Gå til innhold
Arkivverket

Kan Elen Jacobsdatter, født 1772 i Beitstad, være den samme som Eli?

sveiniversen
 Del

Recommended Posts

Jakob Baardsen får 1.(?) April 1772, døpt ei datter som er innført med navnet Eli dersom jeg leser rett

Jeg kjenner bare til 2 barn etter Jacob,

Anne (f.1763) :

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, SAT/A-1458/741/L0385: Ministerialbok nr. 741A01, 1722-1815, s. 112
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070927660037

og Elen (f.1772), som jeg altså tror er denne, med feilført navn Eli:

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, SAT/A-1458/741/L0385: Ministerialbok nr. 741A01, 1722-1815, s. 152
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070927660077

At det kun finnes to barn etter Jacob og Marit Olsdtr, støttes også av andre  kilder, feks Beitstadboka, bind 2 (https://www.nb.no/items/36f24eceb3f9ad5c32213b53154d191a?page=303&searchText=klæt)

Er det noen som kan hjepe til med denne nøtta?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"1 April 1772 Confirmeret Jacob Rostads datter Hiemme daab N. Eli"

Datoen gjeld altså stadfesting av heimedåp. Ho kan vere fødd fleire månader før.

I 1772 gjekk nok "Eli" og "Elen" som variantar av same namnet; det vil ikkje vere "feilført som" om ein veksla litt.

Beitstadboka er vel eigentleg ikkje ei "kjelde". Men du kan sikkert finne kjeldene som ligg bak.

Det er sannsynlegvis eit skifte etter Jakob i 1787,  sidan det er mindreårige arvingar og jordegods i buet.

Der står nok namn og alder for borna.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det er sannsynlegvis eit skifte etter Jakob i 1787,  sidan det er mindreårige arvingar og jordegods i buet.

Der står nok namn og alder for borna.

Kan jeg få litt bistand til å finne dette mulige skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Inge Nygård skrev:

Wow. Ja, her var det ikke veldig mye å forstå for meg, men jeg ser i alle fall at begge døtrene er navngitt, og denne gangen står det ganske riktig Elen. Så da har dere vel løst den saken for meg.

Er det noen som kan lese om konen, Marit Olsdtr er nevnt her? Sies det i så fall noe om hvorvidt hun fortsatt lever, eller er død? Jeg har ikke klart å finne hennes død/begravelse.

Hvor slutter egentlig dette skiftet? Går det over flere sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det ikke "gienlevende Enke Marithe Ols Datter", tro?

Mvh

Kjell

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet er 21. juni 1787.

enkja er "igienlevende", ja

Arvingane er "1) Datter Anne Jacobs Datter 24 aargammel og 2) Datter Elen Jacobs Datter 15 Aar gammel"

Det siste stemmer med fødselsår 1772.

Skiftet sluttar 2/3 ned på s. 367b, dvs. litt over 6 sider.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider