Gå til innhold
Arkivverket

Navn og sted på ordfører og kirkesanger

Tor Steen
 Del

Recommended Posts

Jeg er fortsatt en ganske udugelig tolker av gotisk skrift !

Idag klarer jeg ikke å tyde navnet på Ordfører og Kirkesanger på brev fra fogd Frederik Charlow Sophus Borchsenius (10. januar 180812. desember 1880).

Heller ikke hele adressen klarer jeg å tyde.

Holden er greit nok, men jeg klarer ikke å finne ordfører på det stedet.

Brevet mener jeg er stemplet 1850.

Veldig hyggelig om jeg kan få noen "tydetips" fra dere.

Mvh Tor

Aulie. Ordfører.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig å få slik hjelp. Jeg trodde også det var en D, men fikk ikke resten til å passe.

Nå kommer jeg videre !

SUPERT OG MANGE TAKK. 

Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste det du sendte, og så at adressen var Søve i Holla.

Det passer fint med stempeldato på brevet at Dahl var ordfører i perioden 1849-51.

Det styrker min tro på at årstallet var 1850.

Sjekket din info med Microsoft Bring(kunstig intelligens) og fikk følgende svar:

Fredrik Kirstinius Dahl var ordfører i Holla kommune fra 1847 til 1859. I tillegg til sin rolle som ordfører, var han også forlikskommisær og overformynder. Dahl var aktivt involvert i styret for Garboe-Sahlske legat og førte minesterialboka for hele prestegjeldet. Senere solgte han gården til godseier Niels Aall i 1885 for 57 000 kroner1. Hvis du ønsker å utforske mer av Hollas historie, kan du sjekke ut boken “Holla I” skrevet av lektor Ytterbøe i 19222.

Et søk på annen KI-plattform opplyste at Dahl var ordfører i Trondheim i 1855. (Er litt forsiktig med KI fordi svarene er ofte "i hytt og pine".)

Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det ikke står 1856?

(Dahl var ordfører i 1856 også)

Jeg kjenner ikke innholdet i brevet eller saken, men det kan godt hende at du finner behandlingen av det i formannskapspapirene (1837-1864)

Holla formannskap og sentraladministrasjon, IKAK/0819021-1/A/L0001: Møtebok, 1837-1864
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ed60054525000001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik Kirstinius Dahl var ordfører i Holla kommune fra 1847 til 1859. I tillegg til sin rolle som ordfører, var han også forlikskommisær og overformynder. Dahl var aktivt involvert i styret for Garboe-Sahlske legat og førte minesterialboka for hele prestegjeldet. Senere solgte han gården til godseier Niels Aall i 1885 for 57 000 kroner1. Hvis du ønsker å utforske mer av Hollas historie, kan du sjekke ut boken “Holla I” skrevet av lektor Ytterbøe i 19222.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke 100 % sikker på 1850.

Jeg skal ta en titt på formannskapspapirene du viser til.

Er årstallet 1856 har det litt å si, for alle brev som ble stemplet før det første frimerke ble utgitt i 1855 er av type Prefil, og vurderes annerledes av samlere.

Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Tor Steen skrev:

Nei, jeg er ikke 100 % sikker på 1850.

Jeg skal ta en titt på formannskapspapirene du viser til.

Er årstallet 1856 har det litt å si, for alle brev som ble stemplet før det første frimerke ble utgitt i 1855 er av type Prefil, og vurderes annerledes av samlere.

Mvh Tor

Dette brevet er offentlig sak, difor er det påskrive "Portofri Sag", altså utan frimerke, sjølv om det er stempla 1856.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig, men brev stemplet i perioden 1845 - 1854 har en høyere verdi enn brev stemplet etter 1. jan. 1855, da det første frimerke i Norge ble gitt ut. Derfor er årstallet viktig for samlere.

Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider