Gå til innhold
Arkivverket

Sliter med Detaljert personsøk

Guri Arnesen
 Del

Recommended Posts

Jeg ser på Berte Marie Siversdatter/Syversdatter f. ca. 1834 i Åsnes, Hedmark. Jeg søker i Detaljert personsøk, Folketellingen 1865 Åsnes og lar alle rubrikkene etter fornavn være blanke.

image.thumb.png.4e87939afd582dd25eb75adb23784329.png

Men «min» Berte Marie er ikke med. Jeg søker derfor i stedet på ektemannen Kristian Nilsen i samme folketelling

001 Kristian Nilsen - 0006 Lillemoen - 004 Vestre Gjæsaasen - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1865 for 0425P Åsnes prestegjeld - Digitalarkivet

Da kommer Berte Marie Siversdatter opp som hans hustru.

Så begynner jeg å prøve meg fram…… : fornavn blank og etternavn Siversdatter – hun kommer opp; Marie Siversdatter – hun kommer opp; Berte Siversdatter -hun kommer ikke opp.

Hun dør i Gjesåsen, Åsnes 13.03.1883 som Berte Marie Syversdatter. Jeg velger fortsatt Detaljert personsøk i Åsnes, men nå hendelsesår 1883-1883. Det samme skjer:

Berte Marie Syversdatter – ingen treff

Berte Syversdatter – ingen treff

Marie Syversdatter – treff

Syversdatter - treff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å være ett eller annet med Digitalarkivets variantsøk (for personnavn) som forkludrer den spesifikke navne- og stavekombinasjonen Berte Marie.

Takk for tipset; vi må undersøke og analysere dette nærmere, for å finne årsaken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.