Gå til innhold
Arkivverket

Saken mot Anna Maren Danielsdatter

Linda M
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg har fra før av funnet ut at min 3x tippoldemor Maren Anna Danielsdatter ble sendt fra Vesterålen til Trondheim for å sone to måneder på tukthuset i 1822. I går fant jeg ut at hun var dømt for simpelt tyveri, og jeg ble deretter tilsendt lenke til denne kilden som omhandler saken. Jeg klarer ikke lese noe av dette, med unntak av årstall, så hvis noen har tid og mulighet til å fortelle meg litt mer om hva som står så blir jeg veldig glad! Saken begynner nederst på side 85.

Rettergangsmateriale: Vesterålen sorenskriveri, SAT/A-4180/1/1/1A/L0018: Tingbok, 1820-1832, s. 76b-77a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Mvh

Linda M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*bump*

Hvis noen ser hva selve tyveriet består i og hvor det har skjedd så hjelper det meg mye 🙂 Forventer ikke at noen skal tyde hele kilden 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk på et kjapt sammendrag: I august dette år (1821) stjal hun kveite til en verdi av 3 spd. ved å bryte opp låsen til en bygning tilhørende Jens Hersleb Drejer på [Klak?]. Høsten 1820 stjal hun 1 spd. fra Daniel Danielsen Nylækkan. Spesidaleren lå i en åpen kiste på et loft i prestegården. Begge de frastjålne frafalt erstatning. Det sies også at hun vel har oppnådd den kriminelle lavalder da hun er født palmesøndagen i 1806, og en del mer, som god oppførsel i menigheten osv - . Hun dømmes til 2 måneders tukthus og til å betale alle sakens omkostninger. Dommen står på f. 79b, som er den siden som jeg har skumlest. På det stedet som saken begynner (f. 77a), navngis hun som Maren Anna Danielsdatter Klak. Er litt usikker på om jeg har tydet det riktig, men den stjålne kveita tror jeg besto av to sporder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider