Gå til innhold
Arkivverket

Vinje i Telemark ca 1670 - ca 1710. Skal jeg stole på Rikard Berge eller på skiftet?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Rikard Berge plasserer Svein Sigurdsen som bruker på Vehus nidgard 1661-1680. jfr skifte 30/6-1680): https://www.digitalarkivet.no/sk20100225630309

Bruker 1691-1710 var, fremdeles iflg Rikard Berge, sønnen Eivind Sveinsen - og gir ham kone og barn etter følgende skifte: https://www.digitalarkivet.no/sk20100225620638

selv om den det skiftes etter heter Eivind Eivindsen og skiftet ble holdt på Kostveit - ikke på Vehus. Nå etterlater han seg jo tross alt "1 td m b" i Vehus - og intet i Kostveit.

Det kunne jo tenkes være feilskrift på skiftekortet, men det står vel klart og tydelig Eivind Eivindsen i originalskiftet, også: https://www.digitalarkivet.no/sk20090119670704

Man må vel vite hvem man skifter etter? Eller er det mulig at "referenten" har skrevet feil navn og at Rikard Berge tross alt har rett?

PS

Jeg kan ikke finne noen annen Eivind på Vehus på denne tiden enn Sveinsønnen som kunne være far til en eventuell Eivind Eivindsen. Men Eivind Sveinsen kunne jo tenkes å ha hatt et svært kort liv (og ekteskap) og fått en sønn etter sin død som ble oppkalt etter ham? 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I originalskiftet 1710 som ble holdt på nordre Kostveit, står det som du sier Ewen Ewendsøn.

Har ikke satt meg inn i problemet, så umulig for meg å si noe om eventuell feilskrift i originalen, men kan nevne noen andre personer som er nevnt der, kanskje det kan gi deg et pekepinn?

Hustru og barn er de samme som på skiftekortet.

Torgius Ødewexlien, enkas lagverge.

Ole Olsen Rouland eller Rolland, sønnen Jons formynder.

Tiøstof Twetten og Ougund Øen, døtrene Groe og Margittes verger. Alle tre barna med Ewen som patronym.

Boet hadde endel gjeld til Welbyrdige Frue General Major Johan Arenoldts og welædle Hr. Assessor Russel, samt litt til en Biørn Gunnelsen. Utgjeld tilsammen 56 – 3 – 11, enka satt igjen med 9 – 0 – 2 ½ , sønnen Jon 4– 2 – 15 , og hver av døtrene 2 – 1 – 7 1/3

Odelsgodset på til 100 – 0 – 0 i Nerdre (sic) Wehuus en td med bygsel blir betegnet som «Eet Meget slet, [vaagt?] og hæfdeløst godtz»

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider