Gå til innhold
Arkivverket

Tydning av husförhörslängder, 1881-1885 (Sängahå)

Johan Stenslie
 Del

Recommended Posts

• Johan Stenslie changed the title to Tydning av husförhörslängder, 1881-1885 (Sängahå)
Skrevet (endret)

Klipp 1: Sängahå T: Mattes Johansson på midten p. 63. 600 kr sålt for 800

Klipp 2: varit: | (Lill)herdal i 4 år. ??? att. 3/1 1882, ??? | Bet af Broder ??? Minnesota 13/15 1882 | 40

Endret av Werner Kvalem Vesterås
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
9 hours ago, Werner Kvalem Vesterås said:

Klipp 1: Sängahå T: Mattes Johansson på midten p. 63. 600 kr sålt for 800

Tusen takk Werner! Ble den solgt for 800 kroner? Hva gikk i så fall de 600 kronene til? Vet du også tilfeldigvis, mottok familien Henrikson de pengene eller var det eieren av gården som mottok dem, da de bare var "torpare" og "inhyser"?

Endret av Johan Stenslie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Werner Kvalem Vesterås said:

Klipp 2: varit: | (Lill)herdal i Här. ??? att. 3/1 1882, ??? | Bet af Broder ??? Minnesota 13/15 1882 | 40

Igjen takk for hjelpen!

Ser dette riktig ut for deg? "(Lill)herdal i 4 år Bevår. att. 3/1 1882, Debet hos | Bet af Broder Henrik Minnesota 13/5 1882 | 40"

Jeg aner ikke hva den første delen betyr, men er det mulig at den andre delen sier at Martins reiser til Amerika ble betalt av broren Henrik. Jeg antar at det ikke betyr at han blir med broren Henrik i Minnesota, for de dro begge rundt samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Johan Stenslie skrev:

Jeg aner ikke hva den første delen betyr,

p. 63., henviser til side 63, og der finner vi Mattes med familie på "Midten", men dette har du kanskje funnet.

Hva 600kr og 800kr betyr denne sammenhengen kan jeg ikke svare på.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0039096_00082

Mvh BentØ

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bent Roger Ødegaard said:

p. 63., henviser til side 63, og der finner vi Mattes med familie på "Midten", men dette har du kanskje funnet.

Hva 600kr og 800kr betyr denne sammenhengen kan jeg ikke svare på.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0039096_00082

Mvh BentØ

Jeg fant siden, men takk uansett! Sidetallene i svenske kilder er så utrolig nyttige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
6 timer siden, Johan Stenslie skrev:

Tusen takk Werner! Ble den solgt for 800 kroner? Hva gikk i så fall de 600 kronene til? Vet du også tilfeldigvis, mottok familien Henrikson de pengene eller var det eieren av gården som mottok dem, da de bare var "torpare" og "inhyser"?

Jeg har dessverre ikke satt meg inn i selve materialet, har bare forsøkt å transkribere de to utklippene du postet.

Endret av Werner Kvalem Vesterås
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Johan Stenslie skrev:

Ser dette riktig ut for deg? "(Lill)herdal i 4 år Bevår. att. 3/1 1882, Debet hos | Bet af Broder Henrik Minnesota 13/5 1882 | 40"

"Bevår. att." skal nok være "Bevär.att", altså beväringsattest, dvs. vernepliktsattest. Mulig at denne er å finne blant bilag til HFL.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Dag F Gravem said:

"Bevår. att." skal nok være "Bevär.att", altså beväringsattest, dvs. vernepliktsattest. Mulig at denne er å finne blant bilag til HFL.

Ahh det høres veldig mulig ut. Interessant! Jeg skal se om jeg finner mer informasjon. Tusen takk Dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider