Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av føderådskontrakt


Frank Rusten
 Del

Recommended Posts

Er det noen som vil forsøke seg på å tyde denne tekst - en føderådskontrakt av 6.september 1852.

 

Nord-Østerdal tingrett, SAH/TING-020/H/Hb/Hba/L0002/0002: Pantebok nr. 2b, 1852-1857, s. 476 (nederst høyre side) og 477 (øverst venstre side).

https://media.digitalarkivet.no/view/13624/42

 

Mvh.

F. Rusten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får gjøre et forsøk, selv om jeg er usikker på en god del her.

1 ) 32. Thinglyst Föderaadscontract Underskrevne Peder Simonsen

2 ) Klokkerhougen gjör vitterligt: at da jeg med skjöde

3 ) af Dags Dato fra min fader Simen Pedersen er bleven

4 ) hjemlet Gaarden Löbe N: 418 Klokkerhougen  af Skyld

5 ) 3 [Sd for Speciedaler?] 10 Skilling beliggende i Lille - Elvedalen blandt An...[?]

6 ) ...[?] at ... Forældre Simen Pedersen og Abelone Bersvendsdatter ...[?] ...[?]

7 ) xxx[overkrysninger] samt min ...[?fjantede? dvs. tåpelig] Broder Bersvend Simensen for ...[deres?] ...[?Liv...?] fölgende

8 ) Föderaad, s[?]aa at det jeg med[?] bemældte min Fader opsatte[? oprætte?] ... Föderads...[?contract?]

9 ) 1 saalænge [?] mine[?] Forældre ...[?] min Broder Bersvend Simensen til ...[?]

10 ) ...[?]g tillige som ...[?nevnt?] ...[?] föderaad finder for godt at ...[] ...[?paa?] B...[?] ...[?]

11 ) mig[?] forskaffer[? https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=forskaffe] jeg?] ellers[?] muligens[?] efterkommende[?] Gaardens Eier ...[?dem ] forsvarlig[?]

12 ) Mad og Drikke ...[?varmt?] Huus, gode Senge, ...[?] af 6 .....[?] til ...[?]

13 ) ................[?] god ...[?]ning saa[?] vel[?] Sygdomme som[?]

14 ) Sundheds...[?dags?] og efter Döden en anstændig Begravelse 2 ...[?Skulde?] ...

15 ) imod mine Forældre tillige med min Broder nu[?] finde[?] ..........[?]

[ny side]

1 ) mig[?] da forskaffer jeg eller muligens efterkommende Gaard[? tilføyd over linjen] Eiere den aarlig[?] 2  [ja, jeg tyder dette som om det står et nytt punkt 2]

 

.... mer siden hvis ingen tar over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Og nok et forsøk: 

 

[476a]

 

01 FøderaadscontractUndertegnede Peder Simensen 

02 Klokkerhougen gjør vitterligt: at da jeg ved Skjøde 

03 af Dags Dato fra min Fader Simen Pedersen er bleven 

04 hjemlet Gaarden Løbe No 418 Klokkerhougen af Skyld 

05 3 Ort 10 Skilling beliggende i Lille-Elvedalen blandt Andet 

06 mod at svare mine Forældre Simen Pedersen og Abelone Bersvendsdatter %-% 

07 %-% samt min fjantede[?] Broder Bersvend Simensen for deres Levetid følgende 

08 Føderaadsaa er det jeg med bemelte min Fader opretter saadan Føderaadscontract 

09 1 Saalænge mine Forældre saavelsom min Broder Bersvend Simensen til hvem 

10 jeg som nævnt uddeler Føderaad, finder forgodt at være paa Brødet med 

11 mig forskaffer jeg eller muligens efterkommende Gaardens Eier dem forsvarlig 

12 Mad og Drikkevarmt Huus, gode Senge. Ulden af 6 er sex voxne Souve til Uld[en?] 

13 som jeg bekoster tillavetgod Opvartning saavel i Sygdom som 

14 Sundhedsdage og efter Døden en anstendig Begravelse. 2. Skulde der- 

15 imod mine Forældre tilligemed min Broder ei finde forgodt at være paa Brødet med 

 

[476b] 

 

01 mig, da forskaffer jeg eller muligens efterkommende Eier dem aarlig 2 

02 Koer som jeg føder og røgterhvis Affald jeg tillaver efter deres Ønsker[?] 6 

03 sex voxne Souver som jeg føder og røgter og tillaver Ulden af disse efter de- 

04 res Ønsker; 2 – to - Tønder Byg, ½ Tønde Rug, ¼ Tønde Malt, ¼ Tønde Salt, 

05 1 Vog Fiske, ¼ Tønde Sild, 6 [??] Kaffe, 6 Ruller Tobak ½ Nødscoratir[?] til 

06 Slagt fornødne Sængesamt en god Opvartning saavel i Sygdom som 

07 Sundheds Dage, og efter Døden en anstændig Begravelse. 3. Naar nogen af 

08 de nævnte 3 Føderaadsfolk ved Døden afgaaer skal den 3die Deel af Indeværen- 

09 de Føderaads bortfaldeligesom naar Alle ved Døden er afgangneskal vore[?] 

10 Efterladenskaber tilfalde den som sidst opfylder disse Betingelser. 4. Jeg Simen 

11 Pedersen paa egne Hustrues og Søns Vegne erklærer mig herved tilfreds med 

12 foran bestemte Føderaad, der er ansat til en aarlig Værdi af 49Spdl 4Ort 6s der 

13 for 5 Aar udgjør 199Spdl 1Ort 6s og hvilket Føderaad skalhaved[?] 2den Prioritets 

14 Panteret og Optrinsret - næstefter 200 Spdl til HaagenOlsen Flaten i- 

15 følge Obligation af Dags Dato –paahvile den mig Peder Simensen nu til- 

16 hørende Gaard Klokkerhougen af Løbe No og Skyld som meldt. Dette til 

17 Bekræftelse under vore Hænder i 2de Vitterlighedsvidners Overvær. 

18 Nebye den 6te September 1852. Som Føderaadsyder Peder Simensen Klok- 

19 kerhoug. Som Føderaadstager Simen Pedersen Klokkehoug m.h.P. 

20 Til Vitterlighed: P. NeerengBersvend Mortensen Often. 

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei og takk for hjelpen igjen Inger og Even.

Beklager sein respons.

 

Føderåd til en verdi på 49 Spesidaler pr. år hørtes mye ut. Ihvertfall i Alvdal. Gården var i perioder drevet godt, men jordbruket i Alvdal, som nesten er en fjellbygd å regne, på grunn av høyden over havet og med typisk innlandsklima, hadde sine utfordringer. Så det var nok ikke gitt å få nok inntjening hvert år. Gården ble jo også solgt noen få år seinere, i 1868, pga. gjeld og fordringer. Jeg vet at faren Simen bodde på Klokkerhaugen frem til han gikk bort i 1863. Etter salget flyttet sønnen Peder Simensen tilbake til Averøya med sin kone Elen og barna, der han tidligere hadde giftet seg og arbeidet som gruvearbeider sammen med broren Simen. Seinere flyttet de til Kristiansund, der de levde resten av deres liv. Moren Abelone ble boende som enke på Klokkerhaugen i Alvdal hos de nye eierne på føderådskontrakten, frem til hun gikk bort i 1883.

 

Ha en fin sommer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.