "offuer Vehrendis"? Kan de være morsøstrenes verger eller ektemennene til et par av dem?

...og håpet på en forklaring på "hvilken <offisiell> egenskap - slik at jeg kunne få "plassert" de to som ikke var tilstede som "personlige arvinger". Men står det ikke så står det ikke.

1000 TAKK for at du enda en gang tok deg bryderiet med å svare "en dåre (som) kan spørre mer enn ti vise kan svare" (smil igjen)...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider