Gå til innhold
Arkivverket

Andre avsnitt fra skiftet etter Arne Pedersen Risberget under Botilsrud i Grue 14 desember 1827


Inger Hohler
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å forstå hva som skjedde med boet. Arne Pedersen Risberget døde i følge samme skifte i desember 1821. Hans enke Anne Christiansdatter og yngste sønn  bodde på Risberget da skiftet ble foretatt, datteren Elie var i tjeneste hos Ole, og eldstemann, Christian var i tjeneste hos Ole Hansen Waaltorp. Men skiftet ble foretatt på gården Einersrud - så vidt jeg forstår fordi de som skulle registrere skiftet syntes det var for langt å reise for å registrere et så lite bo. Ikke akkurat en vennlig gest overfor folk som var for fattige til å ha hest. Det er andre avsnitt av skiftet som forteller om hvordan det hadde seg at skiftet ble foretatt på Einersrud, og jeg vil gjerne ha assistanse for å sikre at jeg ikke har gått glipp av noe vesentlig eller misforstått noe. Dessuten må jeg bare øve videre for å lære å tyde skriften.


https://www.digitalarkivet.no/sk20090106610308

Mitt forsøk på transkripsjon av annet avsnitt:

1 ) Der anmodedes[?] at denne Forretning skulde egentlig ...[?] været[?] afhold[? afholdt?] paa be-[?]

2 ) meldte Plads Riisberget, hvor Enken opholder sig, men[?], da ...[?] Laugret...[?tens?]

3 )...[?]ing, som ...[?Boets?] ...[?sigtige?] Vedkommende[?] ...[?] ...[?] Boets[?] ringe[?] Lösöre

4 ) Effecter, ...[?] ...[?] Vedkommende[?] at Forretningen maatte blive af

5 ) holdt her[?] paa[?] ...[?Steds?], da Pladsen Risberget er beliggende langt fra dette[?] Sted[?], 

For sammenhengens skyld:
I desember 1827 planla enken etter Arne Pedersen Risberget under Botilsrud nytt ekteskap med enkemannen Arne Knudsen på Risberget under Voldsnes.

Risberget lå omtrent tre mil unna Grue sentrum. Jeg vet ikke hvilken Einersrud det er snakk om, for det var flere av dem, men i alle fall to av dem lå adskillig nærmere. Og skiftet hadde få punkter og små verdier sett med en bondes øyne.
Anne Christiansdatter hadde giftet seg med Arne Pedersen den 22. desember 1805, se merknad ved nr. 42 https://www.digitalarkivet.no/kb20070603250226 Arne Pedersen bodde da på Botilsrud (vil antagelig si Risberget, siden plassen lå under Botilsrud), og Anne Christiansdatter som bodde på Riisbergsæteren.

Cautionistene var Ole Larsen Botilsrud og Arne Larsen Svinøre. (Svinøre og Bottilsrud var nabogårder, Grueboka forteller at mor til Arne Larsen Svinøre var Ambjørg Hansdatter fra Bottilsrud.)


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk på utfylling:

1 ) Der anmærkes, at denne Forretning skulde egentlig have været afhold paa be-

2 ) meldte Plads Riisberget, hvor Enken opholder sig, men, da saavel Laugrettes

3 ) mændene, som Boets øvrige Vedkommende, have overseet  Boets ringe Lösöre

4 ) Effecter, ønskede samtlige Vedkommende, at Forretningen maatte blive af-

5 ) holdt her paa Stedet, da Pladsen Riisberget er beliggende langt fra dette Sted. - 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.