Gå til innhold
Arkivverket

Var Fru Margareta Johansdatter; en "Kruckow"?

Torbjørn Lund
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Om ekteparet Mathis Pedersøn (f. ca. 1435 - ?) og Margrethe Johansdatter Krusckow (f. ca. 1430 - d. etter 1495); Steinar Grønn  skriver:

“Dette er et ektepar som tilhørte lavadelen, og som opptrer i mange dokumenter fra 1464 og framover mot århundreskiftet. De har vesentlig eid gods på Ringerike og i Vestfold, men det ser ut til at de har hatt tilhold i Oslo, og at de nærmest kan betraktes som vanlige borgere der."

Det er riktig at de opptrer i mange dokumenter, men i ingen av de som jeg har sett fremgår det at denne kvinnen Margrethe Johansdatter (eller Johannesdatter) var en Kruckow slik svært mange hevder. (Dansk Adels Aarbog har henne oppført som en Kruckow - og med Hans Kruckow som far - i årgang 1942, med uten kildehenvisning. (Muligens hentet fra tvilsomme norske kilder.) Hun omtales imidlertid som "velbyrdig Kvinde Fru Margareta Johansdatter" i et samtidig dokument:

("To Mænd kundgjöre, at velbyrdig Kvinde Fru Margareta Johansdatter stadfestede det Kjöbebrev, som hun för havde udgivet til Orm Erikssön paa Ysterud. (jfr. No. 945).

Kilde: Efter Orig. p. Perg. i danske Geheimearkiv. Seglene itu. Nummer: 973. Dato: 9 August 1495. Sted: [Oslo.])

Hun sies å være datter av Hans Kruckow; ridder og medlem av det norske riksrådet som døde i ca. år 1455, men i Norsk Biografisk Leksikon står det følgende om Hans Kruckow: "Klosteret skulle få alt Krukows gods i Norge ved hans død. Krukow hadde trolig også godsinteresser på Fyn. Kongen stadfestet Krukows livstidsforlening på Sunnfjord og lovte at Munkeliv kloster skulle få ha lenet i ti år etter Krukows død. Brevet avslører at Hans Krukow var fysisk redusert og trolig hadde kjøpt seg provent (materielt underhold) i klosteret, og at han var barnløs. Han er ikke nevnt i live senere og døde trolig kort etterpå."

Det sier seg selv at som barnløs så kan han ikke være faren til Margrethe. Det eneste jeg kan se som peker i retning Kruckow er i navnet Johannesdtr. - Johannes/Johan er kjente Kruckow navn, og datteren blir kalt Johanne, og at mannen væpner Mattis Person etter sigende brukte et segl med avbildning av en enhjørning som likner veldig på Kruckows heraldiske våpen, men det kan jo være Margrethes segl som er brukt, og som feilaktig er tillagt mannen Mattis. (At hun kan ha vært en Kruckow benekter jeg ikke, men jeg har ikke kommet over noe som beviser det.)

For øvrig blir det hevdet på Geni at far til Mattis er Peder Laursen. Til dette har jeg svært liten tiltro, men Blik har også et våpenskjold med avbildning av en enhjørning som likner på Kruckows. https://www.geni.com/people/Peder-Laursen/6000000015753666584?through=6000000001941854675

Når det gjelder væpner Mattis Perssons (eller Pederssons) opphav jeg mener at det er sterkere indisier som peker i retning Jämtland, Sverige enn til Danmark, og at dette også gjelder Margrethe - eller "Margareta" som hun omtales som (typisk svensk navne-betegnelse i likhet med "Persson"; som Mattis blir omtalt som). Hvorfor jeg ellers mistenker forbindelse til Jämtland vil jeg muligens forklare etter å ha sett hvilken respons dette innlegget får. Takknemlig for ethvert innspill som kan klare opp i saken.

Endret av Torbjørn Lund
Lenke til kommentar
Del på andre sider