Gå til innhold
Arkivverket

Hvilket navn skjuler blekklatten? Angjerd Halvorsdotter Nord-Grekvard, d. etter 1735?

Ove Gunnar Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter Angjerd Halvorsdotter Nord-Grekvard, d. etter 1735, og har funnet en blekklatt som skuler første del av et navn.

Endelsen på navnet ser ikke så galt ut, men alder ved død stemmer dårlig.

Rollag kirkebøker, SAKO/A-240/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1714-1742, s. 164

https://www.digitalarkivet.no/kb20070315610618 femte linje fra bunn på venstre halvdel på høyre side.

Omtale i "Nore - Uvdal i forn og nye. D. 2 B. 4 : Gards- og ættesoge for Uvdal Frå Harang til Haugen" nede på side 2531

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2010081908012?page=561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av om du inkluderer linjen som starter med NB nederst på siden eller ikke, er det to mulige linjer som er den femte nedenfra, men  jeg antar at du inkluderer NB-linjen. Linjen med blekkflekken dekker hovedsaklig fornavnet det personen som skulle være 54 år.

Fornavnet ser ikke ut til å starte med A, selv om det kan ende på '-giær'. Presten her ser ut til å bruke to forskjellige store A'er, men ingen av dem starter øverst til venstre.
Jeg leser ikke Halvorsd(otter) eller Grekvar(d), hverken på denne linjen eller på linjen over. Det andre ordet starter så vidt jeg kan se med G, ikke H. Jeg lurer på om det står 'Gregor...'  De fire første bokstavene er jeg rimelig sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill:

Jeg er enig i din vurdering av den øverste delen av den første bokstaven. Mer likt en T.

Mvh Ove Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Gravfestinga er iallfall i "O" - Opdal (Uvdal).

Forbokstaven kan vere ein D, og det kan vere ein T.

Det er ikkje heilt umogeleg at det er ein A - men eg ser ingen slike A-ar her.

Eg trur namnet skal lesast som "***giær Gregers. Tundb."  - altså ein mann.

"T(h)orgiær" (Torgeir) er mogeleg.

"Tundb." kan vere det som i matrikkelen (1886) er skrive "Tønberg" (Gnr. 29 og 30).

Du kan sikkert slå opp i bygdeboka om det fanst ein slik person.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at fornavnet begynner med "T".  Til venstre tre eksempler på andre T'er skrevet med samme hånd.
image.thumb.png.652827871b542fc8009bbccad8d9a059.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tusen takk for nye innspill og tips. Bygdeboka har Torgeir Gregarson jordfestet 1741 på side 813.

Nore - Uvdal i forn og nye. D. 2 B. 2 : Gards- og ættesoge for Uvdal Frå Stålan til Grønneflåta

https://www.nb.no/items/99fa78c6c647e389b2e342440c56956d?page=223&searchText=Torgeir

Ettersom bygdeboka skriver: Angjerd Halvorsdotter Nord-Grekvard, d. etter 1735, har ikke forfatteren, og ikke jeg, funnet hennes jordfesting.

Hun er da enten uteglemt av presten eller har flytter ut.

( 19.02.1741 jordfestes en Ambjør Halvorsdatter i Nore, 63 år gammel. Henne har jeg ikke funnet i bygdebøkene for Nore - Uvdal.

Er dette en feilskrivning av fornavnet og at Angjerd flyttet. Spørsmålet lar seg neppe besvare. )

Mvh Ove Gunnar

Endret av Ove Gunnar Jacobsen
rettet navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider