Gå til innhold
Arkivverket

Betegnelse på trevirke / bygningsmateriale i kirkeregnskap ca. 1614

Espen Tjernshaugen
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Giffuet for 2 Tylter [sompings] deller

Det er deler, altså det som sorterer under smålast ved eksport, men her brukt under reparasjon av en middelaldersk steinkirke. Vet at det var mange forskjellige betegnelser, men denne klarer jeg ikke å finne ut av - samt tydeforsøket mitt kan være riv ruskende galt. Det som jeg trenger hjelp til er både en riktig tyding, og om noen vet, gjerne en enkel forklaring på hva slags type bygningsmateriale dette dreier seg om.

IMG_1374KOPI.jpg

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre bokstaven er definitivt en a, og den fjerde er vel en enkel f (jf. de doble f-ene i "Giffuet").

Da får jeg samfings deller. Jeg vet ikke hva det betyr, men det forekommer i denne teksten: https://www.nb.no/items/53433db72a4262ebc361f3a91b04e001?page=37&searchText=samfings

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
15 minutter siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Den andre bokstaven er definitivt en a, og den fjerde er vel en enkel f (jf. de doble f-ene i "Giffuet").

Da får jeg samfings deller. Jeg vet ikke hva det betyr, men det forekommer i denne teksten: https://www.nb.no/items/53433db72a4262ebc361f3a91b04e001?page=37&searchText=samfings

Ah, du reddet dagen Kristian! Jeg hadde egentlig ikke forventet noe godt svar, men er mer enn fornøyd nå - spesielt når det ble servert med et teksteksempel. Tusen takk for rask og god hjelp 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Når det nå ble riktig tydet av Kristian, så lot det seg gjøre å finne et eksempel til. Det er hentet fra en pdf og skrevet av Espen Karlsen og Tor Weidling, med tittel:

Bokfragmenter fra middelalderen i lys av sentral- og lokaladministrasjon 1520–1725 (Novus forlag · eISSN 2387-6700).

Også ved dette fogderegnskapet måtte revisor sjekke mot foregående fogderegn-
skap og mot selve lensregnskapet. Men arbeidet stoppet ikke der. En del trelast var
levert på Bremerholm, og en del til kongens byggevirksomhet på Halmstad slott. Som
vedlegg til fogderegnskapet var det blant annet bevis utferdiget i Drammen i juli 1624
hvor skipper Paul Mikkelsen Hofgård kvitterte for at han hadde lastet inn såkalte
samfingsdeler som han lovte å levere i Halmstad. Revisor anmerket i regnskapet at
opplysningene i regnskapet stemte overens med det som sto i kvitteringen. Og dertil
anmerket revisor at leveransen var levert og ført til inntekt i Halmstad slotts regnskap
for året 1624–1625.

Lenke til kommentar
Del på andre sider