Gå til innhold
Arkivverket

Sjøfartsruller

Daniel Gaupseth Johansen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har to sjøfartsruller jeg sliter med å tyde. I utgangspunktet er jeg mest interessert i navnene på skipene som vedkommende har mønstret på og av, men også navnene på byene han på- og avmønstret. Når det er sagt så sliter jeg med å lese det meste av teksten, så om det står noe som dere tror er av generell interesse for meg, del gjerne den også.

Det gjelder disse to sjøfartsrullene:

https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-db60055448000009.jpg

Patentnummer 2891 - Karl Henry Johansen

(Jeg har klart å lese skipene Eros, Dag (torpedert) og Djerv

https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-db60055444000312.jpg

Patentnummer 4446 - Karl Henry Johansen

Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2024 den 12.54, Daniel Gaupseth Johansen skrev:

Eros, Dag (torpedert) og Djerv

Og Hosanger,  Hans Gude.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer detaljert:

6/6 11 | ? | Eros | Bergen | Berwick | 27/5 12 | B??ness

6/7 14 | - | Hosanger | Thjm [Trondhjem] | Udl. [utlandet] | 2/6 15 | Newcastle |

23/7 12 | - | Hans Gude | Antwerpen | - | 29/9 13 | Blyth |

21/3 16 | - | Dag | Thjm | - | 31/10 16 | Thjem |

6/1 17 | - | Djerv | - | - | 3/5 17 | Skien |

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2024 den 12.54, Daniel Gaupseth Johansen skrev:

1/5 05 | Skoleski. Tordenskjold | Thjem | Udl. | 31/8 05| Thjem |

20/9 05 | Bark Elfi | [??] | Vestindien | 9/12 07 | Montevideo |

[overstrøket innførsel]

20/9 05 | Bark Elfi | [??] | Vestindien | 6/3 07 | Rømt i Philadelphia | ifølge meldingsliste fra Mandal for Feb 1910.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen, Even! Du har et godt øye. Dette hjelper meg veldig i slektshistorien.

/Daniel

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket avgangene i avisene:

D/S Eros: Boness i Skotland ( Borrowstounness)

Elfi: Hburg (Hamburg til Barbados selv om det står vestindien)

Elfi: Hmbg (samme tur som over, men ajourført med rømt i Philadelphia)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Roy-Petter. Spennende.

Familiehistorien er at et av skipene han var med grunnstøtte i Canada og at han derfor endte opp der i noen år som ridende politi. Han finnes derimot ikke i registerne til Royal Canadian Mounted Police, og ingen av skipene dere har funnet har grunnstøtt i Canada.

Det virker derimot som at han rett og slett hoppet av Elfi i Philadelphia i 1907.  Mon tro om det kan finnes ytterligere informasjon om dette i noen kilder. Even Stormoen har transkribrert "ifølge meldingsliste fra Mandal for Feb 1910", er dette en kilde man kan finne digitalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan sikkert noen sjekke. Ankomsten i Philadelphia er sikkert i et register nå som du også har en dato å gå ut i fra, og det er jo mye mulig at han har mønstret et muligens utenlandsk skip der som har grunnstøtt i sin tur. Om det kan søkes frem hvis han mønstret i Ph. vet jeg ikke, og heller ikke om det finnes noe Meldingslister bevart i noe register. Ser Skomvær er strøket over, og datoen passer jo heller ikke ut, så det er vel bare en feilføring. 

Ser det står at patent og pairer ble oppbevart på mønstringskontoret og at broren fikk utlevert disse i den eldste protokollen en god stund før turene i den nyeste protokollen. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ser han tjenestegjorde men som hva, Even klarer du å fylle ut fra nyeste rullen, venstre  side:

9 timer siden, Even Stormoen skrev:

Harald Haarfagre (Panserskipet havn Horten) 2/5/1910-31/10/1910 Koksmat? Stilleliggende med ?? 1 mnd. (Både konge og storting var om bord og inspisert båten og ubåten Kobben bl.a.)

Nordstjernen 21/07/1915 (Korvett ) https://no.wikipedia.org/wiki/%C2%ABNordstjernen%C2%BB_(korvett)_(1864%E2%80%931945) Som hva?

Draug 03/08/1915-19/12/1915 Torpedojager/Kanonbåt ? Som hva?

Endret av Roy-Petter Askim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Dette var litt forvirrende; lenken din går til WIKI-artikkel om «Nordstjernen» (som jeg forøvrig har et nært og underlig forhold til)

Men skjønner dessverre ikke hvor jeg kan finne kilden(e) til spørsmålene dine?

Ta høyde for at igår forlengst har blitt til idag, og at hodet mitt derfor muligens befinner seg iforgårs. 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omsider skjønte jeg at du referérte til første lenken fra Daniel. Men kan dessverre ikke gjøre dere særskilt klokere.

Koksmatt er riktig.

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=koksmat

Men – stilleliggende med [??] 1 Maaned. . . . ?

Blir på grensen til ravende rasende, for dette er latinsk nydelig løkkeskrift, og langt fra ‹de gotiske gåter› jeg vanligvis prøver å løse – likevel klarer jeg for tusan ikke å ‹knekke koden› for dét ene ordet!

Og videre – like frustrért – kan ikke gjenkjenne ‹stillingene› hans på «Draug». Til tross for at jeg i lyse stunder mener å kunne rose meg selv med å inneha ganske gode maritime kunnskaper – her er lavmålet nådd. 😞

Med bøyd hode, en beskjemmet hilsen

PS: Kan si,  som plaster på mitt eget sår i hvert fall, at han hadde to styrmanns-sertifikater, utstedt i 1906, (hvorfor 2 ?) Jeg leser: 31/10 16 Avskrift av begge Styrmdsertificat.  Men styrmannseksamen i Trondhjem 28/4-11 «Bestaat». Forvirrende sprang i datoer.

Plasteret var nok i minste laget . . . Må legge inn årene – de man ror med, ikke de man etterhvert har for mange av.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Roy-Petter Askim skrev:

Dette kan sikkert noen sjekke. Ankomsten i Philadelphia er sikkert i et register nå som du også har en dato å gå ut i fra, og det er jo mye mulig at han har mønstret et muligens utenlandsk skip der som har grunnstøtt i sin tur. Om det kan søkes frem hvis han mønstret i Ph. vet jeg ikke, og heller ikke om det finnes noe Meldingslister bevart i noe register. Ser Skomvær er strøket over, og datoen passer jo heller ikke ut, så det er vel bare en feilføring. 

Ser det står at patent og pairer ble oppbevart på mønstringskontoret og at broren fikk utlevert disse i den eldste protokollen en god stund før turene i den nyeste protokollen. 

Lykke til!

Sett i lys av meldingen om at han hoppet av i Philedelphia, kan det virke som at han var borte og at hans bror forsøkte å finne ut hvor i alle dager han var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Even Stormoen skrev:

Omsider skjønte jeg at du referérte til første lenken fra Daniel. Men kan dessverre ikke gjøre dere særskilt klokere.

Koksmatt er riktig.

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=koksmat

Blir på grensen til ravende rasende, for dette er latinsk nydelig løkkeskrift, og langt fra ‹de gotiske gåter› jeg vanligvis prøver å løse – likevel klarer jeg for tusan ikke å ‹knekke koden› for dét ene ordet!

Og videre – like frustrért – kan ikke gjenkjenne ‹stillingene› hans på «Draug». Til tross for at jeg i lyse stunder mener å kunne rose meg selv med å inneha ganske gode maritime kunnskaper – her er lavmålet nådd. 😞

Med bøyd hode, en beskjemmet hilsen

PS: Kan si,  som plaster på mitt eget sår i hvert fall, at han hadde to styrmanns-sertifikater, utstedt i 1906, (hvorfor 2 ?) Jeg leser: 31/10 16 Avskrift av begge Styrmdsertificat.  Men styrmannseksamen i Trondhjem 28/4-11 «Bestaat». Forvirrende sprang i datoer.

Plasteret var nok i minste laget . . . Må legge inn årene – de man ror med, ikke de man etterhvert har for mange av.

Mvh

Håper du ikke mister vettet av disse listene, Even. Det var aldri min intensjon.

Merkelig at han skulle ha to styrmanns-sertifikater, men det er vel en fornuftig grunn til det også...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du måtte gi opp Even, føler jeg meg straks bedre til sinns over at jeg måtte gi opp 🙂 

Dog ikke helt.

3 timer siden, Even Stormoen skrev:

Fant en artikkel her som viser at de siste måneden han var på HH lå stille med stambesætningsøvelser https://www.nb.no/items/09d9d12449dab8db9b3324debb799185?page=5&searchText="harald haarfagre" før de ble sendt hjem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider