Gå til innhold
Arkivverket

Vedr én mann, nevnt i 2 bygdebøker for Støren og Horg, Sør-Trøndelag, hhv Folstad og Krogstad.

Trine I. Bjarkøy
 Del

Recommended Posts

Dette gjelder Bård Arntsen / Arnesen / Arensen født ca 1669, død 1752 på Krogstad i Horg.
Han omtales i Horg bygdebok 2 s. 647 under Krogstad Innistu, familie III:
https://www.nb.no/items/a617045e63619b859d866cb788de4ba7?page=649 
Her står det at Bård var fra Folstad i Støren.

Jeg anser følgende familien på Folstad for å være et sannsynlig opphav for Bård, nemlig Arnt Olsens familie, beskrevet i Støren bygdebok 1 s 127, Folstad Oppstu:
https://www.nb.no/items/64f2df0eeb5a433975bde4b648f2fee5?page=129
Se person IIc (feilaktig trykket IIa under IIb).  Barna hans er nevnt som III a-c, første født ca 1672. Her er ikke Bård nevnt, men det skulle være råd at han er sønn (førstefødt) av dette paret når man ser at Arnt er født ca 1638 og kona ca 1646. (Hvis viet etter 1664 (hun 18) så er der 5 år frem til han ble født).

Arnt Olsen døde i 1718, og det mangler visstnok tingbøker fra den tiden i området (= ingen skifter tilgjengelig). 
Skifte etter Bård Arntsen på Krogstad har jeg ikke kjennskap til (klarer ikke finne skifter selv).

**Jeg er svært takknemlig for informasjon som kan si noe om evt slektskap dem mellom. Jeg har god grunn til å tro at Bård er Arnts sønn, men jeg kan ikke klare å bevise det. 

Dette forundrer meg og jeg skulle gjerne visst mer om det:
Støren 1 er skrevet av Hermann Aune og Jens Haukdal.
Horg 2 er skrevet av Jens Haukdal. 
De to har åpenbart hatt et nært samarbeid over mange år. Så hvilke kilder har de hatt når Jens Haukdal skriver at Bård var fra Folstad?
Og hvis han så var, hvorfor har de ikke funnet hvilken familie han hørte til når de har en allerede grundig oversikt over slektene på Folstad?

Takker for alle innspill

Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Se det første paret her. Kan det ligge noe spor der?

Ellers kan det nevnes at Støren bind I er utgitt i 1970, mens Horg II ikke kom før et stykke ut på 80-tallet. Det betyr at Haukdal kan ha visst noe da som han ikke visste i 1970. 

Endret av KnutGGranmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.7.2024 den 16.21, KnutGGranmo skrev:

Se det første paret her. Kan det ligge noe spor der?

Ellers kan det nevnes at Støren bind I er utgitt i 1970, mens Horg II ikke kom før et stykke ut på 80-tallet. Det betyr at Haukdal kan ha visst noe da som han ikke visste i 1970. 

Hei og tusen takk for svar. 
Dette ser jo veldig interessant ut. Både par nr 1 og 3 er interessante da Nr. 1 er Bårds sønn og Nr.2 jo er den Bård jeg skriver om, hans 3. kone.
Men, om du vil være så snill og hjelpe meg med noe som jeg ikke forstår.

Jeg har bladd nedover hele den tråden og ser listene med folk under flere av parene, skrevet av deg og Astrid Ryen. 
Jeg antar at de er laget for å antyde/vise hvordan ekteparet var beslektet. Men jeg klarer ikke skjønne dem for jeg ser ingen rød tråd fra den ene til den neste. Jeg antar at det er fra foreldre til barn og eller via søsken. Men er slektskapet også via "innviete"? 
Har jeg misforstått noe?

Det hadde vært interessant å vite om det fantes noe som helst mer om Bårds første ekteskap i 1703 til Ingeborg Olsdatter Rognes. I kirkeboken er han ført med bosted Krogstad, hun med Rognes, se første innslag venstre side:
https://media.digitalarkivet.no/view/16236/53 

Vedr de to bygdebøkene. Jeg hadde ikke sett på årstallene for utgivelsene. At den fra Horg er over 10 år nyere gjør at det er sannsynlig som du sier, at Haukdal har fått ny informasjon tilgjengelig. Og det er DENNE informasjonen jeg er ute etter 😄 Kan det finnes noen som kjenner godt til hans arbeid, som kjenner kildene han hadde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
8 timer siden, Trine I. Bjarkøy skrev:

Jeg har bladd nedover hele den tråden og ser listene med folk under flere av parene, skrevet av deg og Astrid Ryen. 
Jeg antar at de er laget for å antyde/vise hvordan ekteparet var beslektet. Men jeg klarer ikke skjønne dem for jeg ser ingen rød tråd fra den ene til den neste. Jeg antar at det er fra foreldre til barn og eller via søsken. Men er slektskapet også via "innviete"? 
Har jeg misforstått noe?

Navnene under hvert ektepar, er den enkeltes foreldre og besteforeldre. Når et par er beslektet i 3. ledd, betyr det at en av brudgommens besteforeldre er bror/søster til en av brudens besteforeldre. Hensikten med å sette opp navnene er å forsøke å finne de to som er søsken.

Jeg kan starte på et slikt oppsett for Esten Bårdsen og Siri Jonsdatter. Jeg antar at det er snakk om den Siri Jonsdatter som er nevnt i Horg II side 360, men dette bør undersøkes nærmere. Oppsettet blir da slik (og her kan jeg presisere far, mor, farfar osv i stedet for å bruke tall:

Esten Bårdsen Krogstad

Far: Bård Arntsen (Folstad?), 1669

Mor: Ingeborg Olsdatter Rognes 

Farfar: Arnt Olsen Folstad, 1638?????

Farmor: Marit Pedersdatter, 1646??????

Morfar: Ole Pedersen Rognes, 1661

Mormor: Ingrid Olsdatter Soknes, 1662

Siri Jonsdatter Foss, 1712

Far: Jon Iversen Foss, 1680

Mor: Marit Roaldsdatter Krogstad, 1676

Farfar: Iver Jonsen Foss, 1645

Farmor: Siri, 1644

Morfar: Roald Jonsen Krogstad, 1644

Mormor: Gullaug Kristoffersdatter Vollan, 1666 (antagelig en del eldre, ut fra barnas alder)

Hvis dette oppsettet stemmer, så er det ikke så lett å se hvem av Estens og Siris besteforeldre som kan være søsken. En mulighet går gjennom Siris farmor, der vi ikke vet navnet på faren. Men ut fra oppkalling kan det ha vært Hans, og hvis det stemmer er vi like langt. En annen mulig forklaring kan være at de aktuelle besteforeldre er halvsøsken med ulike fedre, og at vi derfor ikke finner noen med likt farsnavn. 

En siste mulighet er naturligvis at det er noe av oppsettet over som ikke stemmer. 

Endret av KnutGGranmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, KnutGGranmo skrev:

Navnene under hvert ektepar, er den enkeltes foreldre og besteforeldre. Når et par er beslektet i 3. ledd, betyr det at ev brudgommens besteforeldre er bror/søster til en av brudens besteforeldre. Hensikten med å sette opp navnene er å forsøke å finne de to som er søsken.

Jeg kan starte på et slikt oppsett for Esten Bårdsen og Siri Jonsdatter. Jeg antar at det er snakk om den Siri Jonsdatter som er nevnt i Horg II side 360, men dette bør undersøkes nærmere. Oppsettet blir da slik (og her kan jeg presisere far, mor, farfar osv i stedet for å bruke tall:

Esten Bårdsen Krogstad

Far: Bård Arntsen (Folstad?), 1669

Mor: Ingeborg Olsdatter Rognes 

Farfar: Arnt Olsen Folstad, 1638?????

Farmor: Marit Pedersdatter, 1646??????

Morfar: Ole Pedersen Rognes, 1661

Mormor: Ingrid Olsdatter Soknes, 1662

Siri Jonsdatter Foss, 1712

Far: Jon Iversen Foss, 1680

Mor: Marit Roaldsdatter Krogstad, 1676

Farfar: Iver Jonsen Foss, 1645

Farmor: Siri, 1644

Morfar: Roald Jonsen Krogstad, 1644

Mormor: Gullaug Kristoffersdatter Vollan, 1666 (antagelig en del eldre, ut fra barnas alder)

Hvis dette oppsettet stemmer, så er det ikke så lett å se hvem av Estens og Siris besteforeldre som kan være søsken. En mulighet går gjennom Siris farmor, der vi ikke vet navnet på faren. Men ut fra oppkalling kan det ha vært Hans, og hvis det stemmer er vi like langt. En annen mulig forklaring kan være at de aktuelle besteforeldre er halvsøsken med ulike fedre, og at vi derfor ikke finner noen med likt farsnavn. 

En siste mulighet er naturligvis at det er noe av oppsettet over som ikke stemmer. 

Aaaah, tusen takk, dette gir jo absolutt mening. Tusen hjertelig takk for det arbeidet du gjorde der!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må som sagt sjekkes at det er den rette Siri Jonsdatter Foss jeg har funnet. 

Om det viser seg at dette må være den rette Siri, ville jeg har sjekket fadderskap. Jeg ville da ha undersøkt om f.eks. noen av Esten Bårdsens besteforeldre eller andre slektninger hadde vært fadder i Siri Jonsdatters familie eller omvendt. Dette kan gi en pekepinn på hvilken gren slektskapet mellom de to ligger i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje jeg var upresis i mitt opprinnelige innlegg. Jeg er ikke egentlig ute etter om Bård eller sønnen er i slekt med konene sine.
Jeg lurer på om Bård Arntsen (1669-1752) er sønn til Arnt Olsen Folstad (1638-1718).

Støren bygdebok 2 nevner ikke Bård som sønn i listen over Arnt sine barn, men ut fra alder på Arnt og kona Marit f 1646 er det godt innafor å se for seg at han er deres sønn.
Knut Granmo opplyser at Horgbøkene er omlag 10 år nyere enn Størenbøkene. I Horg 1 påståes det altså at Bård er fra Folstad i Støren. Siden det er samme forfatter av de to bokverkene antar jeg at han har fått tilgang på ny eller bedre informasjon. 

Jeg kan nevne hvorfor jeg tror at Bård er Arnts sønn.
Jeg driver hovedsaklig med dna-basert slektsforsking (begynte med det i 2017 i jakten på min fars helt ukjente far) og har hjulpet flere med å finne sin familie (oftest ukjent far). 
Min far (og farmors slektninger som har testet) har flere dna-matcher, hovedsaklig i MyHeritage, men også i Ancestry, som alle viser seg å være etterkommere etter Bård på Krogstad. Jeg finner ingen felles aner med disse matchene. Jeg har bygget trærne deres ut i øst og vest, og de leder alle til Bård (to av barna hans fra første ekteskap). Hans kone Ingeborg Olsdatter Rognes (d. 1722) har jeg ingen felles kjente aner med. Så det koker ned til Bård. 
Arnt Olsen Folstad er min direkte ane. Om Bård er hans sønn så er det da en naturlig forklaring på hvordan mine dna matcher hører i hop med meg. 

Jeg har over tid prøvd å finne kilder som kan underbygge at Bård er Arnts sønn. Jeg er blitt fortalt at det mangler skifter for tiden rundt da Arnt døde. Jeg har ikke evner (dysleksi mm) til å finne et evt skifte etter Bård eller søskenene hans. 
Kanskje dåpsvitner til Bårds mange barn, og hans søskens barn, er en ledetråd om de finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal følge denne tråden, da Arnt Olsen Folstad er min 7. tippoldefar. Hvor har du testet med DNA? Jeg bruker også DNA mye for slektsgranskingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far Robert er testet på MyHeritage, Ancestry, 23andme, pluss ydna og mtdna på FTdna. Ja, og LivingDNA. 

Hans moster Ellinor og morbror Bjørn er også testet vidt. Vi har alle samme etternavn. Du kan evt kontakte meg på FB om du ønsker å prate mer om dette 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Arnt Olsen Folstad er min ane i rett farslinje (felles y-DNA). Jeg får autosomalt DNA-treff med en test som din far administrerer (nN).

Farslinja mi fra Folstad til meg er «kantet med» diverse utenomekteskapelige sidesprang, men Arnt og jeg skal (om alt papirarbeid stemmer) begge ha yDNA haplogruppe R-Y43054 (far-far-far osv).
Jeg har tatt alle tester helt til BigY

Lenke til kommentar
Del på andre sider