Gå til innhold
Arkivverket

"Raritet" i kirkebok 1768

Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Det er nok ikke latin, men gresk.  Jeg kjenner ihvertfall igjen mange greske bokstaver i teksten.  Men innholdet - det er gresk for meg 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar.

Nå ble jeg, om mulig, enda mere nysgjerrig.

Jeg trodde man brukte latin i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apostelens gjerninger kap. 10, vers 42 og 43 visstnok

43 Og han påla oss at vi skulle forkynne for folket og vitne at han er den som Gud har satt til dommer over levende og døde. 43 Om ham vitner alle profetene og sier at alle som tror på ham, skal få tilgivelse for syndene ved hans

Ramus Peter Langhorn, som har skrevet dette var forøvrig litt av ein karakter: https://www.geni.com/people/Rasmus-Langhorn/6000000005440626052

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesten sånn (frå https://www.greekbible.com)

καὶ παρήγγειλεν ἡμῖν κηρύξαι τῷ λαῷ καὶ διαμαρτύρασθαι ὅτι οὗτός ἐστιν ὡρισμένος ὑπὸ τοῦ θεοῦ κριτὴς ζώντων καὶ νεκρῶν.

τούτῳ πάντες οἱ προφῆται μαρτυροῦσιν, ἄφεσιν ἁμαρτιῶν λαβεῖν διὰ τοῦ ὀνόματος αὐτοῦ πάντα τὸν πιστεύοντα εἰς αὐτόν.

Då som no skulle alle prestar kunne lese Bibelen på grunnspråka (gresk for det nye testamentet).

Då som no varierte nok interessa og evna til å gjere dette...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Morten og Ivar.

Ivar, jeg ante ikke at de brukte gresk i kirken. Det er alltid morsomt å lære noe nytt.

Morten, takk for lenka. Litt av et sammentreff for der står det jo litt om ltn. Samuel Linde.

Jeg prøver å finne ut om hans sønn Andreas fikk en uekte sønn, Andreas.

Problemet er å få plasser militære personer geografisk til forskjellige årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver hovedgudstjeneste på søndag har Den norske kirken denne bønnen på gresk : Kyrie eleison. Kriste eleison. Det betyr Herre, miskunn deg over oss, eller vis godhet mot oss

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider