Daniel Gaupseth Johansen Skrevet Juni 23, 2024 Del Skrevet Juni 23, 2024 Hei! Jeg har to sjøfartsruller jeg sliter med å tyde. I utgangspunktet er jeg mest interessert i navnene på skipene som vedkommende har mønstret på og av, men også navnene på byene han på- og avmønstret. Når det er sagt så sliter jeg med å lese det meste av teksten, så om det står noe som dere tror er av generell interesse for meg, del gjerne den også. Det gjelder disse to sjøfartsrullene: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-db60055448000009.jpg Patentnummer 2891 - Karl Henry Johansen (Jeg har klart å lese skipene Eros, Dag (torpedert) og Djerv https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-db60055444000312.jpg Patentnummer 4446 - Karl Henry Johansen Håper noen kan hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Juni 24, 2024 Del Skrevet Juni 24, 2024 På 23.6.2024 den 12.54, Daniel Gaupseth Johansen skrev: Eros, Dag (torpedert) og Djerv Og Hosanger, Hans Gude. Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Juni 24, 2024 Del Skrevet Juni 24, 2024 Litt mer detaljert: 6/6 11 | ? | Eros | Bergen | Berwick | 27/5 12 | B??ness 6/7 14 | - | Hosanger | Thjm [Trondhjem] | Udl. [utlandet] | 2/6 15 | Newcastle | 23/7 12 | - | Hans Gude | Antwerpen | - | 29/9 13 | Blyth | 21/3 16 | - | Dag | Thjm | - | 31/10 16 | Thjem | 6/1 17 | - | Djerv | - | - | 3/5 17 | Skien | Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Juni 24, 2024 Del Skrevet Juni 24, 2024 På 23.6.2024 den 12.54, Daniel Gaupseth Johansen skrev: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-db60055444000312.jpg Patentnummer 4446 - Karl Henry Johansen 1/5 05 | Skoleski. Tordenskjold | Thjem | Udl. | 31/8 05| Thjem | 20/9 05 | Bark Elfi | [??] | Vestindien | 9/12 07 | Montevideo | [overstrøket innførsel] 20/9 05 | Bark Elfi | [??] | Vestindien | 6/3 07 | Rømt i Philadelphia | ifølge meldingsliste fra Mandal for Feb 1910. Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Gaupseth Johansen Skrevet Juni 24, 2024 Forfatter Del Skrevet Juni 24, 2024 Tusen takk for hjelpen, Even! Du har et godt øye. Dette hjelper meg veldig i slektshistorien. /Daniel Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy-Petter Askim Skrevet Juni 24, 2024 Del Skrevet Juni 24, 2024 Sjekket avgangene i avisene: D/S Eros: Boness i Skotland ( Borrowstounness) Elfi: Hburg (Hamburg til Barbados selv om det står vestindien) Elfi: Hmbg (samme tur som over, men ajourført med rømt i Philadelphia) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Gaupseth Johansen Skrevet Juni 24, 2024 Forfatter Del Skrevet Juni 24, 2024 Takk, Roy-Petter. Spennende. Familiehistorien er at et av skipene han var med grunnstøtte i Canada og at han derfor endte opp der i noen år som ridende politi. Han finnes derimot ikke i registerne til Royal Canadian Mounted Police, og ingen av skipene dere har funnet har grunnstøtt i Canada. Det virker derimot som at han rett og slett hoppet av Elfi i Philadelphia i 1907. Mon tro om det kan finnes ytterligere informasjon om dette i noen kilder. Even Stormoen har transkribrert "ifølge meldingsliste fra Mandal for Feb 1910", er dette en kilde man kan finne digitalt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy-Petter Askim Skrevet Juni 24, 2024 Del Skrevet Juni 24, 2024 Dette kan sikkert noen sjekke. Ankomsten i Philadelphia er sikkert i et register nå som du også har en dato å gå ut i fra, og det er jo mye mulig at han har mønstret et muligens utenlandsk skip der som har grunnstøtt i sin tur. Om det kan søkes frem hvis han mønstret i Ph. vet jeg ikke, og heller ikke om det finnes noe Meldingslister bevart i noe register. Ser Skomvær er strøket over, og datoen passer jo heller ikke ut, så det er vel bare en feilføring. Ser det står at patent og pairer ble oppbevart på mønstringskontoret og at broren fikk utlevert disse i den eldste protokollen en god stund før turene i den nyeste protokollen. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy-Petter Askim Skrevet Juni 24, 2024 Del Skrevet Juni 24, 2024 (endret) Ser han tjenestegjorde men som hva, Even klarer du å fylle ut fra nyeste rullen, venstre side: 9 timer siden, Even Stormoen skrev: Harald Haarfagre (Panserskipet havn Horten) 2/5/1910-31/10/1910 Koksmat? Stilleliggende med ?? 1 mnd. (Både konge og storting var om bord og inspisert båten og ubåten Kobben bl.a.) Nordstjernen 21/07/1915 (Korvett ) https://no.wikipedia.org/wiki/%C2%ABNordstjernen%C2%BB_(korvett)_(1864%E2%80%931945) Som hva? Draug 03/08/1915-19/12/1915 Torpedojager/Kanonbåt ? Som hva? Endret Juni 24, 2024 av Roy-Petter Askim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Juni 25, 2024 Del Skrevet Juni 25, 2024 (endret) Dette var litt forvirrende; lenken din går til WIKI-artikkel om «Nordstjernen» (som jeg forøvrig har et nært og underlig forhold til) Men skjønner dessverre ikke hvor jeg kan finne kilden(e) til spørsmålene dine? Ta høyde for at igår forlengst har blitt til idag, og at hodet mitt derfor muligens befinner seg iforgårs. 😉 Mvh Endret Juni 25, 2024 av Even Stormoen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Juni 25, 2024 Del Skrevet Juni 25, 2024 Omsider skjønte jeg at du referérte til første lenken fra Daniel. Men kan dessverre ikke gjøre dere særskilt klokere. Koksmatt er riktig. https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=koksmat Men – stilleliggende med [??] 1 Maaned. . . . ? Blir på grensen til ravende rasende, for dette er latinsk nydelig løkkeskrift, og langt fra ‹de gotiske gåter› jeg vanligvis prøver å løse – likevel klarer jeg for tusan ikke å ‹knekke koden› for dét ene ordet! Og videre – like frustrért – kan ikke gjenkjenne ‹stillingene› hans på «Draug». Til tross for at jeg i lyse stunder mener å kunne rose meg selv med å inneha ganske gode maritime kunnskaper – her er lavmålet nådd. 😞 Med bøyd hode, en beskjemmet hilsen PS: Kan si, som plaster på mitt eget sår i hvert fall, at han hadde to styrmanns-sertifikater, utstedt i 1906, (hvorfor 2 ?) Jeg leser: 31/10 16 Avskrift av begge Styrmdsertificat. Men styrmannseksamen i Trondhjem 28/4-11 «Bestaat». Forvirrende sprang i datoer. Plasteret var nok i minste laget . . . Må legge inn årene – de man ror med, ikke de man etterhvert har for mange av. Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Gaupseth Johansen Skrevet Juni 25, 2024 Forfatter Del Skrevet Juni 25, 2024 8 timer siden, Roy-Petter Askim skrev: Dette kan sikkert noen sjekke. Ankomsten i Philadelphia er sikkert i et register nå som du også har en dato å gå ut i fra, og det er jo mye mulig at han har mønstret et muligens utenlandsk skip der som har grunnstøtt i sin tur. Om det kan søkes frem hvis han mønstret i Ph. vet jeg ikke, og heller ikke om det finnes noe Meldingslister bevart i noe register. Ser Skomvær er strøket over, og datoen passer jo heller ikke ut, så det er vel bare en feilføring. Ser det står at patent og pairer ble oppbevart på mønstringskontoret og at broren fikk utlevert disse i den eldste protokollen en god stund før turene i den nyeste protokollen. Lykke til! Sett i lys av meldingen om at han hoppet av i Philedelphia, kan det virke som at han var borte og at hans bror forsøkte å finne ut hvor i alle dager han var. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Gaupseth Johansen Skrevet Juni 25, 2024 Forfatter Del Skrevet Juni 25, 2024 2 timer siden, Even Stormoen skrev: Omsider skjønte jeg at du referérte til første lenken fra Daniel. Men kan dessverre ikke gjøre dere særskilt klokere. Koksmatt er riktig. https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=koksmat Men – stilleliggende med [??] 1 Maaned. . . . ? Blir på grensen til ravende rasende, for dette er latinsk nydelig løkkeskrift, og langt fra ‹de gotiske gåter› jeg vanligvis prøver å løse – likevel klarer jeg for tusan ikke å ‹knekke koden› for dét ene ordet! Og videre – like frustrért – kan ikke gjenkjenne ‹stillingene› hans på «Draug». Til tross for at jeg i lyse stunder mener å kunne rose meg selv med å inneha ganske gode maritime kunnskaper – her er lavmålet nådd. 😞 Med bøyd hode, en beskjemmet hilsen PS: Kan si, som plaster på mitt eget sår i hvert fall, at han hadde to styrmanns-sertifikater, utstedt i 1906, (hvorfor 2 ?) Jeg leser: 31/10 16 Avskrift av begge Styrmdsertificat. Men styrmannseksamen i Trondhjem 28/4-11 «Bestaat». Forvirrende sprang i datoer. Plasteret var nok i minste laget . . . Må legge inn årene – de man ror med, ikke de man etterhvert har for mange av. Mvh Håper du ikke mister vettet av disse listene, Even. Det var aldri min intensjon. Merkelig at han skulle ha to styrmanns-sertifikater, men det er vel en fornuftig grunn til det også... Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy-Petter Askim Skrevet Juni 25, 2024 Del Skrevet Juni 25, 2024 Når du måtte gi opp Even, føler jeg meg straks bedre til sinns over at jeg måtte gi opp 🙂 Dog ikke helt. 3 timer siden, Even Stormoen skrev: Men – stilleliggende med [??] 1 Maaned. . . . ? Fant en artikkel her som viser at de siste måneden han var på HH lå stille med stambesætningsøvelser https://www.nb.no/items/09d9d12449dab8db9b3324debb799185?page=5&searchText="harald haarfagre" før de ble sendt hjem. Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå