Gå til innhold
Arkivverket

Fredrik Trommalds segl 1624 i Flå i Hallingdal - står det FO eller FG?

Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Min ane Fredrik Trommald i Flå i Hallingdal forseglet stattholderskapets odelsjordebok for Nes prestegjeld i 1624. Hans segl er nummer tre fra venstre.

Viser seglet bokstavene FO, eller står det FG?

Bygdeboka for Flå hevder at det er FO og at det kan ha stått for Fredrik Olsen.

Annen slektshistorisk litteratur hevder at han het Fredrik Guttormsen og var etterkommer etter slekten på Gulsvik i Flå. Hvis det står FG, kan det siste være riktig.

Stattholderembetet 1572-1771, RA/EA-2870/Ek/L0008/0002: Jordebøker til utlikning av rosstjeneste 1624-1626: / Odelsjordebøker for Akershus len, 1624-1626, s. 365

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/jo10041103282366

Endret av Ole Arild Vesthagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har forsøkt å øke kontrasten, og jeg synes det ser ut som om det er en G.
image.png.01fc226bd13560cb0dba33d7e59dd500.png

Endret av Werner Kvalem Vesterås
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja, jeg synes også det står G. 

Fredrik Trommald hadde to sønner som het Ole, noe som kunne indikere farsnavnet Olsen. Men navnet Guttorm forkommer også i etterslekten. Det er interessant at at han også hadde en sønn som het Clemet. Det er et sjeldent navn som også forekommer i slektskretsen fra Gulsvik.  Hvis det faktisk er en G, så er teorien at Fredrik var en sønn av en Guttorm Fredriksen som ikke er kildebelagt. Denne Guttorm skulle så ha vært sønn av Fredrik Guttormsen, sønn av Guttorm Sigurdsen Gulsvik. Disse to er kildebelagt. Guttorm Sigurdsen var sønn av Sigurd "Bonde" Gulsvik.

Er det noen som har synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte dobbeltsjekke det bygdeboka skriver, på Søre Trommald så finner vi Fredrik Guttormsen: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2011062905015?page=371 som var sønn av Guttorm Sigurdsson Bonde på Gulsvik. Mens det ifølge bygdeboka også finnes en yngre Fredrik O. (Olsen): https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2011062905015?page=445 som nok er den du nevner (Han er ikke helt sikker på farsnavnet). Ser ut som at initialene i seglet er F. G. hans navn og barn ser jo ellers ut til å passe fint inn i Gulsvik-ætta: https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Gulsvik_(slekt) forøvrig er det tatt Y-DNA tester av denne slekta, så hvis det finnes mannslinjer fra Fredrik til i dag, så er det mulig å få det bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til noen ren mannslinje etter Fredrik Trommald. Jeg har tre kjente linjer tilbake til ham, men der er alle en blanding av menn og kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett et interessant spørsmål som jeg har sendt videre til forskningsgruppa i Buskerud Slektshistorielag. Vi hadde et større DNA-prosjekt rundt Bobrødrene og Gulsvik for noen år siden, der vi fikk bekreftet og ryddet opp endel, så da passer dette godt inn. Men håper at det er mulig å finne forskningsstøtte til et større prosjekt i Buskerud 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er temmelig overbevist om at initialene er F.O., jf. mitt kontrasterte bilde nedenfor. Men dette kan egentlig ikke avgjøres sikkert, uten å studere seglet på Riksarkivets lesesal med god lyssetting fra ulike vinkler.

jo10041103282366.tif

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Jeg er temmelig overbevist om at initialene er F.O., jf. mitt kontrasterte bilde nedenfor. Men dette kan egentlig ikke avgjøres sikkert, uten å studere seglet på Riksarkivets lesesal med god lyssetting fra ulike vinkler.

jo10041103282366.tif 177 kB · 16 downloads

Ja, det var jo et noe bedre bilde, bokstaven ble tydeligere, men helt sikker er det ikke lett å være uten å ha sett originalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider